کشف تصادفی یک سکۀ طلا با تصویر حضرت مسیح در کوهستان‌های نروژ

کشف تصادفی یک سکۀ طلا با تصویر حضرت مسیح در کوهستان‌های نروژ

یک جویندۀ آماتور گنج، یک سکه طلا مربوط به دورۀ امپراتوری بیزانس را کشف کرده که منقوش به تصویر عیسی مسیح است.

کد خبر : ۱۶۵۱۶۸
بازدید : ۹۰۰

فرادید| در حدود قرن یازدهم میلادی در قسطنطنیه (پایتخت شلوغ امپراتوری بیزانس) یک سکه کوچک طلا ضرب شد که حالا، حدود یک هزار سال بعد، این گنج کوچک بیش از ۱۶۰۰ مایل دورتر از مبدأ خود کشف شده است.

به گزارش فرادید، مقامات گفته‌اند یک جویندۀ آماتور در کوه‌های Vestre Slidre در نروژ به طور اتفاقی با فلزیاب خود به این اثر برخورد کرده است. این یک کشف نادر برای نروژ است. این اثر که تناسبی با مکان کشف خود ندارد، با توجه به قدمتی که دارد، در شرایط بسیار خوبی است. 

00

تصاویری که از سکه گرفته شده حکاکی‌های پیچیده‌ای را در هر دو طرف نشان می‌دهند. یک طرف سکه منقوش به تصویر عیسی مسیح است در حالی که انجیل در دست دارد و طرف دیگر منقوش به تصاویر امپراتورهای بیزانس، باسیل دوم و کنستانتین هفتم است؛ برادرانی که با هم حکومت می‌کردند. 

هر طرف سکه دارای کتیبه نیز هست. به گفته کارشناسان، طرفی که عیسی مسیح را به تصویر کشیده، یک کتیبه لاتین با این مضمون دارد: «عیسی مسیح، پادشاه پادشاهان» و طرفی که امپراتورها را به تصویر کشیده، یک کتیبه یونانی با این مضمون دارد: «باسیل و کنستانتین، امپراتوران رومیان». 

2

کارشناسان می‌گویند این سکه زمان سلطنت باسیل و کنستانتین، احتمالاً بین سال‌های ۹۷۷ تا ۱۰۲۵ ضرب شده است. 

چگونه این سکه از قسطنطنیه به نروژ رسیده است؟ 

کارشناسان تلاش کردند بفهمند این سکه چگونه سر از نروژ درآورده است. یک فرضیه این است که این سکه متعلق به هارالد بی‌رحم، پادشاه نروژ از سال ۱۰۴۵ تا ۱۰۶۶ است. 

به گفته کارشناسان، هارالد بی‌رحم پیش از اینکه پادشاه شود، به عنوان بخشی از گارد امپراتور بیزانس خدمت می‌کرد. گاهی اتفاق می‌افتاد که نگهبانان پس از مرگ یک امپراتور قصر را غارت کنند و در دوران نگهبانی هارالد، سه امپراتور مردند. وقتی سکه به نروژ رسیده، احتمالاً در مسیر تجارت یا حمل و نقل گم شده است. 

باستان‌شناسان فرصتی برای بررسی کامل سایتی که سکه در آن یافت شده، نداشته‌اند، اما در حال برنامه‌ریزی برای حفاری گسترده‌تر در سال ۲۰۲۴ هستند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید