(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ اردکی که عاشق خواجۀ دربار شده بود!

(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ اردکی که عاشق خواجۀ دربار شده بود!

ناصرالدین شاه قاجار که به نوشتن خاطرات روزانه و اتفاقات ریز و درشت دربار عادت داشت، در یکی از یادداشت‌های خود دربارۀ اردکی نوشته که عاشق یکی از خواجه‌های حرمسرا شده است! حالا با انتشار عکس‌های آرشیو کاخ گلستان ما می‌توانیم سیمای این اردک و معشوقش یعنی حاجی رحیم خواجه را نیز ببینیم.

کد خبر : ۱۹۵۳۵۴
بازدید : ۲۰۷۴۱

فرادید| در بخشی از کتاب روزنامۀ خاطرات ناصرالدین شاه، شرح حال یک اردکِ عاشق ذکر شده که همیشه و همه جا همراه و ملازم یکی از خواجه‌های دربار به اسم حاجی رحیم بوده است:

به گزارش فرادید؛ «پارسال که امین‌السلطان قم رفته بود، در مراجعت، از رودخانۀ قم این اردک را گرفته، خودش برای ما آورد. توی حوض دیوانخانه انداختیم. این اردک حنایی رنگ است؛ طبعاً عاشق‌پیشه است؛ همیشه باید به یک نفر عشق بورزد. چندی به یکی از قوهایی که توی حوض دیوانخانه هستند عشق داشت، به طوری که هرجا آن قو می‌رفت، او را تعاقب می‌کرد. بعد از مدتی عشق قو تمام شد؛ به حاجی‌رحیم خواجۀ لیلاخانم عاشق شد، هر جا حاجی‌رحیم می‌رود دنبال او می‌رود. به طوری عشق به حاجی‌رحیم پیدا کرده است که وقتی به مرغ‌های آبی و قوها نان می‌دهند، این اردک ابداً نمی‌رود، از مرغِ‌آبی بودن استعفاء داده و مرغِ خشکی شده؛ عقب حاجی‌رحیم را وِل نمی‌کند، متصل پای حاجی و روی حاجی را می‌بوسد و اگر کس دیگر نزدیک او برود حمله می‌کند و با نوکش می‌زند.

شب‌ها که حاجی‌رحیم می‌رود به منزلش در اندرونی لیلاخانم بخوابد و درِ سمتِ دیوانخانه را می‌بندند، باز این اردک توی آب نمی‌رود؛ دم همان در، پشت پرده تا صبح می‌ایستد و قُت قُت می‌کند، تا وقتی که در باز شود و حاجی را ببیند، آن‌وقت همراه او راه می‌افتد».

0

اخیرا تعدادی از عکس‌های قاجاری آرشیو کاخ گلستان در فضای مجازی منتشر شد که در میان آن‌ها چند عکس از حاجی رحیم و اردک عاشقش هم دیده می‌شود. جالب است که در یکی از عکس‌ها که به صورت دسته‌جمعی گرفته شده، همانطور که شاه در خاطراتش نوشته، اردک همچنان در مقابل حاجی رحیم ایستاده و او را رها نکرده است. البته حاجی رحیم هم در این عکس به جای نگاه کردن به دوربین به اردکش نگاه می‌کند. گویا این عشق و محبت کاملا دوطرفه بوده است.

2

3

4

۷۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید