چطور از شر کپک‌های حمام رها شویم؟

چطور از شر کپک‌های حمام رها شویم؟

کپک‌ها برای زنده‌ماندن به یک منبع تغذیه، رطوبت و دمای مناسب نیاز دارند. متأسفانه دمای ایده‌آل برای کپک‌ها طیف گسترده‌ای دارد. یعنی شما نمی‌توانید کپک‌ها را با گرما یا سرمای زیاد از بین ببرید.

کد خبر : ۱۴۱۴۲۸
بازدید : ۲۶

بیشتر حمام‌ها محیط مناسبی برای رشد کپک هستند. کپک نوعی قارچ است و بعضی از قارچ‌ها هاگ‌هایی تولید می‌کنند که در هوا پخش می‌شوند. این هاگ‌ها در قسمت‌هایی که برای زنده‌ماندنشان مناسب است فرود می‌آیند و رشد می‌کنند.

کپک‌ها برای زنده‌ماندن به یک منبع تغذیه، رطوبت و دمای مناسب نیاز دارند. متأسفانه دمای ایده‌آل برای کپک‌ها طیف گسترده‌ای دارد. یعنی شما نمی‌توانید کپک‌ها را با گرما یا سرمای زیاد از بین ببرید.

برخی از انواع کپک‌ها می‌توانند از کاغذ، چوب، باقی‌ماندهٔ صابون و حتی باقی‌ماندهٔ چربی از پوستتان تغذیه کنند.

حالا که اساس کپک‌ها را دانستید پس احتمالاً می‌توانید بفهمید چرا حمام محیط بسیار مناسبی برای کپک‌هاست:

. تهویه نامناسب هوا: می‌دانیم که شما نمی‌توانید محیط حمامتان را تمام‌وقت خشک نگه دارید. همچنین اگر حمام شما به دلیل تهویه نامناسب همیشه مرطوب باشد، عجیب نیست که کپک‌ها آنجا جا خوش کنند.

. نشتی: شیر آب یا دوشی که چکه می‌کند؛ یعنی منبعی از رطوبت مداوم است و در این مورد حتی اگر از حمامتان استفاده هم نکنید، رطوبت همیشه وجود دارد.

. غفلت از تمیزکاری: یادتان نمی‌آید آخرین بار کی تمام قسمت‌های حمامتان را تمیز کردید؟ پس فرصت خوبی به کپک‌ها دادید تا در حمامتان رشد کنند، مثلاً در گوشه‌های دیوار و لولاها و دستگیره‌های در.

برای پاک‌سازی کپک‌های حمام از چه محصولاتی می‌توانید استفاده کنید؟

محلول‌ها یا اسپری‌های ضدکپک

مواد از بین برندهٔ کپک محلول‌هایی هستند که قارچ‌ها را نابود می‌کنند. این محصولات معمولاً از اسیدها و مواد دیگر درست شده‌اند و بدون اینکه به سطح زیر کپک آسیب بزنند آن را از بین می‌برند. حتماً پیش از استفاده دستورالعمل روی محصول را به‌دقت بخوانید تا به سطح موردنظر آسیب نزنید.

سفیدکننده (وایتکس)

سفیدکننده‌ها سرآمد همهٔ محصولات پاک‌کننده‌اند! عجیب نیست که سفیدکننده می‌تواند قارچ و کپک انواع سطوح را به طور مؤثر از بین ببرد. یک فنجان مایع سفیدکننده را با ۳ لیتر آب مخلوط کنید و روی سطح موردنظر بریزید.

بخار

آب، دوست قارچ و کپک است، اما نه زمانی که به درجه بخار برسد. حتی سرسخت‌ترین کپک‌ها هم در مواجهه با بخار آب از بین می‌روند. می‌توانید یک دستگاه بخارشوی بخرید یا کرایه کنید و از آن طبق دستور استفاده نمایید.

ضدعفونی‌کننده

هر ضدعفونی‌کننده‌ای که دارای فنول باشد می‌تواند کپک را از بین ببرد. ضمناً فنول‌ها می‌توانند جلوی رشد مجدد کپک و دیگر باکتری‌ها و ویروس‌ها را نیز بگیرند. ضدعفونی‌کننده را طبق دستورالعمل محصول با آب رقیق کرده و استفاده کنید.

روغن‌های گیاهی

اگر دوست ندارید از مواد شیمیایی استفاده کنید می‌توانید از روغن‌های گیاهی که ضد کپک هستند استفاده کنید: روغن اکالیپتوس، روغن لاوندر و روغن درخت چای. ۲۵ قطره از روغن گیاهی را با یک فنجان الکل ایزوپروپیل و آب ترکیب کنید.

توصیه‌هایی برای پیش از شروع

. واقع‌بین باشید: اگر با حمامی کار دارید که مدت‌هاست از آن استفاده نکرده‌اید و کپک در ناحیه نسبتاً وسیعی گسترده شده پس کار خودتان نیست و بهتر است از یک شرکت نظافتی کمک بگیرید.

. ایمنی را رعایت کنید: قبل از اینکه کار را شروع کنید دستکش بپوشید، ماسک و عینک محافظ بزنید تا ذرات پراکندهٔ کپک به چشم و دهان و بینی‌تان نروند. تهویه را روشن و پنجره‌ها را باز بگذارید.

. وسایلتان را آماده کنید: تمام وسایلی را که نیاز دارید از قبل آماده کرده و دم دستتان بگذارید.

. بچه‌ها دوروبرتان نباشند: هاگ‌های کپک می‌توانند در برخی از افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند.

. تمام وسایل حمام مثل لیف‌ها و برس‌ها و صابون و شامپوها را از حمام خارج کنید.

دوغاب‌ها

اگر دوغاب‌های حمام کپک دارند، محلول را روی قسمت‌های کپک‌زده اسپری کرده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. با دستمال توالت، حجم کپک را از روی دوغاب بردارید و در کیسه‌زباله بیندازید. با یک برس زبر یا یک مسواک کهنه، سطح را بسابید.

روی سطح و دوغاب‌ها را با آب گرم بشویید و دوباره محلول را بریزید. اگر لازم است چند بار این کار را تکرار کنید. در نهایت باید مطمئن شوید که ردی از کپک روی دوغاب‌ها نمانده باشد.

درزها و شکاف‌ها

محلول را روی قسمت موردنظر اسپری کنید. با پنبه یا دستمال توالت روی درزها را بپوشانید. اجازه دهید ۱۲ تا ۲۰ ساعت بماند. سپس با برس آن را بسابید. کپک‌ها باید به‌راحتی کنده شوند. شاید لازم باشد چند بار این روال را تکرار کنید تا کپک‌ها کاملاً از بین بروند.

کاشی‌ها

سرامیک و کاشی‌های چینی که در حمام‌ها به کار می‌روند معمولاً ضد آب هستند، یعنی کپک هم به‌احتمال بسیار زیاد نمی‌تواند به سطح زیرین آنها نفوذ کند و به همین دلیل تمیز کردنشان راحت‌تر است.

محلول را روی سطح موردنظر اسپری کرده و اجازه دهید بماند تا کپک‌ها کنده شوند. با دستمال توالت کپک‌ها را بردارید و دور بیندازید. حالا سطح موردنظر را مثل معمول بشویید و آب‌کشی کنید.

سقف

توصیه می‌کنیم برای کپک سقف حمام از بخارشو استفاده کنید تا بتوانید فاصلهٔ مناسبی را تا قسمتی که بخار به آن می‌زنید حفظ نمایید. اگر بخواهید از محلول استفاده کنید احتمال اینکه روی خودتان بریزد زیاد است.

کف‌شور

کف‌شوری که کپک دارد، حین دوش‌گرفتن احساس واقعاً بدی به شما می‌دهد پس حتماً آن را مثل روز اولش تمیز کنید. محلول پاک‌کننده موردنظرتان را روی کف‌شور بریزید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس با برس آن را بسابید و چند بار خوب آبکشی کنید.

داخل چاه تخلیه

از محصول مناسب این کار استفاده کنید. پودرهای چاه بازکن می‌توانند کپک‌های نزدیک به سطح را پاک‌سازی کرده و لوله‌ها را تا انتها باز کنند.

سردوش

سردوش را جدا کنید. تمیزکردن سردوش درحالی‌که به بدنه وصل است برای شما ایمنی ندارد. سردوش را تا جایی که می‌شود از هم جدا و باز کنید. در داخل تمام این قسمت‌ها کپک ممکن است رشد کرده باشد. این قطعه‌ها را در تشتی که محلول پاک‌کننده موردنظرتان را ریخته‌اید بگذارید و اجازه دهید حداقل ۱۰ دقیقه بماند. با آب گرم خوب برس بکشید و آب‌کشی کنید.

پرده حمام

اگر پرده حمام یا ریل پرده کپک زده‌اند نیازی نیست آنها را تعویض کنید. ابتدا دستورالعمل شستشوی پرده را که روی آن نصب شده بخوانید تا ببینید قابل شستشو در ماشین لباسشویی هست یا نه. با یک اسفنج و محلول پاک‌کننده سعی کنید تا جایی که می‌توانید کپک‌ها را پاک کنید.

پرده را در ماشین لباسشویی بیندازید و تنظیم را روی سرد یا حساس بگذارید. اگر هم مطمئن نیستید که می‌توانید پرده را در ماشین لباسشویی بیندازید پس آن را با دست بشویید. سپس اجازه دهید تا پرده کاملاً خشک شود و سپس آن را در ریل بیندازید.

منبع: تبیان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید