(تصاویر) کشف تصادفی یک گورستان ۳۰۰۰ ساله با قبرهای عجیب کوزه‌ای

مسئولان یکی از موزه‌های ترکیه در حالیکه برای ثبت نقاشی‌های یافت شده در یک غار باستانی عازم دره‌ای در منطقۀ گرجوش در استان باتمان ترکیه بودند، به طور تصادفی بقایایی از یک گورستان ۳۰۰۰ساله را کشف کردند.

کد خبر : ۱۵۷۱۳۱
بازدید : ۷۳۹

فرادید| گورستانی که به تازگی کشف شده، روی صخره‌های شیب‌دار مشرف به رودخانه دجله قرار دارد که با یک پیاده‌روی کوهستانی پنج کیلومتری قابل دسترسی است.

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان در آغاز هشت گودال را باز کردند و گورستانی را کشف کردند که تقریباً ۱۵۰ متر مربع را در بر میگیرد و قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد و متعلق به تمدن آشوری عصر آهن است. آن‌ها در این گورستان، حدود ۱۰۰ قبر سفالی، قبرهای سنگی و خاکی پیدا کردند.

در گورهای کوزه‌مانند، یعنی جایی که استخوان‌های سوختۀ متوفی دفن شده‌اند، اقلام مختلفی از جمله نیزه، نوک پیکان، خنجر، چاقو، شمشیر و طیف وسیعی از ابزار جنگی که گمان میرود متعلق به متوفی باشند نیز کشف شده‌اند.

شِهموس گِنچ، مدیر موزه حسنکیف و مدیر کاوش‌ها، اظهار داشت کشف مُهر استوانه‌ای آشوری حین کاوش‌ها، روشنگر تاریخ طولانی این منطقه است.

گنچ با بیان اینکه اطلاعات تاریخی در مورد سکونت آشوری‌ها در این منطقه کم است، گفت که طی بررسی‌های سطحی در منطقه‌ای که از آن به عنوان منطقه دِراسِر یاد میشود، باستان‌شناسان به یک منطقه گورستانی برخورد کرده و کاوش‌های نجات را آغاز کرده‌اند.

«ما اینجا بناهای آرامگاهی زیادی از جمله قبرهای سفالی، تابوت و گورهای خاکی پیدا کردیم. هدایای تدفین کشف شده در این قبرها ما را به وجد آورد. هدایای شخصی نیز حین حفاری پیدا شدند. در میان این هدایا، نیزه، نوک پیکان، خنجر، چاقو، شمشیر و انواع ابزار جنگی پیدا شده است.»

متین آغراک باستان‌شناس میگوید: «اینجا یک مکان بسیار مهم برای باستان‌شناسی منطقه‌ای است. این نخستین بار است که این همه گلدان محتوی خاکستر مرده در یک منطقه گورستانی کشف میشود. تاکنون ۲۷ مورد آن‌ها در منطقۀ هویوک کشف شده است. به همین دلیل، این کشف برای باستان‌شناسی منطقه اهمیت زیادی دارد. بیشتر گلدانهای محتوی خاکستر مرده که پیدا شدند دارای درب هستند.»

«در کوزه‌هایی که هنوز سالم هستند، استخوان‌های باقی‌ماندۀ مردگان نیز کشف شده است اما در آن‌هایی که به مرور زمان شکسته شده‌اند، خاک وارد شده و بقایا را از بین برده است. برای کسانی که گمان می‌رود جنگجویان مرد هستند، شمشیر، نیزه و چاقو و برای کسانی که گمان می‌رود زن هستند، دستبندهای برنزی یا آهنی در کوزه‌ها کشف شده است. در چند کوزه، درب‌های برنزی شبیه نمونه‌های دوره اورارتویی نیز یافت شده است. این یک سایت بسیار پیچیده است. با ادامه حفاری با چیزهای مختلفی مواجه میشویم. ما یک صندوق بزرگ تدفین هم در همان مکان پیدا کردیم».

به گفتۀ آغراک، «کار ما از طلوع خورشید آغاز می‌شود و بسته به شرایط آب و هوایی تا ظهر یا بعد از ظهر ادامه می‌یابد. ما آثار کشف شده در اینجا را با رعایت اقدامات امنیتی لازم به اداره موزه حسنکیف میبریم. یافته‌های ما در موزه حسنکیف تحت حفاظت است. آن‌ها پس از پاکسازی و مستندسازی در موزه به نمایش گذاشته خواهند شد.»

آغراک با اشاره به اینکه در ابتدا برای ثبت غارهای نقاشی شده در روستای دوروک به منطقه رفتند و به طور اتفاقی به این کشف مهم دست پیدا کردند، می‌گوید: «با هشدار روستاییان، ما به این منطقه آمدیم. متوجه شدیم در چند گودال کوزه‌های سفالی وجود دارد. بعد کارمان را گسترش دادیم و حالا گودال هشتم را باز کرده‌ایم. در این کاوش‌ها تقریباً به ۱۵۰ قبر سفالی برخوردیم. کار مرمت همچنان ادامه دارد. قدمت آن‌ها پس از بررسی استخوانها در آزمایشگاه مشخص می‌شود».