غول ۱۱۹ متری آتاکاما؛ بزرگترین تصویر «انسان‌نمای» ماقبل تاریخ

غول ۱۱۹ متری آتاکاما؛ بزرگترین تصویر «انسان‌نمای» ماقبل تاریخ

غول آتاکاما بزرگترین زمین نگاره انسان‌نمای ماقبل تاریخ در سراسر جهان است.

کد خبر : ۲۱۱۶۴۸
بازدید : ۸۵

فرادید| صحرای آتاکاما در شیلی محیطی خشن است. با این حال، روزگاری انسان‌ها در سراسر این مناظر حضور داشتند و نقاشی‌های عظیمی را روی زمین کشیدند، نقاشی‌هایی که هزاران سال دوام آوردند. 

به گزارش فرادید، امروزه ما آن‌ها را ژئوگلیف یا زمین نگاره می‌نامیم. این قبیل زمین نگاره‌ها در مکان‌های مختلفی در سراسر جهان یافت شده‌اند، اما آتاکاما خانه بزرگ‌ترین نمونه‌های کشف‌شده تا به امروز است که چهره‌ای شبیه انسان را به تصویر می‌کشد. غول آتاکاما را وقتی از بالا ببینید، با اندام‌های چوبی و سر تیزی که دارد، کمی شبیه یک باربی عجیب به نظر می‌رسد. این زمین‌نگاره در دامنه‌های سرّا اونیتا قرار دارد و به سمت شمال شرقی می‌نگرد. 

این ژئوگلیف بزرگ‌ترین شکل انسانی است که در ماقبل تاریخ خلق شده است. این غول ۱۱۹ متری در سراسر دامنه تپه امتداد یافته است. غول آتاکاما تنها یکی از بیش از ۵۰۰۰ نمونه موجود در منطقه است که قدمت آن‌ها بین ۱۲۰۰ تا ۵۰۰ سال متغیر است. 

بیشتر ژئوگلیف‌ها با استفاده از تکنیک «استخراجی» با خراش دادن لایه سطحی اکسیدشده ایجاد می‌شوند که منجر به طرح سبک‌تری می‌شود که در تضاد با مواد تیره‌تر اطراف است. برخی دیگر با استفاده از تکنیک «افزودنی» ایجاد میشوند که چیزهایی مانند سنگ‌ها را برای خلق نوعی موزاییک که تیره‌تر از مواد اطراف است ترکیب میکند و برخی ژئوگلیف‌ها هر دو رویکرد را ترکیب میکنند. 

2

برخی ژئوگلیف‌ها در صحرای آتاکاما شکل انتزاعی‌تری دارند

انسانها زمان ایجاد ژئوگلیف‌ها در شمال شیلی زندگی آسانی نداشتند و مجبور بودند راه حلهای خلاقانه‌ای برای زنده ماندن در چنین محیط خشنی پیدا کنند. آن‌ها به لاماها نیاز داشتند تا به جابجایی آن‌ها اطراف کمک کنند و حین سفر بررسی کنند که منابع آب نجات دهنده کجاست. 

آن‌ها همزمان با عبور از چشم انداز، شبکه پیچیده‌ای از مسیرها را کنار هم می‌گذاشتند و به شکل باورنکردنی باز هم وقت برای خلق ژئوگلیف‌های عظیم داشتند. انتظار می‌رود آن‌ها اهمیت فرهنگی و مذهبی زیادی داشته باشند، اما هدف و معنای غول آتاکاما به طور دقیق روشن نیست. 

بعضی می‌گویند غول آتاکاما هم ترازی احتمالی با خورشید گرفتگی و فازهای ماه دارد. ظاهراً، هر یک از چهار میخچه‌ای که از سر غول بیرون زده، در زمان‌های خاصی از سال با خورشید یا ماه همسو میشود.

1

وقتی به عقب بروید، تصور بهتری از اندازه عظیم غول آتاکاما را میبینید

یکی از ساکنان محلی منطقه می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌های موجود در زمان ساخت، غول آتاکاما توانسته قرن‌ها قوی بماند و همین موضوع سبب می‌شود فکر کنیم پیامی که در آن وجود دارد، برای ساکنان سابق صحرای آتاکاما بسیار مهم بوده و بدون شک هنوز چیز ارزشمندی برای نسل‌های آینده وجود دارد که رمزگشایی نشده است».

غول آتاکاما به‌عنوان بزرگ‌ترین ژئوگلیف یا زمین نگاره در جهان که چهره‌ای شبیه انسان را به تصویر کشیده، مطمئناً موجب شگفتی است، اما سال به سال ژئوگلیف‌های بیشتری پیدا میشود. 

برای مثال، یک گربه غول پیکر ۲۰۰۰ ساله میان خطوط نازکا در سال ۲۰۲۰ در پرو کشف شد و سال ۲۰۲۳، بزرگترین ژئوگلیف گربه در شیلی شناسایی شد. 

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید