کشف «گرانترین گنجینه انگلستان» که هزار سال در یک دره مدفون شده بود

کشف «گرانترین گنجینه انگلستان» که هزار سال در یک دره مدفون شده بود

اوایل سال ۲۰۱۹، هفت فلزیاب گنجینه‌ای حاوی ۲۵۸۴ سکه نقره از دوران فتح نورمَن یافتند که نزدیک ۱۰۰۰ سال در زمینی در دره چو در جنوب انگلستان زیر خاک مدفون مانده بود.

کد خبر : ۲۱۱۹۸۶
بازدید : ۳۶

فرادید| اوایل سال ۲۰۱۹، هفت فلزیاب که در دره چو در انگلستان مشغول کاوش بودند، گنجینه‌ای حاوی ۲۵۸۴ سکه نقره از دوران موسوم به فتح نورمَن (حدود هزارسال قبل) را پیدا کردند.

به گزارش فرادید، حالا که این سکه‌های نقره به قیمت ۵.۶ میلیون دلار فروخته شده‌اند، به «گران‌ترین گنجی» که تا به حال در بریتانیا پیدا شده تبدیل شدند. آدام اِستِیپِلز و دیگر گنج‌یاب‌ها کشف بی‌سابقه‌شان را به مقامات گزارش کردند. 

استیپلز گفت: «فوق‌العاده و باورنکردنی است. این کشف بدون تردید زندگی من را تغییر داد. مثل این بود که تاریخ را در دست داشتم.»

3

سکه‌ها ترکیبی از پول‌های ساکسون و نورمَن هستند که نقطه عطفی در تاریخ انگلستان را نشان می‌دهد و گذار از حکومت ساکسون به نورمَن (بین سال‌های ۱۰۶۶ و ۱۰۶۸) را پوشش می‌دهد. کارشناسان باور دارند سکه‌ها احتمالاً در دوران آشفتگی جنگ برای حفظ شدن از خطر دفن شده‌اند. 

مایکل لوئیس، رئیس طرح آثار باستانی قابل‌حمل، در بیانیه‌ای این یافته را باورنکردنی توصیف کرده و گفته این گنجینه سکه به عمیق‌تر شدن درک ما از مشهورترین دوران در تاریخ انگلستان کمک می‌کند: سال ۱۰۶۶، سالی که ویلیام، دوک نرماندی، پادشاه هارولد را در نبرد هِستینگز شکست داد و حاکمان فرانسوی نورمَن را جایگزین پادشاهان ساکسون انگلیس کرد. 

1

اَمَل کریشه، متصدی باستان‌شناسی با برخی از سکه‌های کشف‌شده

اگرچه این حمله یک تفرقه‌افکنی تاریخی را نشان داد، سکه‌های موجود در گنجینه به شکل قابل‌توجهی مشابه هستند، چه قبل از فتح ضرب شده باشند و چه پس از آن. 

کمتر از نیمی از سکه‌ها منقوش به تصویر هارولد دوم سال ۱۰۶۶ هستند، آخرین پادشاه ساکسون انگلستان. بیش از نیمی از آن‌ها نیز منقوش به تصویر ویلیام اول (یا ویلیام فاتح) هستند، نخستین پادشاه نورمنی. غیر از تصویر حاکم، این دو نوع سکه کاملاً مشابه هستند. 

1

هر کدام از آن‌ها از یک رو دارای یک نشان و در روی دیگر دارای تصویری از سر پادشاه است، در حالی که همراه تصویر هارولد واژه «صلح» به صورت «pax» نوشته شده و همراه ویلیام یک صلیب تزئین شده است. 

این گنجینه نماد لحظه‌ای مهم در تاریخ انگلستان است. این گنجینه که به نام منطقه روستایی که در آن کشف شد، گنجینه دره چو نامیده شد، با استفاده از بودجه بخش خیریه «لاتاری ملی بریتانیا» خریداری شد. پس از نمایش در موزه بریتانیا و دیگر موزه‌های بریتانیا، خانه دائمی این گنجینه در موزه سامرست در تاونتون خواهد بود (۱۳۰ مایلی جنوب غربی لندن).

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید