مشکلات عمده پمپ آب کولر آبی و راههای رفع آن

مشکلات عمده پمپ آب کولر آبی و راههای رفع آن

یکی از مشکلات رایج کولر آبی، کارنکردن پمپ آن است. دلیل کار نکردن پمپ کولر آبی همیشه خراب شدن آن نیست. بلکه دلایل مختلفی می تواند منجر به بروز این مشکل شود. در ادامه قصد داریم به بررسی علل کار نکردن پمپ کولر آبی و روش های برطرف کردن آنها بپردازیم.

کد خبر : ۱۴۰۳۶۵
بازدید : ۲۲۳

کولرهای آبی یکی از قدیمی ترین سیستم های سرمایشی هستند که از تماس مستقیم جریان آب با هوا برای ایجاد هوای خنک استفاده می کنند. این وسیله سرمایشی مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر ممکن است گاهی دچار اختلال شود.

اغلب این مشکلات از عدم مراقبت صحیح و فرسوده شدن قطعات داخلی ناشی می شوند. برطرف کردن برخی از این مشکلات ساده است و نیازی به بررسی متخصص ندارد.

یکی از مشکلات رایج کولر آبی، کارنکردن پمپ آن است. دلیل کار نکردن پمپ کولر آبی همیشه خراب شدن آن نیست. بلکه دلایل مختلفی می تواند منجر به بروز این مشکل شود. در ادامه قصد داریم به بررسی علل کار نکردن پمپ کولر آبی و روش های برطرف کردن آنها بپردازیم:

1- گرمای بیش از حد هوا

در مکان های بسیار گرم، استفاده از یک پمپ در کولرگازی کافی نیست و همین موضوع می تواند منجر به خراب شدن آن شود. در چنین مناطقی لازم است از کولرهای آبی دو پمپه و یا کولرهای گازی با ظرفیت مناسب استفاده نمایید.

2- عدم وجود آب

قطعی و عدم وجود آب در لوله کشی ساختمان سبب نرسیدن آب به پوشال ها و کارنکردن پمپ کولر آبی خواهد شد. پیش از بررسی اجزاء کولر از وجود آب در لوله‌ها و شلنگ ورودی مطمئن شوید و در صورت قطع آب، کولر را خاموش نمایید تا از آسیب رسیدن به موتور دستگاه جلوگیری شود.

3- قطعی یا اتصالی برق

انرژی پمپ کولر آبی توسط برق تامین می شود. وجود برق در پمپ پروانه را به حرکت درآورده و آب را به بالای بدنه کولر پمپاژ می کند و در نهایت طریق  شلنگ‌ها به تمام نقاط پوشال می رساند. در صورت کار نکردن پمپ، تمام اتصالات الکتریکی و جعبه تقسیم را بررسی کنید.

4- مشکل شناور

شناور کولرآبی وسیله ای است که کار قطع و وصل کردن آب به داخل مخزن کولر را انجام می‌دهد. شناور در صورت کم شدن آب کولر آبی به پایین می رود و برعکس زمانی که مخزن  کولر پر از آب باشد، در بالاترین حد خود قرار می گیرد. آسیب دیدن شناور دو اتفاق را در پی خواهد داشت:

در صورتی که آب بیش از حد نیاز وارد کولرآبی شود، منجر به آسیب دیدن قطعات داخلی کولر آبی خواهد شد.

در صورتی که آب کمتر از حد نیاز وارد کولر آبی شود، پایه اصلی پمپ به آن نخواهد رسید و در نتیجه آب به میزان کافی به کولر و قطعات آن نمی رسد.

5- ساییدگی موتور واتر پمپ

یکی دیگر از دلایل کار نکردن پمپ کولر آبی، ساییدگی موتور آن است. قطعات متحرک در کولر آبی در هنگام کار بر روی یکدیگر ساییده می شوند. از این رو لازم است که به طور مرتب آنها را روغن کاری کنید. از آنجایی موتور واترپمپ هم ممکن است پس از مدتی دچار خشکی، آسیب دیدگی و سوختگی شود، لازم است مرتبا آن را روغن کاری نمایید.

6- گرفتگی پمپ کولر آبی

املاح و ناخالصی های موجود در آب و کثیفی های موجود بر روی پوشال ها می تواند منجر به تشکیل رسوب و آهک در کفی کولر و ورودی واتر پمپ شود. این رسوب ها و آهک ها ورودی آب واتر پمپ را مسدود کرده و پمپاژ آب به بالای کولر را دچار مشکل می کنند. شما می توانید با استفاده از یک میله تیز بلند، ورودی پمپ و لوله‌های آب را از املاح و آهک ها پاکسازی کنید.

7- ورود رسوبات به داخل پروانه پمپ

زمانی که پروانه پمپ می چرخد، آب از کفی کولر به سمت خروجی پمپ آب می رود. وجود جرم و رسوبات در کفی کولر چرخش پره های پروانه پمپ  را متوقف می کند. همین موضوع سبب می شود تا به پمپ فشار زیادی وارد شود. با قرار دادن توری در زیر پمپ آب می توانید از ورود اجسام خارجی به بدنه و پره های پمپ آب جلوگیری نمایید.

8- سوختن پمپ

در صورتی که هیچ یک از موارد مطرح شده علت کار نکردن پمپ کولر آبی شما نبود، به احتمال زیاد پمپ دستگاه شما سوخته است. سوختن پمپ می تواند به دلایل مختلفی از جمله بی آب ماندن پمپ، ورود آب به بخش الکتروموتور و عدم روغن کاری پمپ آب اتفاق بیفتد.

از جمله اقداماتی که می توان به منظور جلوگیری از سوختن پمپ کولر آبی انجام داد، می توان به روغن کاری منظم پمپ، شستشوی بدنه، کفی و از بین بردن رسوبات، بررسی سه راهی های توزیع کننده آب، تعویض دوره ای پوشال های کولر آبی، بررسی عملکرد صحیح شناور و تنظیم میزان آب در کفی کولر و بررسی شلنگ آب کولر آبی اشاره کرد.

منبع: راهنماتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید