(تصاویر) چرا وایکینگ‌ها در این «غار آخرالزمانی» یک «قایق سنگی» ساختند؟

(تصاویر) چرا وایکینگ‌ها در این «غار آخرالزمانی» یک «قایق سنگی» ساختند؟

باستان‌شناسان در سال 2021 بقایای باستانی نادری را در این غار ایسلندی کشف کردند که برخی از آن‌ها از هزاران کیلومتر دوتر به اینجا آورده شده بودند. به‌علاوه یک سازۀ سنگی قایق‌مانند نیز در این غار وجود دارد که محققان ساخت آن را با اسطوره‌های آخرالزمانی وایکینگ‌ها مرتبط می‌دانند.

کد خبر : ۲۰۹۷۷۰
بازدید : ۷۹

فرادید| این غار در کنار آتشفشانی قرار دارد که تقریباً ۱۱۰۰ سال پیش فوران کرده است. در زمان آن فوران، وایکینگ‌ها به تازگی ایسلند را به محل سکونت خود تبدیل کرده بودند. تیمی از محققان در مقاله‌ای که در سال 2021 در مجله «علم باستان‌شناسی» منتشر شده، نوشتند: «اثرات این فوران احتمالاً نگران‌کننده بوده و برای مهاجران تازه‌وارد به ایسلند چالش‌های حیاتی ایجاد کرده است». 

به گزارش فرادید؛ تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد پس از سرد شدن گدازه‌ها، وایکینگ‌ها وارد غار شده و سازه‌ای شبیه قایق از جنس صخره‌ها ساختند. وایکینگ‌ها درون این سازه، استخوان‌های حیواناتی از جمله گوسفند، بز، گاو، اسب و خوک را در دمای بالا به عنوان قربانی سوزاندند. محققان احتمال می‌دهند که این کار در تلاش برای جلوگیری از «راگناروک» انجام شده باشد.

2

سازۀ قایق‌مانندی که وایکینگ‌ها در غار Surtshellir ساخته‌اند

کِوین اِسمیت، معاون مدیر و سرپرست موزه مردم‌شناسی هافِن‌رِفِر در دانشگاه براون و سرپرست تیم حفاری غار گفته که نزدیک این سازه، باستان‌شناسان ۶۳ مهره را کشف کردند که سه تای آن‌ها از عراق آمده‌اند. باستان‌شناسان بقایایی از اُرپیمِنت، یک ماده معدنی از شرق ترکیه را هم نزدیک این ساختار سنگی پیدا کردند. از این ماده معدنی آن زمان برای تزئین اشیاء استفاده می‌شد، اما نمونه‌های بسیار کمی از آن در اسکاندیناوی یافت شده است. اسمیت گفته که  پیدا کردن ارپیمنت در این غار یک شوک بزرگ بود.

سوابق تاریخی نشان می‌دهد وایکینگ‌ها این غار را با سورت (Surtr)، غولی در اساطیر اسکاندیناوی که در نهایت مسبب مجموعه‌ای از حوادث معروف به راگناروک شد، مرتبط می‌دانستند. طبق اساطیر وایکینگ‌ها، جهان زمانی به پایان می‌رسد که سورت آخرین خدایان را در نبرد راگناروک بکشد و سپس جهان در شعله‌های آتش بسوزد. 

4

داخل غار چندین کالای کمیاب و عجیب توسط باستان‌شناسان پیدا شد که قطعات کانی ارپیمنت از جملۀ آن‌ها بود. این کانی از هزاران کیلومتر دورتر به اینجا آورده شده است

راز غار

باستان‌شناسان نمی‌دانند چرا چنین کالاهای کمیابی از دوردست‌ها مانند خاورمیانه در این غار رها شدند. وایکینگ‌ها تا خاورمیانه سفر کرده بودند و این کالاها احتمالاً از مسیرهای تجاری به ایسلند راه یافتند. 

یک احتمال این است که آن‌ها قصد داشتند سورت را راضی کنند، به این امید که از نابود کردن جهان منصرف شود. احتمال دیگر این است که این کالاها برای قدرت بخشیدن به فریر (Freyr) آنجا گذاشته شدند. فریر خدای باروری وایکینگ‌ها بود که طبق اساطیر با سورت می‌جنگید.

462685730_8521915471230347_1599488678190879490_n

نمونه‌هایی از مصنوعات کشف شده در غار

در داستان راگناروک، فریر در مبارزه با سورت می‌میرد و نمی‌تواند جلوی پایان یافتن جهان را بگیرد. اسمیت می‌گوید وجود استخوان‌های حیوانات متعدد (حیواناتی که با توجه به توانایی تولیدمثل‌شان، بخشی از یک منظره حاصلخیز بودند) از این ایده پشتیبانی می‌کند که این اشیاء در غار قرار داده شدند تا فریر را تقویت کنند، به این امید که او بتواند سورت را شکست دهد و راگناروک را متوقف کند. 

گرویدن به مسیحیت

مردم ایسلند حدود ۱۰۰۰ سال پیش به مسیحیت گرویدند و اندکی پس از آن، دیگر شیئی درون غار نگذاشتند. آخرین اشیایی که در ساختار سنگی قایق‌مانند قرار گرفتند شامل مجموعه‌ای از وزنه‌های ترازو می‌شوند که یکی از آن‌ها به شکل صلیب مسیحی است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید