(تصاویر) انسان‌ها 6 هزار سال قبل یک «پُل سنگی» در این غار ساخته‌اند

(تصاویر) انسان‌ها 6 هزار سال قبل یک «پُل سنگی» در این غار ساخته‌اند

باستان‌شناسان یک پل سنگی غرق شده را در غار جنووِزا (Genovesa) در جزیره مایورکا که ششمین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است کشف کرده‌اند. این کشف نشان می‌دهد که انسان‌ها بسیار زودتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، در غرب مدیترانه ساکن شده‌اند.

کد خبر : ۲۰۸۶۲۳
بازدید : ۸۵

فرادید| پروفسور بوگدان اوناک از دانشگاه فلوریدا و همکارانش با مطالعۀ یک پل سنگی به طول 7.7 متر که در حال حاضر در زیر آب قرار دارد، توانستند شواهد قانع‌کننده‌ای از فعالیت اولیه انسان در داخل غار جنووزا ارائه دهند.

به گزارش فرادید؛ پروفسور اوناک گفت: «وجود این پل غرق شده و سایر مصنوعات نشان دهنده سطح پیچیده‌ای از فعالیت است و نشان می‌دهد که ساکنان اولیه، منابع آبی غار را تشخیص داده و زیرساخت‌هایی را برای پیمایش آن به طور استراتژیک ساخته‌اند».

4

غار جنووزا که در نزدیکی ساحل مایورکا واقع شده است، دارای گذرگاه‌هایی است که اکنون به دلیل بالا آمدن سطح دریا به زیر آب رفته‌اند.

با تجزیه و تحلیل رشد بیش از حد مواد معدنی روی پل و ارتفاع نوار رنگی حاصل از رسوب مواد معدنی بر روی آن، محققان دریافتند که این پل تقریباً 6000 سال پیش ساخته شده است؛ این حدودا 2000 سال قدیمی‌تر از تخمین‌های قبلی محققان دربارۀ قدمت سکونت انسان در این منطقه است.

3

محققان می‌گویند: «تاریخچه ساخت پل به نظر می‌رسد که ارتباط نزدیکی با افزایش سریع سطح دریا در دورۀ هولوسن درست قبل از 6000 سال پیش و یک ایستایی کوتاه مدت سطح دریا دارد که منجر به غرق شدن برخی از بخش‌های بالایی غار شد».

«طبق جدول زمانی ما، افزایش سطح دریا متوقف شد و برای چند صد سال بین 5964 و 5359 سال پیش ثابت ماند. در این دوره، آنچه به عنوان رسوبات فریاتیک روی استالاگمیت‌ها (POS) شناخته می‌شود، در دریاچه غار شکل گرفت و اثر آن بر روی پل باقی ماند».

1

ساخت این پل احتمالاً در اوایل همین دوره آغاز شده است؛ یعنی زمانی که عبور از دریاچه‌ای با عمق 25 سانتیمتر نیاز به ساخت آن را ایجاد کرده بود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید