اضافه وزن در مردان احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را افزایش ‌می‌دهد

اضافه وزن در مردان احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را افزایش ‌می‌دهد

محققان پی بردند اضافه وزن مردان جوان در دوران نوجوانی و بیست سالگی، ممکن است به طور ناخواسته خطر ابتلا به سرطان پروستات را در آینده افزایش دهد.

کد خبر : ۱۳۴۵۷۷
بازدید : ۱۰

به نقل از مدیسن نت، این نگرانی ناشی از تحقیقات جدیدی است که چندین دهه نوسانات وزن و نرخ سرطان پروستات را در میان تقریباً ۲۶۰۰۰۰ مرد در سوئد بررسی کرده است.

این مردان در محدوده سنی ۱۷ تا ۶۰ سال قرار داشتند. محققان در ابتدا مشاهده کردند که به طور کلی، شرکت کنندگانی که در طول عمر خود سالانه تقریباً نیم کیلوگرم یا بیشتر وزن اضافه می‌کردند، ۱۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان تهاجمی پروستات در بزرگسالی بودند.

یک الگوی وزن مشابه دیگر با ۲۹ درصد بیشتر خطر ابتلاء به سرطان پروستات کشنده مرتبط بود.

اما محققان دریافتند که بیشتر مردان در سنین ۱۷ تا ۲۹ سالگی اضافه وزن پیدا می‌کنند. و ریسک ابتلاء به اکثر سرطان‌های مرتبط با وزن در این محدوده سنی است.

«ماریسا داسیلوا»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز سرطان دانشگاه لوند سوئد، می‌گوید: «ما از افزایش وزن سریع در بزرگسالی شگفت‌زده شدیم و خطر ابتلاء به سرطان پروستات در سنین بالاتر به شدت با این افزایش وزن سریع مرتبط است.»

محققان خاطرنشان کردند که سرطان پروستات دومین سرطان شایع در جهان است.

شرکت‌کنندگان این مطالعه بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۲۰۱۴ ثبت‌نام کردند و سلامت آنها تا سال ۲۰۱۹ تحت نظارت قرار گرفت. به‌طور متوسط، آنها بیش از چهار دهه تحت نظر بودند.

در طی آن زمان، بیش از ۲۳۰۰۰ مرد با میانگین سنی ۷۰ سال مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شدند. از این تعداد، تقریباً ۴۸۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

داسیلوا خاطرنشان کرد که تحقیقات دیگر نشان داده است که افزایش وزن می‌تواند بر هورمون رشد خاصی که عامل ایجاد سرطان پروستات است تأثیر بگذارد.

در هر صورت، این سوال مطرح می‌شود که آیا کاهش وزن در مراحل بعدی زندگی ممکن است خطر ریسک سرطان پروستات را کاهش دهد.

منبع: مهر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید