(تصاویر) کشف گنجینۀ قرون وسطایی در سوئد؛ انگشتر مسیح‌نشان و طلسم بلورین

(تصاویر) کشف گنجینۀ قرون وسطایی در سوئد؛ انگشتر مسیح‌نشان و طلسم بلورین

باستان‌شناسان موزه‌های تاریخی دولتی، در یک شهر قرون وسطایی سوئد به نام کالمار، بقایای بیش از ۳۰۰۰۰ شی را طی یک پروژه دوساله کشف کردند.

کد خبر : ۱۷۹۸۱۳
بازدید : ۶۷۷

فرادید| باستان‌شناسان موزه‌های تاریخی دولتی، در یک شهر قرون وسطایی سوئد به نام کالمار، بقایای بیش از ۳۰۰۰۰ شی را طی یک پروژه دو ساله کشف کردند. یک انگشتر طلا و یک طلسم کریستالی با پیکرهای حکاکی‌شده، دو یافته منحصر به فرد میان نزدیک به ۳۰۰۰۰ شی هستند. 

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان بخش‌هایی از حدود ۵۰ قطعه زمین قرون وسطایی، ۱۲ خیابان و بخش‌هایی از دیوار قدیمی شهر را کاوش کرده‌اند. این پروژه نگاهی اجمالی به زندگی روزمره در حدود ۴۰۰ سال، از ۱۲۵۰ تا ۱۶۵۰ را ارائه می‌دهد. 

مدیر پروژه، باستان‌شناس ارشد مگنوس استیبئوس گفته است: «ما توانستیم سرپوشی را که روی گذشته قرون وسطایی شهر بود برداریم و این فرصت را داشتیم که بررسی کنیم مردم آن زمان چگونه می‌زیستند، چه می‌خوردند و می‌نوشیدند و اینها چگونه در طول زمان تغییر کرد. باستان‌شناسی مانند روزنه‌ای در تاریخ قرون وسطی می‌شود و به ما اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی زندگی مردم صدها سال پیش می‌دهد.» 

b730dce65c800719_800x800ar

اکتشافات جالب‌توجه عبارتند از یک طلسم شیشه‌ای کمیاب و یک حلقه طلا. قدمت حلقه طلایی که با نقش مسیح تزیین شده به قرن پانزدهم باز می‌گردد و گمان می‌رود به دلیل اندازه کوچک آن، یک زن از آن استفاده میکرده است. محققان با توجه به شرایط تقریباً عالی حلقه، معتقدند احتمالاً صاحبش آن را گم کرده است. حلقه‌های مشابهی در مناطق دیگر از جمله شمال فنلاند، اوسترگوتلند و آپلند یافت شده است. 

Untitledj

قطعه طلسم در تصویر به صورت دیجیتالی تکمیل شده تا ظاهر اصلی‌اش بازسازی شود

دومین اکتشاف برجسته، طلسم زائر نام دارد که سه پیکر روی آن حک شده است. طلسم زائر، سنگ‌های کریستالی کوچکی هستند که در هر دو زمینه‌های مذهبی و سکولار یافت می‌شوند. قدمت این طلسم بین قرن سیزدهم تا چهاردهم است و دارای سه پیکره حکاکی‌شده پیچیده است. به گفته مقامات، از آنجا که این سنگ شیشه‌ای کوچک شکسته، احتمالاً حدود ۴۰۰ سال پیش دور انداخته شده است. 

میان یافته‌ها، گلوله‌های توپ و تفنگ و تپانچه و شمشیر و سایر ابزار مربوط به جنگ کالمار در سال ۱۶۱۱ وجود داشت که در آن دانمارکی‌ها به شهر حمله کردند. یک سنگ آهنی غیر معمول نیز میان خرابه‌ها کشف شد. 

این کاوش‌ها با بقایای ساختمان‌ها، سرداب‌ها، خیابان‌ها، مستراح‌ها و دیگر اقلام روزمره، نمایی جامع از کالمار قرون وسطی را ارائه کرده‌اند. مگنوس استیبئوس می‌گوید: «تحقیق در چنین نواحی هم‌پهلوی بزرگی در وسط شهر بسیار غیرعادی است و نتیجه فراتر از همه انتظارات است.» 

توانایی بررسی همزمان چنین بخش‌های وسیعی از یک شهر قرون وسطایی، این پروژه را منحصر به فرد می‌کند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید