داستان استقرار پادشاهی در ایران |

۲سند مهمی که از خانه مصدق به سرقت رفت

۲سند مهمی که از خانه مصدق به سرقت رفت

ورود ارازل و اوباش حکومتی به خانه دکتر مصدق و غارت اموال شخصی نخست وزیر مملکت را می توان غم انگیزترین بخش داستان پرماجرای کودتای ۲۸ مرداد دانست.

کد خبر : ۱۴۸۱۶۰
بازدید : ۱۳۴

گنده لات‌های تهران به سرگردگی شعبان جعفری در فاصله یک روز مانده به کودتای ۲۸ مرداد با هم بسیج شدند تا نقشه شوم ساقط کردن دولت مصدق با حضور آنها در میادین و خیابان های تهران عملی شود. ارازل و اوباش بعداز ظهر ۲۸ مرداد ۱۳۲۸ وارد خانه دکتر مصدق در خیابان کاخ سابق می شوند و اسناد و مدارک مهمی را به سرقت می برند تا محمدرضا شاه نفسی به راحتی بکشد.

اوباش در خانه نخست وزیر 

اوباش شناخته‌شده تهران در روز وقوع کودتای ۲۸ مرداد، نقاط مختلفی را مورد هدف قرار می‌دهند اما هدف اصلی آنها دو چیز بود؛ سقوط دولت مصدق و به سرقت بردن دو سند مهم که مصدق معمولا در گاو صندوق خانه اش از آنها مراقبت می کرد. محمود منیعی، تهران پژوه آنها را پیاده نظام ارتش شاهنشاهی می‌داند و می‌گوید: «اراذل و اوباش با یک برنامه‌ریزی قبلی در میدان‌ها  مستقر می‌شوند. آنها در مسیر حرکت‌شان خانه آیت‌الله ‌کاشانی در پامنار و خانه دکتر مصدق در خیابان کاخ سابق و فلسطین فعلی را هدف قرار می‌دهند و بعد از ظهر روز کودتا خانه دکتر مصدق را غارت می‌کنند. مصدق عادت داشت که اسناد و مدارک مهم را در گاوصندوق خانه‌اش نگهداری می‌کرد و اوباش با آگاهی از این موضوع خانه‌اش را غارت کردند. به گفته عبدالله جندقی، آنها دو سند مهم را از خانه مصدق به سرقت بردند که یکی از سندها، اقرار محمدرضا شاه به عدم دخالت در امور اجرایی و پذیرفتن پادشاهی مشروطه بوده که آن را امضا می‌کند و به مصدق می‌دهد.»

داستان استقرار پادشاهی در ایران | ۲سند مهمی که از خانه مصدق به سرقت رفت

تصویری از خانه دکتر مصدق که در روز کودتا ویران شد

سرقت تاریخی

به گفته منیعی از سند دومی که در روز کودتای ۲۸ مرداد از خانه دکتر مصدق به سرقت رفته اطلاعات دقیقی در دست نیست اما سند تسلیم شاه در برابر خواست دولت مردمی مصدق و پذیرفتن حاکم شدن نظام پادشاهی مشروطه یکی از گرانبهاترین اسناد تاریخی بوده که لو رفتن آن عملا شاه را در موقعیت آچمز قرار می داد. شاه و درباری از بیم لو رفتن چنین سند مهمی در همان روز ۲۸ مرداد کار را تمام می کنند تا سند مهمی که دست بالای مشروطه خواهان در برابر سلطنت طلبان را نشان می داد در بایگانی تاریخ معاصر ایران هم جایی نداشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید