(تصویر) «نردبان» سه هزارساله‌ای که در «تونل آب مقدس» کشف شد

(تصویر) «نردبان» سه هزارساله‌ای که در «تونل آب مقدس» کشف شد

در تاریخ ۷ آگوست ۲۰۲۴، یک نردبان چوبی ۳۰۰۰ ساله در شرایط بسیار خوب در تپه اویم‌آغاچ در ترکیه کشف شد؛ اینجا جایی است که احتمالا در گذشته محل شهر مقدس «نِریک» در تمدن باستانی هیتی بوده است.

کد خبر : ۲۰۰۶۶۸
بازدید : ۷۲۹۸۳

فرادید| باستان‌شناسان بقایای چوبی از جمله بخشی از یک نردبان و تعدادی پوستۀ فندق را در انتهای یک تونل طولانی در منطقه‌ای که هیتی‌ها آن را «آب مقدس» می‌نامیدند پیدا کردند.

به گزارش فرادید؛ تیم حفاری با اشاره به اینکه نردبان و پوسته‌های فندق ۳۰۰۰ ساله از آب مقدس داخل تونل استخراج شده‌اند، گفت: «ما معتقدیم که معبد اینجا برای قرن‌ها، یعنی دست‌کم از قرن شانزدهم تا قرن دوازدهم قبل از میلاد، مورد استفاده قرار گرفته است. ما تونلی بالای معبد پیدا کردیم و با حفاری تونل به سمت آب حرکت کردیم. در عمق تقریبی ۸ متری، به منطقه‌ای رسیدیم که هیتی‌ها آن را «آب مقدس» می‌نامیدند».

Ladder

آزمایش‌های کربن ۱۴ روی یافته‌های چوبی و پوسته‌های فندق نشان داد که آنها تقریباً ۳۰۰۰ ساله هستند.

1

این شهر در ابتدا توسط هاتی‌ها ساخته شد؛ مردمی از عصر برنز اولیه که قبل از هیتی‌ها در آناتولی مرکزی سکونت داشتند. آنها این شهر را به خدای طوفان خود، موسوم به تِشوب، تقدیم کرده بودند. پس از اینکه قلمرو هاتی‌ها در امپراتوری گسترده هیتی‌ها جذب شد، نریک همچنان یک شهر مقدس بود که هیتی‌ها در آن به پرستش تِشوب ادامه دادند. کتیبه‌های گلی متعددی به مراسم برگزار شده در این شهر گواهی می‌دهند و ثبت می‌کنند که پادشاه هیتی موسوم به هاتوسیلی سوم، چندین بار در سال از پایتخت هیتی‌ها یعنی هاتوشا، برای ادای احترام به خدای طوفان به نریک سفر کرده است.

۷۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید