(تصاویر) رنگ‌های 2 هزارسالۀ مصر باستان از زیر غبار بیرون آمدند

(تصاویر) رنگ‌های 2 هزارسالۀ مصر باستان از زیر غبار بیرون آمدند

یک هیئت باستان‌شناسی مشترک آلمانی-مصری اخیراً با اقدام به مرمت و تمیزکاری دیوارهای معبد «ادفو» در اسوان مصر، رنگ‌های باستانی به کار رفته بر روی نقش‌برجسته‌های این معبد را کشف کرده‌اند.

کد خبر : ۲۰۶۱۶۲
بازدید : ۱۲۵۷۱

فرادید| تیم باستان‌شناسان آلمانی-مصری در جریان مرمت سقف و دیوارهای معبد ادفو، بقایای نقش‌برجسته‌های رنگی و کتیبه‌هایی به خط دموتیک را که توسط کاهنان نوشته شده بودند، کشف کرده‌اند. همچنین، آثاری از طلاکاری نقش برجسته‌ها نیز پیدا شده که احتمالا برای به تصویر کشیدن جواهرات و نشان‌های سلطنتی استفاده می‌شده است.

به گزارش فرادید؛ به گفتۀ دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، «تیم مرمت، کثیفی‌های سطح، فضولات پرندگان، خاک و حلزون‌ها و همچنین تجمع نمک‌ها را پاک کرد که این امر باعث نمایان شدن بقایای رنگ‌های اصلی شد که تمام حکاکی‌های برجسته را پوشانده بودند».

0917Edfu1www

نمونه‌ای از نقش‌برجسته‌های رنگی که پس از مرمت آشکار شده و تصویری از «هاپی» خدای رود نیل را با رنگ آبی به تصویر کشیده است

این کتیبه‌های تازه آشکارشده نشان می‌دهند که بخش‌هایی از این بنا در دوران باستان با ورقه‌هایی از جنس مس طلاکاری شده پوشانده شده بود. به علاوه این کشف تازه اطلاعات جدیدی درباره آداب مذهبی کاهنان در دوران حکومت بطلمیوسی به دست داده است. (پادشاهی بطلمیوسی حکومتی بود که بعد از مرگ اسکندر مقدونی در مصر مستقر شد. معبد ادفو نیز با قدمت حدود 2200 سال مربوط به همین دوره است).

0917Edfu2www

بقایای طلاکاری بر روی کتیبه‌های معبد

رنگ‌های معبد ادفو در حال حاضر همچنان تحت مرمت قرار دارند تا به وضعیت اولیه خود بازگردند. هدف کلی این پروژه مرمت و پاکسازی دیوارهای داخلی معبد، تثبیت رنگ‌ها، حذف دوده‌ها، مطالعات دقیق روی متن‌ها و کتیبه‌ها و همچنین مستندسازی دیجیتالی کتیبه‌ها است.

csm_0917Edfu3www_98b07cbead

۴۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید