در حین کار گذاشتن کابل‌های برق، گورستان «اشراف وایکینگ» از زیر خاک بیرون آمد

در حین کار گذاشتن کابل‌های برق، گورستان «اشراف وایکینگ» از زیر خاک بیرون آمد

یافتن گورستان عصر وایکینگ‌ها در این اندازه نادر است، به این دلیل که خاک اسکاندیناوی اسکلت‌ها را به خوبی حفظ نمی‌کند. با توجه به یافته‌های درون گورها، به نظر می‌رسد مردگانی که در اینجا دفن شده‌اند از طبقات بالای جامعۀ رمان خود بوده‌اند.

کد خبر : ۲۰۸۱۲۱
بازدید : ۶۶۳

فرادید| یک گورستان خارق‌العاده از عصر وایکینگ‌ها با اسکلت‌های تقریباً کامل ۵۰ نفر در دانمارک حین آماده‌سازی زمین برای کار گذاشتن کابل‌های برق کشف شده است. 

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان این اکتشافات را طی شش ماه گذشته نزدیک روستای آسوم در جزیره فیونِن انجام دادند. 

یافتن هرگونه بقایای انسانی از عصر وایکینگ‌ها (۷۹۳ تا ۱۰۶۶ پ. م.) نادر است و دلیلش تا حدی این است که خاک‌های اسکاندیناوی اسیدی هستند و استخوان‌ها را به خوبی حفظ نمی‌کنند. به همین دلیل یافتن ۵۰ گور از این زمان عجیب است. 

3

مایکل بور لاندو، باستان‌شناسی که در این حفاری‌ها مشارکت داشته گفته: «یافتن این همه اسکلت که به خوبی حفظ شدند همزمان با اسکلت‌های کشف‌شده در آسوم واقعاً غیرعادی است. این کشف فرصت‌های بی‌نظیری برای انجام طیف وسیعی از تجزیه و تحلیل‌های علمی ارائه می‌دهد که می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره سلامت عمومی، رژیم غذایی و منشأ افراد دفن شده در اختیار ما قرار دهد.» 

«حتی ممکن استتحلیل‌ها  نشان دهد وایکینگ‌های مدفون با هم مرتبط هستند یا خیر که دانستن آن بسیار مهم است، چون این کار هرگز در گورهای مشابه بررسی نشده است».

3

بسیاری از گورهای وایکینگ‌ها نزدیک آسوم متعلق به افرادی با جایگاه بالا در جامعه بودند و در گورنهاده‌های آن‌ها اشیائی مانند زیورآلات برنزی وجود داشت

گورهای وایکینگ‌ها

گورهای عصر وایکینگ‌ها نزدیک آسوم مربوط به قرن دهم میلادی هستند، احتمالاً زمانی که پادشاه دانمارک و ملکه تایرا در شهر جِلینگ حکومت می‌کردند. مورخان باور دارند که جزیره مرکزی فونن بخشی از پادشاهی او بوده است. به گفته باستان‌شناسان، یافته‌های جدید گواه اهمیت این منطقه در آن زمان است.

2

قبر دیگری در این مکان حاوی این سگک پیچیده سه‌لبه برای لباس از جنس برنز بود 

مردگان ثروتمند

از گورنهاده‌ها پیداست بسیاری از افرادی که در آسوم به خاک سپرده شدند ثروتمند بودند. برای نمونه، در یک گور زنی در وسیله‌ی گهواره‌مانندی به نام «واگن وایکینگ» دفن شده است. 

بور لاوندو درباره این زن گفته: «این زن احتمالاً در واگنی که همیشه با آن سفر می‌کرده، دفن شده است. به او یک گردنبند زیبا از مهره شیشه‌ای، یک کلید آهنی، یک چاقو با دسته نقره‌ای و مهمتر از همه، یک تکه شیشه کوچک داده شده که ممکن است نقش "حرز" را داشته باشند.» 

درون این گور یک صندوق چوبی تزئین‌شده نیز بود که محتوای آن هنوز مشخص نشده است. 

درون گور دیگری یک سگک سه‌لبه از برنز، یک مهره‌ی شیشه‌ای قرمز که به گردن متوفی آویزان بود، یک چاقوی آهنی و یک تکه کوچک کریستال سنگی بود. کریستال سنگی به طور طبیعی در دانمارک وجود ندارد و احتمالا از نروژ وارد شده است. چندین مورد گورهای متعدد در آسوم هستند که گورنهاده‌های درون آن‌ها همراه وایکینگ‌ها نشان می‌دهد آن‌ها با شبکه‌های تجارت بین‌المللی که آن زمان توسعه یافته بودند، ارتباط داشتند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید