هنگام عصبانیت این خوراکی‌ها را نخورید

هنگام عصبانیت این خوراکی‌ها را نخورید

غذاهای با قند بالا، از جمله آب نبات، شکلات، نوشیدنی های شیرین و دسرها می توانند منجر به نوسانات سریع در سطح قند خون شوند که در نهایت می تواند منجر به سقوط انرژی، نوسانات خلقی و احساس تحریک پذیری شود.

کد خبر : ۱۳۸۰۹۹
بازدید : ۸۱

زمانی که احساس عصبانیت و استرس می کنید، بهتر است از خوردن غذاهای خاصی که به طور بالقوه می توانند وضعیت عاطفی شما را تشدید کنند، اجتناب کنید.

ارتباط بین احساسات ما و غذاهایی که مصرف می کنیم غیرقابل انکار است. همانطور که برخی غذاها می توانند روحیه ما را تقویت کنند و حس خوبی به ما منتقل کنند، غذاهایی نیز وجود دارند که می توانند احساسات منفی مانند عصبانیت را تشدید کنند.

زمانی که عصبانی هستیم، ضروری است که مراقب انتخاب های غذایی خود باشیم. برخی غذاها می توانند واکنش های عاطفی ما را تشدید کنند و توانایی ما را برای به دست آوردن آرامش بازدارند.

آرشانا سینگال، مشاور و خانواده‌درمانگر بینش‌هایی را در مورد اینکه در زمان عصبانیت چه بخوریم و چه نخوریم به اشتراک گذاشته است.

سینگال می‌گوید: «این یک عادت رایج است که وقتی عصبانی هستیم به غذا روی می آوریم. حتی وقتی سیر می شویم باز هم غذا می خوریم. با این حال، باید توجه داشته باشید که غذایی که در هنگام استرس می خورید، شما را از نظر ذهنی سیر می کند تا جسمی که واقعا برای سلامت درونی شما مضر است. خوردن وعده های غذایی در حالت عصبانیت منجر به پرخوری می شود که عادت سالمی نیست و ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ و رفلکس اسید شود. جدا از پرخوری، باید حواستان به آنچه می خورید در مواقع استرس و عصبانیت نیز باشد.»

۶ غذایی که در هنگام عصبانیت نباید بخوریم

محرک ها

غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی محرک هایی مانند کافئین هستند (قهوه، نوشیدنی های انرژی زا، چای سیاه و نوشابه های خاص) می توانند احساسات را افزایش داده و سیستم عصبی شما را تحریک کنند که به طور بالقوه می تواند احساس اضطراب، بی قراری و تحریک پذیری را افزایش دهد. کافئین همچنین می تواند با الگوهای خواب شما تداخل داشته باشد که می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد.

غذاهای قندی

غذاهای با قند بالا، از جمله آب نبات، شکلات، نوشیدنی های شیرین و دسرها می توانند منجر به نوسانات سریع در سطح قند خون شوند که در نهایت می تواند منجر به سقوط انرژی، نوسانات خلقی و احساس تحریک پذیری شود. مصرف بیش از حد قند نیز می تواند بر سلامت و رفاه کلی شما تأثیر منفی بگذارد.

غذاهای فرآوری شده یا فست فود

این نوع غذاها اغلب حاوی سطوح بالایی از چربی های ناسالم، افزودنی ها و مواد نگهدارنده هستند. آنها می توانند به التهاب در بدن منجر شوند و تعادل انتقال دهنده های عصبی را مختل کنند و به طور بالقوه بر خلق و خو و وضعیت عاطفی شما تأثیر بگذارند. علاوه بر این، مصرف منظم غذاهای فرآوری شده و فست فودها می تواند منجر به احساس سستی و انرژی کم شود که ممکن است خشم را تشدید کند.

الکل

در حالی که برخی از افراد ممکن است به الکل به عنوان وسیله ای برای مقابله با عصبانیت یا استرس روی بیاورند، به طور کلی توصیه می شود از آن اجتناب کنند. الکل می تواند قضاوت و تصمیم گیری را مختل کند و احساسات منفی را تشدید کند. همچنین می تواند خواب شما را مختل کند و منجر به افزایش تحریک پذیری و کاهش انعطاف پذیری عاطفی شود. نوشیدن الکل را متوقف کنید؛ الکل به هیچ عنوان برای سلامت بدن مفید نیست!

غذاهای تند

غذاهای تند می توانند باعث افزایش موقت دمای بدن شوند و ممکن است واکنش فیزیکی مشابه واکنش "جنگ یا گریز" را ایجاد کنند که به طور بالقوه می تواند احساس خشم یا استرس را در برخی افراد تشدید کند. علاوه بر این، غذاهای تند ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شوند که می تواند بیشتر به احساس ناامیدی یا خشم منجر شود.

مقادیر بیش از حد کربوهیدرات های فرآوری شده

غذاهای سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، پاستا و شیرینی ها می توانند باعث افزایش سریع و افت سطح قند خون شوند که می تواند منجر به نوسانات خلقی، تحریک پذیری و کاهش ثبات عاطفی و تشدید خشم شود.

غذاهایی که باید هنگام عصبانیت بخورید

در اینجا ۶ ماده غذایی برای کنترل عصبانیت و استرس آورده شده است!

۱. میوه ها و سبزیجات

از انواع میوه ها و سبزیجات استفاده کنید، زیرا ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری را فراهم می کنند که از بهزیستی کلی حمایت می کنند. میوه ها و سبزیجاتی مانند انواع توت ها، مرکبات، سبزیجات برگ دار و سبزیجات چلیپایی بخورید.

۲. پروتئین های بدون چربی

منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی، توفو، حبوبات و ماست یونانی را در وعده های غذایی خود بگنجانید. پروتئین ها حاوی آمینو اسیدهایی هستند که برای تولید انتقال دهنده های عصبی مهم می باشند، از جمله سروتونین که در تنظیم خلق و خوی نقش دارد.

۳. اسیدهای چرب امگا ۳

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ شامل ماهی های چرب (سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین)، گردو، دانه های چیا و دانه های کتان را می شود. اسیدهای چرب امگا ۳ با بهبود خلق و خو و کاهش التهاب در بدن مرتبط است.

۴. کربوهیدرات های پیچیده

غلات کامل مانند برنج قهوه ای، جو دوسر و نان سبوس دار را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کربوهیدرات‌های پیچیده به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کنند و باعث آزادسازی مداوم انرژی می‌شوند که می‌تواند به خلق و خوی پایدارتر کمک کند.

۵. غذاهای غنی از منیزیم

منیزیم برای حفظ سلامت سیستم عصبی و کاهش استرس مهم است. غذاهایی مانند اسفناج، کلم پیچ، بادام، بادام هندی و آووکادو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مصرف منیزیم خود را افزایش دهید.

۶. دمنوش های گیاهی

برخی از دمنوش های گیاهی مانند بابونه، اسطوخودوس و گل ساعتی به خاطر خواص آرام بخش خود شناخته شده اند. لذت بردن از یک فنجان چای گیاهی می تواند به تقویت آرامش و کاهش احساس خشم کمک کند. جدای از آن، خود را هیدراته نگه دارید تا بهزیستی کلی خود را بهبود بخشید. در غیر این صورت، کم آبی نیز می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر منفی بگذارد!

منبع: سلامت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید