پیدا شدن «نشانههای جادوگری» بر روی دیوارهای عمارت تاریخی «تسخیرشده» در انگلستان
نشانههایی که ممکن است قدمتشان به قرن پانزدهم بازگردد و هدف از ایجاد آنها دور کردن جادوگران، شیاطین و چشم بد بوده، روی دیوارهای تالار قدیمی گِینزبرو در لینکلُنشایِر، انگلستان یافت شدند.
فرادید| تالار قدیمی گیِنزبرو، عمارت تاریخی تودور در لینکلنشایر انگلستان، گذشتهای غنی دارد که به قرن پانزدهم بازمیگردد و میزبان چهرههای مشهوری مانند شاه ریچارد سوم و هنری هشتم و همسرش کاترین هاوارد بوده است. این عمارت سال ۱۵۹۶ به مالکیت ویلیام هیکمَن تاجر درآمد و از آن زمان به بعد، جذابیت قرون وسطایی و تودوری خود را دستنخورده حفظ کرده است.
به گزارش فرادید، به تازگی یک داوطلب به نام ریک بِری، به طور تصادفی با نمادهایی غیرعادی برخورد که روی دیوارها حک شده بودند. تصور میشود اینها «نشانههای جادوگری» هستند که برای محافظت از خانه در برابر ارواح شیطانی طراحی شدهاند. بیشتر این نشانهها طرحهای منحصربهفردی مانند هگزافول (شکلهای «V» روی هم افتاده به احترام حضرت مریم) و علائم سوختگی هستند.
حتی در یکی از نشانهها نام هیکمَن به صورت وارونه حک شده که نشان میدهد نفرین است. هیکمن در زمان خود محبوب نبود و مورخان را به این باور رساند که ممکن است خدمتکاران از این نشانههای جادوگری برای محافظت از خودشان در برابر بدنامی او و محافظت در برابر تهدیدات جامعه استفاده کرده باشند.
کارشناسان میراث انگلیسی (English Heritage) اکنون در حال بررسی عمیقتر این حکاکیهای اسرارآمیز هستند و امیدوارند بتوانند گذشته اسرارآمیز این تالار را کشف کنند.
بطن تاریخچه و تسخیرشدگی ادعایی تالار قدیمی گینزبرو
تالار قدیمی گِینزبرو در لینکلن شایر انگلستان، جایی که نشانههای جادوگری کشف شد
تالار قدیمی گینزبورو نخستین بار سال ۱۴۶۰ توسط سِر توماس بِرگ ساخته شد. خانواده بِرگ ثروتمند و قدرتمند بودند و خانه خانوادگی باشکوهی میخواستند که برازندهی موقعیت بالای آنها باشد.
این عمارت در روزهای ابتدایی خود، پذیرای چندین مهمان محترم از جمله شاه ریچارد سوم و هنری هشتم بود. در همین حال، پس از مرگ دختر سر توماس بِرگ دوم به دلیل دلشکستگی ناشی از مخالفت پدرش با ازدواج او با عشق واقعیاش، به حکایتها دربارۀ تسخیرشدگی این عمارت دامن زده شد. گفته شده که روح آن دختر معروف به «بانوی خاکستری» تا به امروز در تالارها راه میرود.
این خانه تا سال ۱۵۹۶، زمانی که به تاجری به نام ویلیام هیکمَن فروخته شد، از دید قشر مرفه مکان مهمی باقی ماند.
سال ۱۷۳۰، ساکنان عمارت از آنجا رفتند و برای نخستین بار از زمان ساخت، آن را خالی گذاشتند. از آنجا که این عمارت از اوایل قرن هجدهم بازسازی نشده، تا حدودی دستنخورده باقی مانده است. قرنها بعد، این عمارت همچنان نمایشگر آشپزخانه اصلی قرون وسطایی و قابهای چوبی مشخصه دوره تودور است.
آشپزخانه قرون وسطایی داخل سالن قدیمی گینزبرو
تالار قدیمی گینزبرو ساختمانی است که دیوارهایش منعکسکنندهی تاریخی به قدمت بیش از پانصد سال هستند. از فقرا گرفته تا شاهزادگان، تاریخ یک بازارشهر انگلیسی را میتوان از تاریخ این عمارت خواند.
با این حال، نشانههایی که به تازگی روی دیوارهای این عمارت کشف شدند، جنبه جدیدی از تاریخ آن را نشان میدهند که با خرافات و جادوگری آمیخته است.
یک داوطلب شمار سرسامآوری از نشانههای جادوگران را روی دیوارهای عمارت پیدا میکند
Vهای رویهم افتاده روی دیوارهای عمارت که تصور میشود فراخوانی برای محافظت باشند
چند سال پیش، یک جستجوگر داوطلب در تالار قدیمی گینزبرو چیز عجیبی را کشف کرد. روی دیوارهای عمارت نشانهها و حکاکیهای مشکوکی بود.
بِری به سیانان گفته: «من نزدیک به ۲۰ سال است که به عنوان داوطلب میراث انگلیسی در گِینزبرو کار میکنم و این ملک را بسیار خوب میشناسم. بنابراین چند سال پیش از مواجه با یک علامت محافظتی که قبلاً مستند نشده بود، شگفتزده شدم. تصمیم گرفتم ببینم آیا میتوانم باز هم از این نشانهها پیدا کنم که دیدم بله مرتب در حال یافتن آنها هستم. آخری یک پنتاگرام کوچک بود، همین چند هفته پیش، اما چه کسی میداند، شاید باز هم این نشانهها در جاهای دیگر عمارت باشند.»
بیشتر نشانهها در محوطهی خدمتکاران پیدا شدند، اما بقیه اطراف عمارت پراکنده بودند. این حکاکیها شامل طرحهای شش گلبرگی به نام هگزافویل برای به دام انداختن شیاطین، حروف V روی همافتاده میشدند.
مورخان معتقدند این حکاکیها «نشانههای جادوگری» یا نمادهایی برای دور کردن شر و محافظت از ساختمانها و ساکنان آنها بودند. چندین مورد از این «نشانههای جادوگری» در سایر مکانهای تاریخی در انگلستان یافت شدهاند، اما در هیچ جای دیگری به اندازه تالار قدیمی گینزبرو وجود ندارد.
گذشته از اینها، تالار قدیمی گینزبرو تنها مکانی است که نشانههای نفرین در آن یافت شده است. مورخان در حال حاضر در حال کار کردن روی ترجمه این حکاکیها هستند، اما معنای یک کتیبه مانند روز روشن است: حکاکی وارونه نام ویلیام هیکمَن. باوری وجود دارد که قدمت آن به دوره رومی و آنگلوساکسون باز میگردد، مبنی بر اینکه وارونه کردن نام یک نفر نوعی نفرین است که نتایج بدی برای او دارد.
ویلیام هیکمَن، مالک سابق تالار قدیمی گینزبورو
هیکمن مردی محبوب و مهربان نبود. او مناطقی از زمینهای مشترک را به روی محلیها بست، علیه حقوق بازار محلیها جنگید، برای عبور کالاهایی که از رودخانه پایین میآمدند، عوارض گرفت و میخواست بازار محلی را با کالاهایی از لندن پر کند.
کِوین بوث، رئیس کلکسیونهای میراث انگلستان گفته: «تالار قدیمی بدون تردید گذشتهای پرفراز و نشیب داشته، به ویژه تحت مالکیت ویلیام هیکمَن ظاهراً نامحبوب، اما اینکه چرا در آن چنین شمار شگفتآوری از نشانههای جادوگری پیدا شده، معلوم نیست.»
این احتمال وجود دارد که بسیاری از «نشانههای جادوگری» از دورهای نشات گرفته باشند که ویلیام هیکمَن ساکن عمارت بوده است. خدمتکاران، با دانستن بدنامی هیکمن، احتمالاً کارفرمای خود را نفرین کردند و در عین حال از خانه در برابر کسانی محافظت کردند که بدون شک قصد آسیب زدن به هیکمن و محل سکونت او را داشتند.
نکته مهم این است که بسیاری از این نشانههای مرموز در تالار قدیمی گینزبرو تا به امروز ناشناخته ماندهاند.
مترجم: زهرا ذوالقدر