تقسیم پرآسیب بچه‌های طلاق بین والدین

تقسیم پرآسیب بچه‌های طلاق بین والدین

التماس تأمل‌برانگیز یک نوجوان گلستانی از رئیس‌کل دادگستری استان‌شان به یکی از آسیب‌های کمتر شناخته شده جدایی والدین اشاره دارد

کد خبر : ۱۳۶۷۸۶
بازدید : ۲۲

تاثیرات منفی جدا شدن والدین از یکدیگر به‌خصوص برای کودکان به یک یا دو مورد محدود نمی‌شود. به‌تازگی ماجرای یک نوجوان 12 ساله که با مراجعه به دفتر عالی‌ترین مقام قضایی استان گلستان درخواست تأمل‌برانگیزی را مطرح کرده، خبرساز شده است. این نوجوان با زبانی بسیار ساده و التماس‌گونه درخواست خود را مطرح می کند و خطاب به رئیس کل دادگستری می‌گوید که «می‌خواهم در کنار برادرم بزرگ شوم.» در ادامه، از این درخواست خواهیم گفت که از منظر روان‌شناسی چند نکته مهم دارد.

آرزو دارم در کنار برادرم بزرگ شوم

کوچک‌ترین مراجعه کننده رئیس کل دادگستری گلستان با بیان این که برادر ۸ ساله‌اش در خانه‌ای دیگر با دیگر از والدین خود زندگی می‌کند، ادامه می‌دهد: «مادر و پدرش  از هم جدا شده‌اند و هر کدام حضانت یکی از دو برادر را پذیرفته‌اند.» او ادامه داده: «آرزو دارد که در کنار برادرش باشد، با او بزرگ شود، با او بازی کند و با هم به مدرسه بروند ولی توافق والدین‌ در زمان جدایی همه آرزویش را نقش برآب کرده است.»

این نوجوان با تأکید بر این که تاکنون مادر و پدر وی برای تحقق این درخواست فرزندان خود، به توافق نرسیده‌اند، گفته از مقام قضایی می‌خواهم برای این درخواست ما پادرمیانی کند  و  راهکاری پیدا کند تا ما دو برادر مجبور به جدا زندگی کردن از هم نباشیم. رئیس کل دادگستری استان گلستان پس از شنیدن درخواست این نوجوان به دادستان مرکز استان مأموریت داد تا با دعوت از مادر و پدر این نوجوان و استفاده از راهکارهای قانونی، آرزوی او را که بزرگ شدن در کنار برادر کوچکش است برآورده کند.

غم بزرگ دوری از خواهر و برادر

هر چقدر هم درباره طلاق مثبت فکر کنیم و زندگی در آرامش در حضور یکی از والدین را به زندگی پر از آشوب ولی با هر دو والد ترجیح دهیم ولی همچنان طلاق می‌تواند تاثیرات منفی خود را در زندگی کودک به جا بگذارد. یکی از مشکلاتی که کمتر به آن پرداخته می‌شود سرنوشت کودکانی است که بین والدین خود همانند غنایم جنگی تقسیم می‌شوند و فرزندان علاوه بر دوری از والد دیگر گاهی غم بزرگ تری را تجربه می‌کنند که دوری از خواهر یا برادر خود است.

مزایای بزرگ‌شدن بچه‌ها در کنار یکدیگر

یکی از نکات مثبتی که بودن بچه‌ها در کنار یکدیگر دارد حس تقسیم احساسات مثبت و منفی با یکدیگر و در نتیجه تاب‌آوری بیشتر هنگام بروز مشکلات و اختلافات در زندگی است. متاسفانه در بیشتر اوقات در خانواده‌هایی که بیش از یک فرزند دارند به دلیل مشکلات مالی یا قانونی والدین مجبور می‌شوند بچه‌ها را بین خود تقسیم کنند و متاسفانه گاهی خواهر یا برادر به همراه والد دیگر ساکن شهر دیگری می‌شود و اوضاع را از این هم سخت‌تر می کند.

حسی آمیخته با دلتنگی و طرد شدگی

احساسی که کودکان در این موارد تجربه می‌کنند حسی آمیخته با دلتنگی و طرد شدگی است. دلتنگی برای خواهر یا برادری که با او بازی می‌کرد، بر سر وسایل دعوا می‌کرد ولی همچنان اولین کسی بود که برای به اشتراک گذاشتن احساسات خوب و بد به او پناه می‌برد و حس طرد از این نظر که والد دیگر، خواهر یا برادر را به او ترجیح داده و او مجبور است با والد دیگر زندگی کند، در حالی که به آن‌ها بیشتر خوش می‌گذرد.

ضرورت ملاقات حضوری فرزندان بعد از طلاق

در چنین شرایطی توصیه می‌شود حتما والدین دلیل و منطق خود را به بچه‌ها توضیح بدهند، از احساس منفی و اجبار خود برای این کار بگویند و تا حد امکان سعی کنند فرزندان ملاقات‌های حضوری بیشتری داشته باشند. تماس‌های تلفنی و روزانه و به اشتراک گذاشتن اتفاقات روزمره می‌تواند احساس مثبتی در فرزندان ایجاد کند. اگر این امکان وجود دارد که والدین فرزند دیگر را کنار خود داشته باشند هر از گاهی این کار را انجام دهند تا حس طرد شدن بچه‌ها از بین برود و آن‌ها فکر نکنند که والد دیگر، خواهر یا برادر آن‌ها را ترجیح داده و او را نمی‌خواهد.

منبع: خراسان

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید