چیزی که «پوستۀ شکلات» به نظر می‌رسید، یک گنج 1200 ساله بود

چیزی که «پوستۀ شکلات» به نظر می‌رسید، یک گنج 1200 ساله بود

این نخستین کشف در نوع خود از آستفولد است و مطمئناً برای کسی که آن را کشف کرده، تجربه بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیزی بوده است!

کد خبر : ۱۹۴۴۹۱
بازدید : ۳۷۹

فرادید| مردی حین استفاده از دستگاه فلزیاب خود در مزرعه‌ای در نروژ، صدای بوق ضعیف دستگاه را شنید. روز تقریباً تمام شده بود و او نمی‌دانست کارش را متوقف کند یا نه. 

به گزارش فرادید، این جویندۀ فلزات که نامش میکل کیلینگمو کریستنسن است، گفته: «در بسیاری از موارد، به صداهای ضعیف دستگاه اعتنا نمی‌کنم و به حرکت ادامه می‌دهم.» 

اما این بار او می‌ایستد و با حفاری در خاک، یک قطعه فلز کوچک چروک شده را از زیر خاک بیرون می‌آورد. ابتدا فکر می‌کند کاغذ طلایی بسته‌بندی شکلات است. 

«تقریباً به اندازه ناخن انگشت کوچکم بود و به سختی می‌توانستم وزن آن را در دستم حس کنم.» 

اداره میراث فرهنگی شهرداری شهرستان اوستفولد در یک پست فیسبوکی روز ۷ ژوئن اعلام کرد، اما این شیء کوچک در واقع یک مصنوع طلای کمیاب تاریخی است که به عنوان ورق طلا شناخته می‌شود. 

2

میکل کیلینگمو کریستنسن ورق طلای ۱۲۰۰ ساله‌ای را که پیدا کرده در دست نگه داشته است

طراحی مرکزی این شئ به سختی در عکس بالا قابل‌مشاهده است، اما به نظر می‌رسد دو فیگور روبروی یکدیگر قرار دارند. کریستنسن گفته: «تصور کنید اولین کسی باشید که چنین چیزی را پس از ۱۰۰۰ سال یا بیشتر در دست نگه داشته است.» 

به گفته مقامات، ورق‌های طلا قطعات نازکی از طلا هستند که طرح‌هایی روی آن‌ها حک شده و قدمت آن‌ها بین ۵۷۰ تا ۸۰۰ است. این طرح‌ها معمولاً شامل افراد یا حیوانات می‌شود و معمولاً یک ازدواج افسانه‌ای بین یک خدای نورس و یک غول تفسیر می‌شود. 

ورق‌های طلا در نروژ، سوئد و دانمارک یافت شده است. باستان‌شناسان هدف ساخت این آثار کوچک را نمی‌دانند، اما آن‌ها را با مراسم آیینی مرتبط می‌دانند. 

1

نمای نزدیک از جلو و پشت این مصنوع طلای ۱۲۰۰ساله

اینگون ماریت روستاد، باستان‌شناس موزه تاریخ فرهنگی در اسلو، گفته: «این یک یافته معمولی نیست. این نخستین کشف (در نوع خود) از آستفولد است. مطمئناً برای کسی که آن را کشف کرده، تجربه بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیزی بوده است.» 

کریستنسن این ورق طلای ۱۲۰۰ساله را در مزرعه‌ای در آستفولد پیدا کرد، جایی که او و پدرش چندین سال است که فلزیابی می‌کنند. 

مقامات مشخص نکردند چه برنامه‌ای برای این مصنوع طلا دارند، اما احتمالاً برای تجزیه و تحلیل بیشتر آن را به آزمایشگاه منتقل خواهد کرد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید