گورستان ۳هزار ساله تهران کجاست؟؛ اینجا گنج‌های فراوان کشف شد

گورستان ۳هزار ساله تهران کجاست؟؛ اینجا گنج‌های فراوان کشف شد

امروز محله قیطریه در تسخیر برج‌ها قرار دارد اما محدوده‌ای که اکنون بوستان قیطریه در آن واقع است، بیش از ۳ هزار سال پیش گورستانی بزرگ و متعلق به عصر آهن بود.

کد خبر : ۱۵۶۲۲۱
بازدید : ۵۱۴۷

تپه‌های تاریخی قیطریه در میان همه تپه‌های باستانی ایران، منحصربه‌فرد است؛ بیشترین آثار باستانی تهران و حتی ایران در این تپه‌ها کشف شده است.

امروز محله قیطریه در تسخیر برج‌ها قرار دارد اما محدوده‌ای که اکنون بوستان قیطریه در آن واقع است، بیش از ۳ هزار سال پیش گورستانی بزرگ و متعلق به عصر آهن بود.

کاوش‌ها در تپه باستانی قیطریه حدود ۵۰ سال پیش و توسط گروهی از باستان‌شناسان ایرانی آغاز شد.

«سیف‌الله کامفرد» و گروه باستان‌شناسی‌اش حدود ۵ هزار متر مربع از اراضی تپه باستانی قیطریه را برای یافتن آثاری از تمدن و نخستین ساکنان این محدوده از گستره تهران جست‌وجو کردند.

در این کاوش‌ها ۳۵۰ گور تاریخی، اسکلت مردگان، ظروف و اشیای سفالی و مفرغی بسیاری یافت شد که به تایید کارشناسان همگی متعلق به عصر آهن و حدود ۳ هزار سال پیش بودند.

شمار آثار باستانی کشف شده در تپه قیطریه که قدمت آنها به عبارتی به هزار و ۱۵۰ تا هزار و ۴۵۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، نه تنها در تهران، بلکه در میان دیگر تپه‌های باستانی ایران نیز نظیر ندارد.

۲ هزار و پانصد ظرف سفالی، مفرغی و...نیز ۲۵۰ گور تاریخی تپه قیطریه، به عقیده کارشناسان، نشان از وجود تمدنی بزرگ در این محدوده دارد.

بررسی‌های باستان‌شناسان در محدوده ضلع شرقی بوستان قیطریه نشان داد که ساکنان ۳ هزار سال پیش تهران، از اختلاف سطح صخره‌های طبیعی تپه قیطریه برای برپا کردن خیمه و خرگاه استفاده می‌کردند و زندگی‌شان با دامداری می‌گذشت.

اشیای کاوش‌شده در تپه قیطریه نشان از سبک زندگی و نیز اعتقادات تهرانی‌های باستان دارد. همه ۲ هزار و پانصد ظرف سفالی و مفرغی کشف‌شده در گورهای تاریخی این محدوده یافت شده‌اند.

به عقیده کارشناسان، دفن کردن لوازم زندگی در کنار مردگان، به معنای اعتقاد آنها به دنیای پس مرگ است. لوازمی که هر کدام بر اساس مولفه‌هایی چون سن و جنسیت و طبقه اجتماعی مردگان در کنار آنها دفن می‌شدند تا در روز رستاخیز دوباره مورد استفاده مردگان قرار بگیرند.

برخی از لوازم یافت‌شده در این گورهای تاریخی بیانگر سبک زندگی و حتی کشت و کار ساکنان تهران باستان بود. به عنوان مثال، در گورهای باستانی تپه قیطریه، ظروفی سفالی یافت شد که برابر حرارت بسیار مقاوم بودند.

این ظروف دهانه کوچکی داشتند که از سرد شدن غذا جلوگیری می‌کرد و روی بدنه آنها شاخه زیتون نقش بسته بود. شاخه زیتون نشان از این دارد که احتمالا ساکنان ۳ هزار سال پیش در این محدوده زیتون می‌کاشتند.

منبع: همشهری

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید