مجسمه 2100 ساله «الهۀ بهداشت» در ترکیه پیدا شد

مجسمه 2100 ساله «الهۀ بهداشت» در ترکیه پیدا شد

سر مجسمه ۲۱۰۰ ساله الهه هایجیا (الهۀ سلامت، تمیزی و بهداشت) در جریان کاوش‌های تازه در شهر باستانی لائودیسه در جنوب غربی ترکیه پیدا شد.

کد خبر : ۱۸۹۸۴۵
بازدید : ۲۵۱۹۶

فرادید| لائودیسه در یک منطقه جغرافیایی در قسمت جنوبی رودخانه لیکوس، ۶ کیلومتری شمال دنیزلی ترکیه قرار دارد. لائودیسه یکی از معروف‌ترین و تاثیرگذارترین شهرها در قرن نخست پیش از میلاد بود. بقایای این شهر به این عصر تعلق دارند. 

به گزارش فرادید، این شهر در منابع باستانی «لائودیسه در مرز لیکوس» نام داشت. بر پایه منابع باستانی دیگر، این شهر توسط آنتیوخوس دوم در ۲۶۱-۲۶۳ پ. م بنا شد و نام آن برگرفته از نام همسر آنتیوخوس است. 

لائودیسه بزرگترین استادیوم آناتولی، دو تئاتر، چهار حمام، پنج بازار، پنج چشمه، خیابان‌های ستون دار طولانی، معابد چشمگیر و انواعی از کلیساها و قصرهای سلطنتی را دارا است. 

0

در سال سال ۴۹۴ پ. م یک زمین لرزه عظیم شهر را به شدت ویران کرد. همچنین یک زمین لرزه دیگر بین سالهای ۶۱۰-۶۰۲ و خطر فزاینده حمله مسلمانان منجر به متروکه شدن نهایی شهر شد. 

کاوش‌ها در شهر باستانی لائودیسه با نظارت دکتر جلال شیمشک از دپارتمان باستانشناسی دانشگاه پاموکاله همچنان ادامه دارد. 

دکتر شیمشک این خبر را با این مضمون «ملاقات خورشید و هایجیا با ما در لائودیسه پس از ۲۱۰۰ سال» در حساب X خود منتشر کرد. 

هایجیا الهه سلامتی یونان باستان است. کلمه هایجین به معنی بهداشت نیز برگرفته از نام این الهه است. هایجیا یک الهه جوان بود، دختر و خدمتکار اصلی اسکلپیوس، خدای پزشکی. او مسئول پاکی و طریق زیست طولانی مدت (پزشکی پیشگیرانه) بود. 

او در پیکرتراشی‌های کلاسیک معمولاً در حالی به تصویر کشیده میشود که یا ماری را با دستانش نگه داشته یا به ماری غذا میدهد (مار نماد پزشکی ایکلپیوسی است). مجسمه‌های هایجیا در تمام مراکز درمانی مهم در معابد اسکلپیوس برافراشته بودند. معابد اصلی او در اپیداوروس، کورنت و پرگامون بودند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید