راهکارهای مقابله با سرماخوردگی تابستانی

راهکارهای مقابله با سرماخوردگی تابستانی

تفاوتی بین سرماخوردگی در تابستان و سرماخوردگی در زمستان وجود ندارد. هر دو سرماخوردگی ناشی از ویروس‌هایی هستند که می‌توانند منتشر شده و افراد را در هر هوایی مبتلا کنند.

کد خبر : ۱۴۲۶۵۹
بازدید : ۶۴

 بینی‌تان مثل شیر آب آبریزی دارد، تب دارید و عطسه‌هایتان تمام نمی‌شوند، پس دچار یکی از سرماخوردگی‌های تابستانی شده‌اید؛ اما واقعاً چرا باید در تابستان سرما بخورید؟ واقعیت این است که سرماخوردگی فقط مربوط به زمستان نیست و عجیب نیست که در تابستان هم دچار سرماخوردگی شوید.

هر چند شاید متفاوت به نظر برسند؛ اما در واقع تفاوتی بین سرماخوردگی در تابستان و سرماخوردگی در زمستان وجود ندارد. هر دو سرماخوردگی ناشی از ویروس‌هایی هستند که می‌توانند منتشر شده و افراد را در هر هوایی مبتلا کنند. هر دو سرماخوردگی اغلب با زدن دست آلوده به بینی، دهان یا چشم‌ها منتقل می‌شوند و به این دلیل که هر دو ویروسی هستند هیچ‌کدام با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شوند.

بزرگ‌ترین تفاوت بین سرماخوردگی تابستانی و زمستانی در نحوهٔ واکنش ما به آنهاست. در زمستان ما طبیعتاً در تلاش برای خوب شدن و درمان سرماخوردگی تمایل داریم در خانه و زیر پتوی گرم‌ونرم بمانیم، درحالی‌که در تابستان دلمان می‌خواهد بیشتر بیرون باشیم و از هوای گرم و تابستانی استفاده کنیم.

از کجا بدانیم سرما خورده‌ایم یا دچار آلرژی شده‌ایم؟

سرماخوردگی در تابستان و آلرژی‌ها ویژگی‌های مشابهی دارند مثل آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی، خارش گلو و...، اما به‌طورکلی سرماخوردگی شامل علائم دیگری نیز می‌شود، مثل عرق‌کردن، تب و سرفه. اگر علائمتان بعد از دو هفته برطرف شوند پس نشانهٔ سرماخوردگی است که دوره‌اش را طی کرده است. اما علائم آلرژی معمولاً طولانی‌تر و مداوم‌اند.

علائم سرماخوردگی معمولاً در ابتدا خفیف‌اند، به‌مرور بدتر می‌شوند و سپس دوباره خفیف شده و برطرف می‌شوند.

شروع علائم در سرماخوردگی و آلرژی نیز متفاوت است. در سرماخوردگی شروع علائم می‌تواند در زمان‌های مختلفی رخ بدهد؛ اما در آلرژی معمولاً علائم به یکباره ظاهر می‌شوند.

اگر علائمتان با رفتن به ناحیه‌ای متفاوت بدتر شدند پس به‌احتمال زیاد آلرژی دارید، زیرا آلرژن‌ها و گیاهان حساسیت‌زا می‌توانند در هر منطقه‌ای به طرز محسوسی متفاوت باشند.

آیا ویروس‌ها و باکتری‌های کاملا مشابهی باعث سرماخوردگی در تابستان و زمستان می‌شوند؟

پاسخ منفی است. سرماخوردگی‌های زمستانی معمولاً ناشی از رینوویروس‌ها هستند و تقریباً ۲۰۰ نوع یا بیشتر رینوویروس وجود دارد. رینوویروس‌ها در هوای سرد بهتر دوام می‌آورند. اما سرماخوردگی‌های تابستانی معمولاً ناشی از یک انتروویروس‌اند که در روده زندگی می‌کند. انتروویروس علاوه بر علائم معمول سرماخوردگی، به دلیل اینکه در روده‌ها زندگی می‌کند می‌تواند موجب تهوع، استفراغ و گاهی راش‌های پوستی نیز بشود.

خوب است این را نیز بدانید که سرماخوردگی زمستانی ممکن است کوتاه و شدید باشد؛ اما انواع تابستانی دوست دارند برای مدت بیشتری باقی بمانند. علاوه بر این سرماخوردگی تابستانی عادت به تکرار دارد!

بهترین راه درمان سرماخوردگی تابستان چیست؟

 طول مدت بیماری بستگی به سیستم ایمنی بدنتان دارد که آن نیز وابسته به مایعاتی است که می‌نوشید، غذاهایی که می‌خورید و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید. بسیاری از راهکارهای سنتی درمان سرماخوردگی در زمستان برای درمان سرماخوردگی در تابستان نیز به کار می‌روند و با خیلی از آنها آشنا هستید:

. وقتی خورشید می‌درخشد و فعالیت‌های بیرون در فضای باز شما را وسوسه می‌کنند واقعاً سخت است که در خانه بمانید. اما بدن شما برای اینکه بتواند خودش را از دست ویروس‌ها نجات بدهد و التیام پیدا کند نیاز دارید به‌اندازه کافی استراحت کنید و بخوابید. شما نباید فعالیت بدنی زیادی انجام دهید؛ چون سیستم ایمنی‌تان دچار چالش خواهد شد و نمی‌تواند با عوامل بیماری‌زایی که مهمان ناخوانده بدنتان هستند خوب مبارزه کند.

. آب زیاد بنوشید و غذاهای مقوی بخورید. نوشیدن آب زیاد کمک می‌کند بدنتان دهیدراته نشود. آب‌پرتقال می‌تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا ویتامین c قابل‌توجهی دارد. نوشیدنی‌های گرم مثل چای نیز می‌توانند تسکین‌دهنده باشند و علائم را تخفیف بدهند. از نوشیدن قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا خودداری کنید و به میزان زیاد ویتامین و املاح به بدنتان برسانید. میوه و سبزی تازه حاوی مواد مغذی مثل زینک و آهن و ویتامین c زیاد بخورید.

. دست‌هایتان را تمیز نگه دارید، زیرا میکروب‌ها معمولاً مستقیم یا غیرمستقیم از افراد مبتلا به افراد سالم و از طریق دست منتقل می‌شود و بزرگ‌ترین دفاع شما رعایت بهداشت دست‌هایتان است. یعنی شما باید مکرراً و چندین بار طی روز دست‌ها را با آب گرم و صابون خوب بشویید. اگر دسترسی به آب و صابون ندارید حتماً از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

. مدتی از روز در فضای باز باشید. مطمئناً قرار نیست به جاهای شلوغ بروید یا با فعالیت‌های زیاد خودتان را خسته کنید؛ اما واقعیت این است که احتمال ابتلا به سرماخوردگی در تابستان در فضای بسته داخل بیشتر است. محیط بسته و کولر و پنکه احتمال انتشار ویروس‌ها را بیشتر می‌کنند و در نهایت با اینکه تابستان است؛ ولی به سرماخوردگی دچار خواهید شد. پس توصیه می‌کنیم مدت‌زمان کوتاهی را در فضای باز و زیر نور خورشید باشید؛ چون برایتان واقعاً مفید است و پرتوهای فرابنفش خورشید می‌توانند ویروس‌های سرماخوردگی را از بین ببرند.

. دم‌نوش گیاهی مصرف کنید. گیاهان مستقیماً سرماخوردگی را از بین نمی‌برند؛ اما طبق یافته‌های علمی دم‌نوش‌های گیاهی می‌توانند سیستم ایمنی‌تان را تقویت کرده و به بدنتان کمک کنند با سرماخوردگی بهتر بجنگد. ریشه شیرین‌بیان، دم‌نوش زنجبیل و سیر و چای بابونه و پونه گزینه‌های خوبی هستند.

. درمان علائم. هر چند درمان خاصی برای علائم سرماخوردگی وجود ندارد؛ اما برخی از داروهای بدون نسخه می‌توانند در تسکین علائم به شما کمک کنند، مثل استامینوفن برای تب، اسپری‌های ضد احتقان بینی و شربت‌های سرفه.

منبع: تبیان

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید