سنت پاتریک چه روزی بود؟

سنت پاتریک چه روزی بود؟

روز 17مارس یک روز فرهنگی و مذهبی در تقویم ایرلند است و با عنوان روز سنت پاتریک یا همان پاتریک مقدس شناخته می‌شود. این روز برگفته از نام قدیسی به همین نام است و روزی است که ایرلندی‌ها آن را با غذا، رژه، نوشیدنی و هر چیز سبزی جشن می‌گیرند.

کد خبر : ۱۸۱۹۱۰
بازدید : ۳۹

حتما شما هم این روزها شبدرهای چهاربرگ را در شبکه‌های اجتماعی و گوگل دیده‌اید. این شبدرها چه معنایی دارد و مربوط به چیست؟

روز 17مارس یک روز فرهنگی و مذهبی در تقویم ایرلند است و با عنوان روز سنت پاتریک یا همان پاتریک مقدس شناخته می‌شود. این روز برگفته از نام قدیسی به همین نام است و روزی است که ایرلندی‌ها آن را با غذا، رژه، نوشیدنی و هر چیز سبزی جشن می‌گیرند.

امروز این جشن در سراسر جهان برگزار می‌شود و سنت‌های جدیدی نیز به آن افزوده شده است.

51

سنت پاتریک که بود؟

سنت پاتریک که با نام اولیه مائوین سوکات متولد شد، نه ایرلندی و نه مذهبی بود. بنابراین شگفت‌انگیز است که او چگونه به شخصیت مذهبی ایرلندی تبدیل شد.

او در سال 390میلادی در بریتانیا در خانواده‌ای مسیحی با خدم و حشم و برده و دارایی متولد شد. اما در سن 16سالگی ربوده و به ایرلند برده شد که در آنجا خودش برده شد و به مدت 6 یا 7سال در زمینه پرورش گوسفند فعالیت می‌کرد؛ روایت‌ها در این مورد متفاوت است. آنجا بود که مائوین عمیقا مذهبی شد.

افسانه‌ها می‌گویند که مائوین شروع به شنیدن صداهایی کرد که به او می‌گفتند فرار کند و به بریتانیا برگردد. او توانست با کشتی به بریتانیا برود اما به محض دیدار با خانواده دوباره همان صدا به او گفت به ایرلند برگردد.

قبل از بازگشت به ایرلند، او به عنوان کشیش منصوب شد و نامش را برگرفته از ریشه لاتین part- به معنی پدر به پاتریسوس یا پاتریک تغییر داد.

در آن زمان بیش‌تر بخش‌های ایرلند آیین‌های پیشا-مسیحی جادوگری را دنبال می‌کرد و او که برای تبلیغ به این جمع‌ها وارد می‌شد اغلب کتک می‌خورد و توسط روسای جادوگری به زندان انداخته می‌شد. او بعد از مرگش تا حد زیادی به فراموشی سپرده شد. اما کم‌کم افسانه‌هایی در اطراف پاتریک شکل گرفت تا اینکه او به عنوان قدیس ایرلند گرامی داشته شد.

روز سنت پاتریک چه روزی بود؟

روز سنت پاتریک از سال 1631 به عنوان یک جشن مذهبی کوچک آغاز شد. کلیسا این روز را روز جشن اعلام کرد که در آن میخانه‌ها بسته می‌شد و مومنان باید به کلیسا می‌رفتند.

اما نخستین رژه مخصوص سنت پاتریک خیلی قبل‌تر در آمریکا شروع شده بود. برطبق اسناد باستانی اسپانیایی نخستین رژه ثبت‌شده به افتخار سنت پاتریک در سال 1601 در آمریکا برگزار شد. از آن زمان سنت رژه در این روز در سراسر آمریکا و و خارج از آن، شامل ایرلند، گسترش یافت.

سنت پاتریک چگونه جشن گرفته می‌شود؟

جوامعی که سنت پاتریک را جشن می‌گیرند، علاوه بر رژه، در این روز غذاهای مخصوصی شامل کلمه و سیب‌زمینی میل می‌کنند. در طول دوران قحطی سیب‌زمینی در بین سال‌های 1845 تا 1852 در ایرلند، نزدیک به 1میلیون ایرلندی به آمریکا مهاجرت کردند.

چون ایرلندی-آمریکایی‌ها فقیر بودند و تبعیض‌ علیه‌ آن‌ها اعمال می‌شد، گوشت دودی با تربچه، کلم و سیب‌زمینی که ارزان بود به غذای غالب آن‌ها تبدیل شده بود. در طی زمان این سنت آمریکایی-ایرلندی با روز سنت پاتریک آمیخته شد؛ این درحالی بود که ایرلندی‌های ایرلند به ندرت گوشت می‌خوردند.

52

چرا در روز سنت پاتریک همه چیز سبز است؟

در روز سنت پاتریک بناهای یادبود در سراسر جهان از اپرای سیدنی، تا اهرام مصر در جیزه و برج ایفل در فرانسه، با نور سبز تزیین می‌شوند.  رودخانه شیکاگو در آمریکا هم با رنگ سبز به این رنگ در می‌آید و اگر کسی در این روز سبز نپوشیده باشد او را نیشگون می‌گیرند.

چرا سبز رنگ روز سنت پاتریک است؟

برطبق نظر برخی اندیشمندان، رنگ سبز در سال 1798 مصادف با شورش‌های ایرلند به رنگ روز سنت پاتریک تبدیل شد. قبل از آن، ایرلند به رنگ آبی معروف بود زیرا رنگ پرچم باستانی ایرلند و دربار ایرلند آبی بود.

در طی شورش‌های ایرلند علیه بریتانیا، سربازان ایرلندی انتخاب کردند که سبز بپوشند زیرا با رنگ یونیفرم‌های قرمز بریتانیایی در تضاد کامل بود. این بود که رنگ سبز با ایرلند پیوند برقرار کرد.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید