با قدیمی ترین هر چیزی در دنیا آشنا شوید؛ از قدیمی ترین تمدن تا قدیمی ترین موسیقی

با قدیمی ترین هر چیزی در دنیا آشنا شوید؛ از قدیمی ترین تمدن تا قدیمی ترین موسیقی

حتماً از دانستن سن بعضی چیزهای دنیا تعجب خواهید کرد، چرا که قدمت برخی از آن ها می تواند به میلیاردها سال برسد.

کد خبر : ۱۸۲۴۷۳
بازدید : ۵۴

آیا می دانستید که قدیمی ترین دین دنیا ۵ هزار سال قدمت دارد؟ یا اینکه قدیمی ترین کشور اروپا کدام است؟ قدیمی ترین کشتی فعال دنیا، یا قدیمی ترین شرکت تولیدکننده ی کفش چطور؟ بله حتماً از دانستن سن بعضی چیزهای دنیا تعجب خواهید کرد، چرا که قدمت برخی از آن ها می تواند به میلیاردها سال برسد.

قدیمی ترین تمدن

2-na_659be84cba9dd

بین النهرین (سرزمین بین رودهای فرات و دجله) به طور کلی اولین تمدن شهری تاریخ دانسته می شود که دوره ای از ۸ هزار سال پیش از میلاد مسیح تا ۲ هزار سال پیش از میلاد مسیح را دربرمی گیرد. از اوایل تاریخ مکتوب (۳۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) تا سقوط دولتشهر باستانی بابل (در محل عراق کنونی) در سال ۵۳۹ پیش از میلاد مسیح، سومری ها و اکدیان بر بین النهرین حکمفرمایی کردند. تصویر بالا یک دستسازه ی رنگ آمیزی شده به شکل یک زن متعلق به ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح را نشان نشان می دهد کهدر شهر حلب ِ سوریه کشف شده است.

قدیمی ترین مذهب

3-na_659bf4bdc141a

دین هندو اغلب قدیمی ترین مذهب حال حاضر دنیا که هنوز هم وجود دارد، دانسته می شود. هندو همچنین در میان تمامی مذاهب پیچیده ترین دانشته می شود و منشأ آن به ۵ هزار سال قبل در هند بازمی گردد.

قدیمی ترین پادشاهی دنیا

il_fullxfull.3930216745_ascl_

ژاپن قدیمی ترین پادشاهی حال حاضر دنیا محسوب می شود. این پادشاهی در سال ۶۶۰ پیش از میلاد مسیح بنیانگذاری شد و اولین فرمانروای آن امپراتور جیمو بود.

قدیمی ترین کشور اروپا

5-na_659bfbd502b19

قدیمی ترین کشور اروپا «سان مارینو» است. این سرزمین کوچک که در دل کشور ایتالیا قرار دارد، در سال ۳۰۱ میلادی تأسیس شد و از زمان استقلالش از امپراتوری روم یک پادشاهی مستقل بوده است.

قدیمی ترین شهر قاره آمریکا

8-na_659c052c5a435

شهر »تپوزتلان» در نزدیکی مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک، قدیمی ترین شهر قاره ی آمریکا است و از سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد مسیح سکونت در آن آغاز شده است. این شهر به معبدش به نام «ال تپوزتکو» مشهور است.

قدیمی ترین گونه ی درخت

9-na_659c06f5289ce

«کاج مخروطی گریت بیسین» قدیمی ترین گونه ی درخت حال حاضر در دنیا است و قدمت آن به بیش از ۵ هزار سال می رسد. این درخت در کوه های مرتفع ایالت های کالیفرنیا، نوادا و یوتای آمریکا یافت می شود.

قدیمی ترین قطعه ی موسیقی

10-na_659c099f4d129

سرود هوری Hymn to Nikkal (به معنای سرودی برای نیکال) قدیمی ترین قطعه ی موسیقی دنیا دانسته می شود. این قطعه که به عنوان «h.6» هم شناحته می شود بخضی از حدوداً ۳۶ سرودی است که به زبان میخی بر روی لوح های گلی کشف شده از شهر باستانی «اوگاریت» در سوریه یافت شدند. هوری ها مردمانی بودند که در عصر برنز، در «خاور نزدیک» باستان (بخشی از آسیای غربی، سرزمین های اطراف سواحل شرقی دریای مدیترانه) زندگی می کردند. «نیکال» الهه ی میوه ها و باروری بود.

قدیمی ترین سیرک

12-na_659c0c633286c

«سیرک ماکسیموس» روم باستان قدیمی ترین سیرک شناخته شده تاکنون است. این سیرک که در قرن اول میلادی تأسیس شد، یک میدان وسیع بود که در آن مسابقه ارابه رانی و برنامه های مختلفی برگزار می شد. در محل این بنا حالا یک پارک عمومی وجود دارد.

قدیمی ترین شخصیت کارتونی

13-na_659c0dffd8d83

قدیمی ترین شخصیت های کارتونی احتمالاً به کمیک استریپ آمریکایی Katzenjammer Kids (بچه های مسخره باز) تعلق دارد. این کمیک استریپ در سال ۱۸۹۷ توسط رادولف درکس خلق و همان سال عرضه شد. این کمیک استریپ هنوز هم منتشر می شود و بنابراین قدیمی ترین کمیک استریپ در حال حاضر دنیا هم محسوب می شود.

قدیمی ترین آزمون

14-na_659c113d4763f

قدیمی ترین آزمون دنیا Gaokao است که منشأ آن آزمون امپراتوری چین است، یک آزمون استخدام در دستگاه حکومتی که در سال ۵۸۱ میلادی در این کشور پایه گذاری شد. در سال ۱۹۵۲، بعد از تشکیل جمهوری خلق چین، این آزمون اصلاح و به آزمون ورودی دانشگاه های این کشور بدل شد. تصویر بالا اثری هنری مربوط به سال ۱۵۴۰ میلادی است که شرکت کنندگان Gaokao را دور دیواری نشان می دهد که نتایج آزمون روی آن به نمایش درآمده بود.

قدیمی ترین شرکت تولیدکننده ی کفش

15-na_659c1405d40a8

قدیمی ترین شرکت تولیدکننده ی کفش در دنیا Berluti است. این شرکت در سال ۱۸۹۵ توسط آلساندرو برلوتی، طراح ایتالیایی در پاریس تأسیس شد و کفش های دستدوز سفارشی آن اغلب مردانه هستند. تصویر بالا فروشگاه اصلی این شرکت در شهر پاریس را نشان می دهد.

قدیمی ترین غله

16-na_659c18b436a91

«گندم تک دانه» که اولین بار ۳۰ هزار سال قبل در ترکیه ی امروزی کشت شد را قدیمی ترین غله ی دنیا می دانند. با این حال، بومی سازی آن به زمانی به مراتب دورتر بازمی گردد. به همراه مومیایی معروف یخی، «اوتسی» که قدمت آن به ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد، بقایایی از گندم تک دانه یافت شده بود.

قدیمی ترین دستور غذا

17-na_659c1b84c9d7d

قدیمی ترین دستور غذای دنیا برای «پودینگ گزنه» است. پودینگ گزنه خوراکی باستانی است که قدمت آن به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح، دوران پیش از تاریخ بازمی گردد. این غذا در قرن هجدهم در رژیم غذایی انگلیسی ها محبوبیت یافت. علاوه بر برگ گیاه گزنه، دیگر مواد تشکیل دهنده ی این غذا عبارتند از گیاه سورل، گیاه علف چشمه، پیاز کوهی، برگ قاصدک، آرد جو و نمک.

قدیمی ترین پارک ملی

10-na_659c220095833

«منطقه ی حفاطت شده ی کوه بوگد خان» در کشور مغولستان قدیمی ترین پارک ملی دنیا است. این پارک در سال ۱۷۷۸ تأسیس شد، یعنی ۹۴ سال قبل از «پارک ملی یلوستون» ِ آمریکا که اغلب به اشتباه اولین در نوع خود دانسته می شود (البته پارک ملی یلوستون قدیمی ترین پارک ملی در آمریکا است). تصویر بالا عکسی ماهواره ای است که کوه بوگد خان (در وسط) را در میان این منطقه ی حفاظت شده و شهر لولان باتور، پایتخت مغولستان را در سمت بالا چپ نشان می دهد.

قدیمی ترین آتشفشان فعال

20-na_659c2421b5d41

قدیمی ترین آتشفشان فعال کره زمین، «کوه اونزن» در ژاپن است. سن این آتشفشان ۲/۵ میلیون سال تخمین زده می شود، اما آخرین فوران آن به سال ۱۹۹۱ بازمی گردد، زمانی که فوران بزرگ آن باعث به شکل گیری جریانی از سنگ های خرد شده انجامید که ۴۳ قربانی بر جای گذاشت.

قدیمی ترین دریاچه

21-na_659c267407728

قدیمی ترین دریاچه ی دنیا در کشور قزاقستان است و «دریاچه زایسان» نام دارد. قدمت این دریاچه احتمالاً به عصر کرتاسه  (یکی از دوره های زمین شناسی) بازمی گردد و بنابراین این دریاچه نزدیک به ۶۶ میلیون سال سن دارد. «دریاچه بایکال» در روسیه هم مدعی است قدیمی ترین دریاچه ی دنیا است و شواهد نشان می دهد قدمت آن به ۲۵ تا ۳۰ میلیون سال قبل بازمی گردد.

قدیمی ترین کشتی فعال

24-na_659c2ecc8a077

کشتی Constitution نیروی دریایی آمریکا که در سال ۱۷۹۷ آغاز به کار کرد، قدیمی ترین کشتی فعال دنیا است. این کشور که در بندر بوستون در ایالت ماساچوست ِ آمریکا لنگر انداخته، حالا به عنوان یک کشتی – موزه مورد استفاده قرار می گیرد، اما گهگاه به حرکت نیز درآورده می شود، اتفاقی که معمولاً به مناسبت روز استقلال آمریکا رخ می دهد.

قدیمی ترین برند جین

30-na_659c38aab7f9b

شرکت Levi Strauss & Co یا همان «لیوایز» قدیمی ترین برند جین در دنیا است. این شرکت در سال ۱۸۵۳ توسط لیوای اشتراوس در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا تأسیس شد. «لیوایز» هنوز هم یکی از شناخته شده ترین برندهای آمریکایی در دنیا است.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید