کشف آثار دوران پارینه سنگی در محوطه دانشگاه غازی آنتپ

کشف آثار دوران پارینه سنگی در محوطه دانشگاه غازی آنتپ

فرایند استخراج حدود ۸۲۰۰ اثر سنگی از دوران پارینه سنگی از محوطه جنوب شرقی دانشگاه غازی آنتپ در ترکیه به مراحل پایانی خود نزدیک شده و قرار است این آثار به زودی در نمایشگاه عرضه شود.

کد خبر : ۱۷۱۴۵۴
بازدید : ۷

آثار باستانی کشف شده متعلق به دوران پارینه سنگی در دانشگاه غازی‌آنتپ، قرار است به زودی در موزه باستان‌شناسی غازی آنتپ به نمایش گذاشته شود.

به نقل از تی آر تی، فرایند استخراج حدود ۸۲۰۰ اثر سنگی از دوران پارینه سنگی از محوطه جنوب شرقی دانشگاه غازی آنتپ در ترکیه به مراحل پایانی خود نزدیک شده و قرار است این آثار به زودی در نمایشگاه عرضه شود.

این کار از سال ۲۰۲۱ با مجوز وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و توسط اداره موزه غازی آنتپ در محوطه این دانشگاه شروع شده است. طی تحقیقات انجام شده، این آثار باستانی در دوران پارینه سنگی در فعالیت‌هایی مانند شکار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طبقه‌بندی این آثار باستانی با همکاری دانشجویان رشته باستان شناسی انجام شده و قرار است در موزه باستان شناسی غازی آنتپ به نمایش گذاشته شود.

پروفسور اسماعیل بایکرا، رئیس بخش باستان شناسی در دانشگاه غازی آنتپ در این رابطه به خبرگزاری آناتولی گفت که یونس امره سویندیک، دانشجوی فارغ التحصیل این رشته حدود دو سال پیش به صورت تصادفی یافته‌ای از دوران پارینه سنگی در بخش پارکینگ این دانشگاه پیدا و به او مراجعه کرد. در ادامه آنها از وزارت فرهنگ و گردشگری مجوز گرفتند تا کار بر روی این پروژه را آغاز کنند.

بایکرا با بیان اینکه تیم‌های تحقیقاتی به پایان کار خود نزدیک شده‌اند، اعلام کرد که یافته‌های این چاوش با یافته‌های قبلی در دیگر قسمت‌های غازی‌آنتپ شباهت دارد.

بایکرا در مورد نوع و قدمت این آثار هم گفت: تعداد زیادی از تبرهای دستی در میان این آثار کشف شده وجود دارد. نمونه‌های قبلی این تبرها نشان می‌داد که قدمت آنها می‌تواند ۳۰۰ هزار سال باشد. با این حال او خاطرنشان کرد که تیم‌های تحقیقاتی در حال مشخص کردن تاریخ دقیق این آثار هستند. این یافته‌ها می‌تواند نمونه مطالعاتی خوبی برای دانشجویان رشته باستان شناسی باشد تا آنها با گرفتن مختصات هر سنگ و طبقه بندی‌شان، درس‌های عملی  بگیرند.

اوزگور کوماک، مدیر موزه غازی‌آنتپ هم اعلام کرد که پس از تکمیل موجودی همه این آثار، آنها به موزه باستان شناسی در غازی‌آنتپ منتقل خواهد شد و پس از انتقال این آثار به موزه، عموم مردم می توانند از آن بازدید کنند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید