(عکس) سفر به تهران قدیم؛ طراح پارک ملت معمار شاه‌چراغ بود

(عکس) سفر به تهران قدیم؛ طراح پارک ملت معمار شاه‌چراغ بود

یکی ازمعروف‌ترین بوستان‌های تهران در شرق خیابان ولیعصر(عج) واقع شده است. این بوستان، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به باشگاه انقلاب و از شمال به صدا و سیما محدود می‌شود. وسعت این بوستان حدود ۳۴ هکتار است. نام قدیم پارک ملت «پارک شاهنشاهی» بود.

کد خبر : ۱۹۶۰۳۹
بازدید : ۲۶

قسمتی از خیابان زیبای ولیعصر در دهه ۴۰-۵۰ بلوار کنارجاده نام داشت که با همت معمار برجسته ایرانی، به یکی از بزرگترین و زیباترین پارک‌های تهران تبدیل شد.

یکی ازمعروف‌ترین بوستان‌های تهران در شرق خیابان ولیعصر(عج) واقع شده است. این بوستان، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به باشگاه انقلاب و از شمال به صدا و سیما محدود می‌شود. وسعت این بوستان حدود ۳۴ هکتار است. نام قدیم پارک ملت «پارک شاهنشاهی» بود. این پارک با پیشنهاد فرح دیبا در دو فاز افتتاح شد.

بخش اول آن به طول ۱۰۰۰ کیلومتر کنار بلوارجاده احداث شد و اما فاز دوم که با الهام گرفتن از پارک‌های انگلیسی آغاز شد، با حضور یک معمار بین المللی ادامه یافت و در سال ۱۳۵۳ افتتاح شد.

7

ایرج اعتصام، معمار برجسته ایرانی که نامش در خارج از ایران هم آشناست، در سال ۱۳۰۹ متولد شد و برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کرد. او دکترای خود را از دانشگاه فلورانس گرفت. اعتصام، با توشه‌ای از دانش معماری به کشور بازگشت و به طراحی و مدیریت پروژه‌های زیادی در ایران و جهان پرداخت.

از اعتصام، آثار فاخر و معتبری مثل طراحی شاه‌چراغ شیراز، طرح منطقه‌ای و توریستی سواحل دریای‌خزر، طرح اولیه مجموعه سن تروپه در جنوب فرانسه، بازسازی محل اقامت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل و ده‌ها پروژه معتبر دیگر در کشورهای مختلف از جمله فرانسه و آمریکا به جا مانده است.

اعتصام در دانشگاه‌های ایران، لهستان، سیاتل و برکلی آمریکا نیز تدریس کرد. ایرج اعتصام معمار و شهر ساز بزرگ ایرانی که به او «پدر شهرسازی و پارک سازی» لقب دادند، در ۹۲ سالگی سال ۱۴۰۱ در شهر سن خوزه آمریکا دیده از جهان فروبست.

8

نصرالله حدادی، تهران شناس، درباره ساخت این بوستان چنین می‌گوید: «در اراضی باختری امانیه زمین‌های بایری بود که اواخر دهه ۴۰ شروع به ساخت آن کردند. نام بلواری که آماده شد پهلوی گذاشتند و بوستان زیبایی با معماری فردی به نام اعتصام ساخته شد پارک شاهنشاهی نام گرفت که بعد از انقلاب اسلامی به پارک ملت تغییر کرد. از پایین ونک به سمت بالا زمین‌ها و تپه‌هایی بود که در قسمت راست بلوار دو تکه شد. قسمت پایینی که اکنون به بزرگراه نیایش ختم می‌شود پارک ملت کنونی و قسمت بالایی صداوسیما شد. یک بشقاب ماهواره ای بالای تپه صداو سیما وجود داشت به نام «سمفونی» که وقتی از خیابان ولیعصر رد می‌شدیم دیده می‌شد. این بشقاب ماهواره تا سالهای اخیر هم بود و از آن برنامه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور گرفته می‌شد.»

9

پارک ملت یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران است. هر گردشگری که به شهر می‌آید سراغ این بوستان را می‌گیرد. پارک ملت از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. ورودی بوستان را بسیار زیبا تزئین کرده اند که با وارد شدن به آن می توانید دریاچه ای مصنوعی، پردیس گالری ملت، باغ وحش، فضای گل کاری شده، درختان قدیمی، مجسمه های مفاخر ایرانی و … را مشاهده کنید. فضاهایی هم برای تفریح و سرگرمی کودکان تعبیه شده است.

در قسمت‌های مختلف بوستان، علاوه بر کاشت انواع درختها و گلهای زیبا، المان ها و مجسمه‌های برنزی از اساتید مطرح نیز جانمایی شده است. در قسمت جنوبی پارک یک قطار دودی دیده می‌شود که در سال ۱۲۶۵ در زمان ناصرالدین شاه مردم را از تهران به شاه عبدالعظیم می‌برد.

10

منبع: همشهری

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید