(تصویر) کشف یک نشان کمیاب «اژدهای پرنده» در لهستان

(تصویر) کشف یک نشان کمیاب «اژدهای پرنده» در لهستان

یک «نشان زائر» کمیاب قرون وسطایی که یک «اژدهای باسیلیک» را به تصویر کشیده در روستای ولکا نیلیسکا، واقع در منطقۀ تاریخی زاموشچ لهستان کشف شده است.

کد خبر : ۱۷۹۵۹۳
بازدید : ۷۳۲

فرادید| «نشان زائر» به تزئیناتی گفته می‌شود که معمولا تصاویری از داستان‌های کتاب مقدس را نشان می‌دادند و زائران مسیحی در دوران قرون وسطی آن‌ها را در سفرهایشان با خود حمل می‌کردند. نشان زائری که اخیرا در لهستان کشف شده، یک آویز سوراخ‌دار است که از آلیاژ سرب و قلع ساخته شده است و تصویری از یک باسیلیسک یا اژدهای پرنده روی آن نقش بسته است. 

به گزارش فرادید، طبق افسانه‌ها، باسیلیسک که به «پادشاه مار» هم معروف است، از تخم مار یا وزغی زاده شده که خروسی روی آن نشسته باشد؛ بر طبق روایت‌های افسانه‌ای هر کس به چشمان اژدهای باسیلیسک نگاه کند می‌میرد. در تصاویر قرون وسطایی، باسیلیسک معمولاً ویژگی‌های خروس را به خود می‌گیرد و در برخی نسخه‌های این اسطوره، توانایی بیرون دادن آتش از دهانش را نیز دارد. 

main

نام باسیلیسک در نسخه انگلیسی تجدیدنظرشده‌ی کتاب مقدس در کتاب اشعیا (۱۴:۲۹) در نصیحت نبی به  فلیسطی‌ها آمده است: «باسیلیسک ظهور خواهد کرد و ثمره او مار پرنده آتشین خواهد بود.» 

به گفته اداره حفاظت از بناهای تاریخی استان لوبلین، این آویز شکلی دایره‌ای به قطر ۲.۸ سانتی‌متر دارد و تصویر یک اژدهای باسیلیسک که در یک دایره محصور شده، در آن به نمایش درآمده است. چنین نشان‌هایی به‌عنوان طلسم عمل می‌کردند و هدف‌شان تضمین موفقیت صاحب نشان در سفر و محافظت از او در برابر انواع شرارت‌ها، مانند حمله، سرقت، بیماری و سایر حوادث تصادفی بوده است. 

FREE_840

چنین یافته‌هایی در لهستان بسیار نادر هستند، اما عموماً در اروپای غربی یافت می‌شوند و مربوط به اوایل قرون وسطی هستند. نشان‌های زائر اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند و منقوش به تصاویر قدیسان، شوالیه‌ها، مجسمه‌های جانورسان و همچنین اشکال و پیکره‌های انسانی هستند. 

قدیمی‌ترین نمونه‌های این نشان‌ها مربوط به قرن یازدهم است و با «راه سنت جیمز» که به نام کامینو د سانتیاگو نیز شناخته می‌شود، مرتبط است. راه سنت جیمز شبکه‌ای از مسیرها یا زیارتگاه‌هایی است که به زیارتگاه سنت جیمز در کلیسای جامع سانتیاگو د کامپوستلا در گالیسیا در شمال غربی اسپانیا منتهی می‌شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید