(تصاویر) قاب‌هایی از ایران قدیم؛ از لباس بالماسکه تا عکس یادگاری با چرخ خیاطی

(تصاویر) قاب‌هایی از ایران قدیم؛ از لباس بالماسکه تا عکس یادگاری با چرخ خیاطی

از یک نوادۀ خاندان قاجار در لباس مخصوص بالماسکه تا پرترۀ یک بانوی درباری؛ از خاطرۀ غبارگرفتۀ میدان توپخانه تا عکس یادگاری یک خانواده با چرخ خیاطی؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی مردم ایران در حدود یک قرن قبل می‌بریم.

کد خبر : ۱۷۸۷۱۰
بازدید : ۸۲۴۱

فرادید| این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

به گزارش فرادید؛ عکس اول چشم‌اندازی از میدان توپخانه را در اوایل دورۀ پهلوی به تصویر می‌کشد.

1

دومین عکس، عکس دسته‌جمعی گروهی از زنان دربار ناصرالدین شاه به همراه ندیمه‌ها و یکی از خواجه‌های حرمسرا است.

8

عکس سوم که در سال 1305 و در اوایل سلطنت پهلوی گرفته شده، یکی از نوادگان خاندان قاجار به نام یدالله همایونفر را در لباس مخصوص بالماسکه نشان می‌دهد. این جشن در شب ششم ژانویه در محلی به نام کلوب ایران برگزار شده بود.

436866024

عکس چهارم مربوط به اوایل دوران سلطنت پهلوی و نخستین سال‌های ورود چرخ خیاطی به ایران است. یک خانواده که به تازگی چرخ خیاطی سینگرشان را تحویل گرفته‌اند، در لحظۀ تحویل چرخ خیاطی در کنار آن عکس یادگاری گرفته‌اند.

13

عکس پنجم، چند زن و کودک را در کنار خروجی قنات نشان می‌دهد که مشغول شستشو و برداشتن آب هستند. این عکس نیز به اوایل دوران پهلوی مربوط است.

5

عکس ششم، یک مامور انتظامی اوایل دورۀ پهلوی را در کنار گروهی از مردم روستایی نشان می‌دهد.

4

عکس هفتم تصویری از یکی از جلسات پنجمین مجلس شورای ملی را نشان می‌دهد؛ همان مجلسی که رای به پایان سلطنت قاجار در ایران داد.

7

عکس آخر پرتره‌ای از بانویی قاجاری به نام قمر‌السلطنه است؛ قمرالسلطنه دختر سعدالسلطنۀ زنجانی بود که در اواخر دوران قاجار به عنوان حاکم قزوین منصوب شده بود. (تصویر نمایه نیز پرترۀ دیگری از قمرالسلطنه است).

11

۱۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید