بهترین راهکارها برای نظافت لوازم چوبی

بهترین راهکارها برای نظافت لوازم چوبی

کشیدن دستمال روی سطوح چوبی و ماندن طولانی‌مدت رطوبت لوازم چوبی منزل باعث می‌شود به مرور زمان چوب دچار آسیب‌های جدی نظیر ترک و پوسیدگی شود.

کد خبر : ۱۴۴۲۳۲
بازدید : ۶۷

گردگیری خانه و تمیز کردن سرویس‌های چوبی مثل مبلمان و سرویس خواب یکی از دغدغه‌های عموم افراد خانه‌دار در نظافت خانه است. حتماً می‌دانید که کشیدن دستمال روی سطوح چوبی و ماندن طولانی‌مدت رطوبت لوازم چوبی منزل باعث می‌شود به مرور زمان چوب دچار آسیب‌های جدی نظیر ترک و پوسیدگی شود. بنابراین نگهداری از لوازم چوبی منزل راهکارهای خاص خود را دارد تا بتوان از آنها با عمر طولانی‌تر استفاده کرد به ویژه حالا که قیمت‌های سرسام‌آور لوازم خانه مانع می‌شود تا به راحتی بتوان آنها را جایگزین کرد.

در این مطلب قصد داریم راهکارهایی را برای تمیز کردن و نگهداری بهتر لوازم چوبی منزل ارائه دهیم. وجود گرد و خاک روی سطوح چوبی به راحتی می‌تواند به لوازم خانگی آسیب بزند و هنگام تمیز کردن اثاثیه سبب ایجاد خراش‌های ریز روی سطوح چوب شود، بنابراین پاک کردن و گردگیری کردن لوازم چوبی باید به آرامی و با حوصله انجام شود.

چه دستمال‌هایی برای گردگیری مناسب‌ترند؟

نمی‌توان با هر دستمالی به نظافت لوازم چوبی پرداخت، برخی از پارچه‌ها می‌تواند باعث آسیب رساندن به سطوح چوبی شود، بنابراین بهتر است برای گردگیری کردن لوازم چوبی منزل از پارچه‌های میکروفایبر یا پارچه‌های نخی استفاده کنید تا هم جذب گردوغبار بهتری داشته باشند و هم از آسیب رساندن به لوازم چوبی جلوگیری شود.

از چه موادی برای نظافت لوازم چوبی استفاده کنیم؟

برای نظافت لوازم چوبی از مواد متنوعی می‌توان استفاده کرد که به این لوازم آسیب نرساند و به تمیزی و براق شدن آنها کمک کند. همچنین با کمک این مواد و تمیز کردن اصولی سطوح چوبی می‌توانید به طول عمر بیشتر لوازم خانگی خود کمک کنید. در اینجا به برخی از این مواد ساده که در هر خانه‌ای یافت می‌شود اشاره می‌کنیم:

گردگیری سطوح چوبی با چای

شاید باورتان نشود اما چای می‌تواند یک ماده تمیزکننده فوق‌العاده برای سطوح چوبی باشد. کافی است مقداری چای دم‌کرده را درون ظرفی بریزید و اجازه دهید خنک شود، حالا دستمال گردگیری را به چای آغشته و به آرامی سطوح چوبی را پاک کنید. اسید تانیک موجود در چای برای بهتر ماندن چوب مفید است و به طول عمر لوازم چوبی منزل شما کمک می‌کند. ضمن اینکه نظافت با چای سبب درخشنگی سطوح چوبی لوازم خانگی می‌شود.

پاک کردن لکه‌ها از سطوح چوبی

حتماً برای شما هم پیش آمده که لیوان چای یا آب خود را روی میز گذاشته و بعد از چند دقیقه لکه‌ای از جای لیوان روی میز باقی مانده است، یا چکیدن قطرات آب روی سطوح چوبی باعث شده لکه‌های محوی روی این لوازم دیده شود. برای پاک کردن این لکه‌ها کافی است مقدار بسیار کمی از خمیردندان غیرژله‌ای را روی سطح بمالید و با یک دستمال نرم به آرامی آن را روی همه‌جای سطح چوبی پخش کنید. سپس با دستمال مرطوب دیگری خمیر‌دندان پخش‌شده را از روی سطح پاک کنید تا ببینید که دیگر اثری از لکه‌ها نیست. حال اگر لکه‌هایی نظیر رسوب، یا لکه‌های قدیمی‌تر روی سطوح وجود دارد که به راحتی پاک نمی‌شود کافی است ترکیب خمیردندان و جوش شیرین را امتحان کنید.

پاک کردن لکه جوهر از روی چوب با جوش‌شیرین

ا‌گر لکه‌ای نظیر جوهر روی سطوح چوبی وجود دارد که قصد پاک کردن آن را دارید کافی است مقداری جوش‌ شیرین را با مقدار کمی آب ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست آید، حال خمیر را روی لکه بمالید و بعد از چند دقیقه به آرامی با دستمال پاک کنید. اگر لکه جوهر هنوز باقی بود می‌توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.

نظافت با آب ولرم

اگر روی سطوح چوبی لوازم منزل‌تان لکه‌ای وجود ندارد و تنها نیاز است گردوغبار روی لوازم را پاک کنید، استفاده از یک دستمال حوله‌ای نرم و مرطوب‌شده با آب ولرم بهترین گزینه است که نه تنها به رنگ لوازم‌تان آسیب نمی‌زند بلکه باعث تمیزی سطوح چوبی نیز می‌شود. توجه داشته باشید که اگر رطوبت دستمال زیاد باشد حتماً باید با یک حوله خشک دیگر مجدداً روی سطوح بکشید تا از پوسیدگی و ماندن جای آب روی سطوح جلوگیری شود. همچنین می‌توانید از ترکیب آب و سرکه‌سفید استفاده کنید.

استفاده از روغن برای براق کردن چوب

اگر علاقه دارید لوازم چوبی‌تان درخشندگی داشته باشند بعد از نظافت می‌توانید از چند قطره روغن‌زیتون یا روغن‌بچه استفاده کنید و با پنبه روغن را روی سطوح چوبی پخش کنید. روغن زیتون و روغن‌بچه به دلیل اینکه سریع جذب می‌شوند و روی سطح چوب نمی‌ماسند باعث جذب گردوغبار نخواهند شد. ضمن اینکه از پوسیدگی و خشک شدن بیش از حد چوب به ویژه در مناطقی که آب‌وهوای خشک دارند جلوگیری می‌کند.

منبع: اعتمادآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید