(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ از کتاب‌خوانی لب رود تا منظرۀ شگفت‌انگیز تهران

(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ از کتاب‌خوانی لب رود تا منظرۀ شگفت‌انگیز تهران

از یک تفرج شاهانۀ تابستانی در منطقۀ لار تا بساط یک صراف در خیابان‌های برفی و تصویری باورنکردنی از چشم‌انداز میدان توپخانه و کوه‌های شمال تهران؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی مردم ایران در دوران قاجار می‌بریم.

کد خبر : ۱۷۲۶۲۶
بازدید : ۲۰۴۸۲

فرادید| در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

به گزارش فرادید؛ این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست امروز مربوط به یکی از سفرهای متعدد ناصرالدین شاه به منطقۀ لار است. در این عکس شاه زیر یک سایبان در کنار رودخانه نشسته و شخصی که احتمالا عبدالعلی خان ادیب الممالک است، برای او کتاب می‌خواند.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.55.01

عکس دوم تصویری از بساط یک صراف را در یکی از خیابان‌های تهران نشان می‌دهد. در سمت راست تصویر بقایای برفی که ظاهرا مدتی قبل باریده هنوز دیده می‌شود و خیابان نیز کاملا گل‌آلود است.

FS-FSA_A.4_2.12.Up.47

عکس سوم تصویری از یک سفرۀ شاهانه است که احتمالا در جریان یک مراسم عروسی یا جشن در کاخ پهن شده است؛ مهمانان قبل از نشستن سر سفره، برای گرفتن عکس یادگاری کنار هم ایستاده‌اند.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.16.08

عکس آخر چیزی شبیه یک کارت‌پستال از تهران قدیم است؛ این عکس که از بالای میدان توپخانه گرفته شده، علاوه بر جزئیات داخل میدان (مثل چهار توپ در چهارگوشۀ آن و عبور چند رهگذر)، چشم‌اندازی زیبا از شمال تهران تا کوه‌های برفی را نیز به ما نشان می‌دهد. هوایی بدون هیچ آلودگی و شهری که بیشتر از خانه، درخت و باغ دارد؛ منظره‌ای چشم‌نواز که در مقایسه با وضع امروز تهران، شبیه یک افسانۀ دور و فراموش شده به نظر می‌رسد.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.41.04.jpg

(تصویر رنگی‌شده)

FS-FSA_A.4_2.12.GN.41.04

(تصویر اصلی)

۵۹
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید