کشف تصاویر باستانی ترسناک در صحرای پرو؛ از چهره‌های بیگانه تا نهنگ قاتل

کشف تصاویر باستانی ترسناک در صحرای پرو؛ از چهره‌های بیگانه تا نهنگ قاتل

دانشمندان از هوش مصنوعی برای یافتن ۳۰۳ زمین‌نگاره‌ی دیده‌نشده در صحرای نازکای پرو، از جمله پیکره‌های انسان‌نمای انتزاعی، مراسم باستانی، سرهای بریده و نهنگ قاتل چاقو به دست استفاده کردند.

کد خبر : ۲۰۷۱۴۵
بازدید : ۹۸

فرادید| دانشمندان بیش از ۳۰۰ خط نازکای دیده‌نشده را در پرو کشف کرده‌اند که از جمله چهره‌های انسان‌نمای عجیب، سرهای بریده، مراسم تاریخی و یک نهنگ قاتل مسلح را نشان می‌دهند. این اشکال خیره‌کننده تنها ظرف شش ماه با کمک هوش مصنوعی (AI) کشف شدند و شمار زمین‌نگاره‌های شناخته‌شده در منطقه را دو برابر کردند. 

به گزارش فرادید، خطوط نازکا گروهی از زمین‌نگاره‌های بزرگ حکاکی‌شده توسط انسان هستند که در ناحیه‌ای به مساحت ۴۴۰ کیلومتر مربع در صحرای نازکای پرو قرار دارند. این آثار هنری باستانی احتمالاً بین ۲۰۰ پیش از میلاد تا ۵۰۰ پس از میلاد توسط اعضای تمدن پیش-اینکایی معروف به نازکا خلق شدند که لایه‌های بالایی از جنس سنگریزه‌های قرمز رنگ بیابان را برداشتند تا بخش‌هایی از خاک سبک‌تر را در طیف وسیعی با اشکال و اندازه‌های مختلف نمایان کنند.

0

از زمان کشف این اشکال مرموز توسط مسافران یک هواپیما در دهه ۱۹۲۰، محققان حدود ۴۳۰ خط نازکا را کشف کرده‌اند. بیشتر این زمین‌نگاره‌ها در ۲۰ سال گذشته به لطف پیشرفت‌ها در تصویربرداری ماهواره‌ای شناسایی شده‌اند. با این حال، سرعت کشف خطوط جدید شروع به کاهش کرد و محققان گمان کردند اشکال باقیمانده به قدری کمرنگ هستند که به راحتی با چشم انسان قابل‌تشخیص نیستند. 

1

برخی از جالب‌ترین زمین‌نگاره‌های کشف‌شده توسط هوش مصنوعی شامل پیکره‌های عجیب انسان‌نما، سرهای بریده، حیوانات اهلی، نهنگ‌ها، پرندگان، گربه‌ها و مراسم باستانی انسان می‌شود

در مطالعه جدید که روز دوشنبه (۲۳ سپتامبر) در مجله PNAS منتشر شده، محققان از یک مدل هوش مصنوعی استفاده کردند که برای شناسایی خطوط کم‌رنگ زمین‌نگاره‌ها آموزش دیده تا در جستجوی اشکال گمشده در تصاویر ماهواره‌ای از صحرای نازکا باشد. 

این مدل که می‌تواند خطوط را ۲۰ برابر سریع‌تر از انسان تشخیص دهد، فهرستی از خطوط نازکا را برای بررسی محققان ایجاد کرده، از جمله در مکان‌هایی که خطوط معروف، پیشتر هرگز دیده نشده بودند. بین سپتامبر ۲۰۲۲ و فوریه ۲۰۲۳، محققان از برخی از این مکان‌ها بازدید کردند و توانستند واقعی بودن ۳۰۳ مورد از آن‌ها را تأیید کنند. 

خطوط جدید شامل انسان‌نماهای انتزاعی، سرهای بریده، حیوانات اهلی، ماهی، پرندگان، گربه‌ها، یک صحنه تشریفاتی و تعاملات انسان و حیوان می‌شود. عجیب‌ترین شکل به طول ۲۲ متر، نهنگ قاتلی است که چاقو به دست دارد.

3

4

مطالعه جدید به نشان دادن تفاوت‌های اساسی بین دو نوع اصلی خطوط نازکا کمک کرده: زمین‌نگاره‌های نوع برجسته که کوچک‌تر و پیچیده‌تر هستند و زمین‌نگاره‌های نوع خطی که مساحت بیشتری را پوشش دادند و از خطوط مستقیم بیشتری استفاده کردند. 

این مطالعه نشان داد بیشتر زمین‌نگاره‌های شناخته‌شده از نوع برجسته (۸۲٪) انسان‌ها یا حیوانات اهلی را به تصویر کشیدند، در حالی که بیشتر زمین‌نگاره‌های نوع خطی (۶۴٪) حیوانات وحشی مانند پرندگان و نهنگ‌ها را نمایش می‌دهند.

هوش مصنوع بکاررفته در مطالعه جدید تا کنون صدها نمونه بالقوه دیگر زمین‌نگاره را شناسایی کرده که تیم تحقیق مطالعه‌ی اخیر هنوز فرصت ارزیابی آن‌ها را پیدا نکرده است. در مجموع، محققان تخمین می‌زنند طی چند سال آینده، حدود ۲۵۰ خط نازکا دیگر را پیدا خواهند کرد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید