کشف جوراب‌های 300 ساله و پارچه‌های ایرانی در لهستان

کشف جوراب‌های 300 ساله و پارچه‌های ایرانی در لهستان

باستان‌شناسان بزرگترین مجموعه پارچه‌ها و کفش‌های قرن شانزدهم تا هفدهم اروپا را در یک محوطه‌ی ساخت و ساز در منطقۀ تورون لهستان کشف کرده‌اند.

کد خبر : ۱۸۷۶۳۹
بازدید : ۵۳۱

فرادید| مجموعه‌ی کشف‌شده شامل کفش‌های کامل در دو سبک شرقی و غربی، تکه‌هایی از لباس‌های چین‌دار، تزئینات یقه، جوراب‌های پشمی، پارچه‌های زربفت و ابریشمی بسیار می‌شود. 

به گزارش فرادید، تورون یکی از مهم‌ترین شهرهای اتحادیه هانزایی بود. اینجا نقطه اتکاء شبکه‌ی تجاری گسترده‌ای در سراسر اروپا و خاور نزدیک بود. تورون با دسترسی به بهترین مواد خام، صاحب جامعه‌ای بسیار ماهر و متنوع از صنعتگران شد و بهترین محصولات باکیفیت از جنس شاخ، فلز، سرامیک، پارچه و چرم را برای فروش به ثروتمندان ساخت. 

1

حفاری در این محل پیش از عملیات ساخت یک استودیوی فیلم جدید انجام می‌شد. نخستین یافته‌ها کفش‌هایی متعلق به دو گروه کارگر و ثروتمند بودند. میخ‌های روی چکمه‌های بلند نشان میداد آن‌ها متعلق به افسران نظامی بوده‌اند. تکه‌پارچه‌های ابریشمی و طلایی کشف شده نیز که احتمالا از ترکیه و ایران وارد شده بودند، در زمان خود بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شدند.

پیش از این کشف، ابریشم فقط در دخمه‌های کلیساها یافت می‌شد که بیشتر آن‌ها قطعات کوچک بودند، اما قطعات یافت‌شده در این حفاری بسیار بزرگتر هستند. دستکش پشمی زنانه با روکش ابریشمی به قدری ظریف است که فقط با دستکش‌های آیین نیایش کلیسایی موجود در قبر اسقف‌ها قابل‌قیاس است. 

2

کیفیت ساخت و مواد برخی قطعات این مجموعه به قدری عالیست که انتظار دارید آن‌ها را تنها در شهری پیدا کنید که ثروتمندان توان خرید آن را دارند، اما این مجموعه در حومه تورون کشف شد. برای مثال، یافته‌های مشابه در حومه گدانسک، کیفیت و ارزش بسیار پایین‌تری دارند. 

تعداد اقلام نیز قابل‌توجه است. برای مثال، جوراب‌های پشمی، چنانچه سالم مانده باشند، معمولاً به صورت تک یافت می‌شوند، اما در این گروه ۱۱ جوراب پشمی یافت شد که سه‌چهارم آن‌ها در وضعیت عالی بودند. کفش‌ها و منسوجات همگی نشانه‌هایی از سایش دارند و تکه‌های جمع‌آوری‌شده آن‌ها نشان می‌دهد احتمالاً متعلق به یک کارگاه کفاشی و یک تعمیرگاه لباس در آن منطقه بودند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید