(تصاویر) نگهبان 700 سالۀ معبد «آنگکور وات» از زیر خاک بیرون آمد

(تصاویر) نگهبان 700 سالۀ معبد «آنگکور وات» از زیر خاک بیرون آمد

انگکور وات نام مجموعه‌ای از معابد است که در اوایل سدهٔ دوازدهم برای شاه سوریاوارمان دوم در کامبوج ساخته شد تا پرستشگاه حکومتی و پایتخت او باشد. حالا یکی از نگهبانان دروازه‌های این بنای تاریخی پس از قرن‌ها از زیر خاک بیرون آورده شده است.

کد خبر : ۲۰۶۰۱۹
بازدید : ۱۰۱۴۵۳

فرادید| مجسمه‌ای از یک نگهبان سنگی در معبد بانتِی پِری، واقع در پایتخت باستانی خِمِر در آنگکور وات کامبوج کشف شده است. این مجسمه در عمق حدود ۷۶ سانتی‌متری زمین، در نزدیکی ورودی شرقی دروازه دوم معبد و زمانی که باستان‌شناسان در حال پاکسازی آوار دروازه فرو ریخته بودند پیدا شد.

به گزارش فرادید؛ مجسمه‌های نگهبان که به نام «دواپالا» شناخته می‌شوند، از ترکیب دو واژه سانسکریت به معنای "دروازه" و "نگهبان" ساخته شده‌اند. این مجسمه‌ها به‌عنوان نمادهای محافظ در ورودی‌های معابد هندو و بودایی و همچنین کاخ‌های سلطنتی در سراسر جنوب شرق آسیا قرار می‌گرفتند. آن‌ها معمولاً به‌عنوان جنگجویان مسلح به تصویر کشیده می‌شدند و اغلب در حالتی ایستاده بودند که دستانشان روی یک گرز بزرگ که به سمت زمین اشاره می‌کرد قرار داشت.

02

دواپالای تازه کشف‌شده ۱۵۷ سانتی‌متر ارتفاع دارد. این مجسمه وقتی که سازه بالایی دروازه فرو ریخته است، به شش تکه شکسته شده. گردن، ساعد چپ، کمر و ساق‌های هر دو پا شکسته‌اند، اما بخش‌های شکسته شده همگی یافت شده‌اند و تنها بخش‌هایی از گرز مفقود شده است. بخشی کوچک از دسته گرز در زیر دستان مجسمه باقی مانده و قطعه بلندتری از آن که جلوی پاهایش قرار داشته نیز همچنان موجود است.

1

چهره آرام و متین این مجسمه نشان‌دهنده سبک «بایون» است که به نام معبد بایون در مرکز آنگکور توم، پایتخت دولت خمر به فرمانروایی شاه جایاوارمان هفتم نام‌گذاری شده است. آخرین معابد مجموعه آنگکور وات مربوط به همین دوره هستند. معبد بانتِی پِری که در فاصله پنج مایلی (حدود ۸ کیلومتری) شمال معبد اصلی واقع شده، نسبتاً دورافتاده است. اما مانند معبد بایون، توسط شاه جایاوارمان هفتم در اواخر قرن سیزدهم یا اوایل قرن چهاردهم ساخته شده است. مجسمۀ دواپالا نیز مربوط به همان دوران است.

۵۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید