(تصاویر) کشف حیرت انگیز بطری‌های سالم شراب 5000ساله یک ملکه اسرارآمیز مصری

(تصاویر) کشف حیرت انگیز بطری‌های سالم شراب 5000ساله یک ملکه اسرارآمیز مصری

باستان‌شناسان می‌گویند دست‌ودل‌بازی خرج شده برای مقبره این بانوی مصری این عقیده را تقویت می‌کند که او احتمالا شخصی پرنفوذ و شاید نخستین فرعون زن مصر بوده است.

کد خبر : ۱۵۶۵۰۱
بازدید : ۸۲۳

باستان‌شناسان در مقبره مرت-نیت، ملکه سلسله اول مصر، چندین کالای ارزشمند شامل صدها جام شراب بزرگ را پیدا کرده‌اند  که در برخی از آن‌ها تا همین امروز باز نشده است.  

 باستان‌شناسان می‌گویند دست‌ودل‌بازی خرج شده برای مقبره این بانوی مصری این عقیده را تقویت می‌کند که او احتمالا شخصی پرنفوذ و شاید نخستین فرعون زن مصر بوده است.  

مرت-نیت در حدود 5000سال قبل زندگی و در حدود 2959سال قبل از میلاد به عنوان ملکه مصر خدمت می‌کرد. او در کم‌ترین حالت نایب‌السلطنه مصر بوده است.

او احتمال دارد که فرعون مصر بوده باشد اما باستان‌شناسان تاکنون نتوانسته‌اند این نکته را با قطعیت مطرح کنند. نخستین ملکه شناخته‌شده مصری که 1000سال بعد سلطنت را در دست می‌گیرد سوبکنفرو بوده است.

141

اما اکنون شواهدی از اهمیت شخصیت مرت-نیت در مقبره او در گورستان سلطنتی Abydos پیدا شده است. او در میان آرامگاه‌های فراعنه مرد دفن شده و مقبره او به لحاظ اندازه و ثروت دست‌کمی از این مقبره‌ها ندارد. او احتمالا قدرتمندرین زن زمان خودش بوده است.

یک تیم بین‌المللی از باستان‌شناسان به هدایت کریستینا کوهلر از دانشگاه وین در کنار محققانی از وزارت گردشگری و باستان‌شناسی مصر هم‌اکنون در حال اکتشاف یادگارهای مجلل‌تر از مقبره مرت-نیت هستند.

محققان علاوه بر کشف بطری‌های شراب حاوی بقایای دانه انگور و شرابی که زمانی داخل آن‌ها بوده است، متونی را یافته‌اند که اعلام می‌کند مرت-نیت مسئولیت ادارات بسیار مهمی مثل خزانه‌داری سلطنتی را برعهده داشته است. این به شواهد قبلی درباره اهمیت نقش این ملکه می‌افزاید.

142

درضمن تکنیک‌های جدید باستان‌شناسی نیز در این پژوهش استفاده شده تا فهم بهتر از شیوه ساخت یادبود او به دست آید. مجموعه آرامگاه مرت-نیت که از آجر خام، سفال و چوب درست شده است، شامل مقبره‌ای با 41 شخصیت درباری و خدمه است که همراه او دفن شده‌اند.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این مقبره یکباره ساخته نشده بلکه در گذر زمانی طولانی تکمیل شده است. این نشان می‌دهد که این افراد به عنوان قربانی کشته و سپس به همراه ملکه دفن نشده‌اند بلکه بعد از آنکه عمرشان به پایان رسیده این افتخار را کسب کرده‌اند که در کنار ملکه دفن شوند.

143

این ملکه اسرارآمیز رازهای زیادی دارد که محققان با تداوم کاوش‌ها در مقبره او سعی در کشف آن‌ها دارند. این ملکه هزاران سال بعد از آنکه قدم روی زمین گذشته هم‌چنان مسحورکننده است.

منبع: راهنماتو

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید