۸ توصیه برای کسانی که صبح‌ها خسته بیدار می‌شوند

۸ توصیه برای کسانی که صبح‌ها خسته بیدار می‌شوند

به محض بیدار شدن از خواب پنجره‌ها و پرده‌ها را باز کنید، زیرا نور طبیعی خورشید ذهن را تحریک می‌کند و بدن را فعال می‌کند.

کد خبر : ۱۴۷۸۱۵
بازدید : ۱۷۶

احتمالاً همه می‌دانند که خواب کافی و به‌موقع، توجه و تمرکز را افزایش می‌دهد و از بسیاری از جنبه‌های شناختی دیگر، از جمله حافظه، حل مشکلات، خلاقیت و پردازش احساسات پشتیبانی می‌کند، اما برخی از بیدار شدن زودهنگام رنج می‌برند که آمادگی برای کار، تحصیل یا مسئولیت‌های دیگر را دشوار می‌کند.

بی حالی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود صبح‌ها به سختی از خواب بیدار شوید، اما برخی تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند هوشیاری صبحگاهی را بهبود بخشد و اثرات بد بی‌خوابی را کاهش دهد که علاوه بر کاهش سازگاری و واکنش‌های سفت و سخت می‌تواند باعث کاهش توانایی عاطفی، عدم درک صحیح احساسات و عدم تصمیم گیری درست شود.
در اینجا سعی می‌کنیم با جمع آوری توصیه‌های کارشناسان به شما کمک کنیم تا صبح در بهترین حالت از خواب بیدار شوید.

روال خواب

متخصصان توصیه می‌کنند هر روز در یک زمان مشخص بخوابید و از خواب بیدار شوید، زیرا یک برنامه خواب ثابت به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک می‌کند که بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد، بدن را تنظیم می‌کند و آن را به خوابیدن و استراحت شبانه و بیدار شدن با نشاط در صبح عادت می‌دهد.

اجازه دهید نور در اطراف شما جریان یابد

به محض بیدار شدن از خواب پنجره‌ها و پرده‌ها را باز کنید، زیرا نور طبیعی خورشید ذهن را تحریک می‌کند و بدن را فعال می‌کند. تحقیقات تأیید کرده است که نور خورشید باعث بهبود خلق و خو و وضعیت روانی، افزایش سطح هورمون سروتونین و جلوگیری از اختلالات فصلی می‌شود. همچنین حملات افسردگی را کاهش می‌دهد، علاوه براین سروتونین که صبح‌ها توسط بدن جذب می‌شود، کیفیت خواب شبانه را بهبود می‌بخشد و از بی‎خوابی جلوگیری می‎کند

زنگ هشدار ساعت را غیرفعال نکنید

ممکن است فکر کنید با فشردن دکمه هشدار ساعت برای دقایقی خواب اضافی به دست آورده‎اید که از نظر جسمی یا روحی برای شما مفید است، اما بالعکس، این دقایق حال شما را بد می‌کند، بنابراین به محض اینکه زنگ هشدار به صدا درآمد، برخیزید و کار‌های معمول خود را شروع کنید. همیشه ساعت هشدار را در جایی دور از دست خود قرار دهید تا مجبور شوید بلند شوید و آن را غیرفعال کنید.

برنامه صبحگاهی سرگرم کننده و منحصر به فرد

زمان آغاز روز بر ساعات بعدی روز تأثیر می‎گذارد، بنابراین یک برنامه صبحگاهی سرگرم کننده و انگیزشی شما را به محض بیدار شدن در چارچوب ذهنی مشخصی قرار می‎دهد، همچنین به افزایش بهره‎وری کمک می‎کند و این به ما احساس کنترل و تسلط بر اوضاع را می‌دهد، مخصوصاً اگر کار‌های زیادی داشته باشیم که باید آن‌ها را تمام کنیم.

یک برنامه صبحگاهی می‌تواند شامل یک صبحانه لذیذ، انجام حرکات ورزشی، گوش دادن به موسیقی یا یک کتاب صوتی باشد. سپس برای روز و کار‌های ناتمام برنامه‎ریزی کنید. همه این موارد باعث می‌شود که صبح از رختخواب بیرون بیاییم و از احساس بی‎حالی و تنبلی دوری کنیم.

روتین آرامش‌بخش عصر

روال آرام بعد ازظهر به اندازه روال صبحگاهی لذت‌بخش، مهم است، اما هنگام انجام فعالیت‌های تحریک کننده ذهنی یا جسمی به سختی می‌توان چرت زد، بنابراین باید در شب استراحت کنیم و به آنچه ذهن و بدنمان برای استراحت نیاز دارد، مانند مطالعه، دراز کشیدن یا مدیتیشن در محیطی آرام با نور کم فکر کنیم. این روال آرام عصر، کیفیت خواب را بهبود می‎بخشد و ما با اشتیاق و استقبال بیشتری نسبت به کار‌های روزانه از خواب بیدار می‌شویم.

اختصاص ۱۵ تا ۳۰ دقیقه عصر جهت آماده شدن برای روز بعد، می‌تواند با تهیه لباس‌های روز بعد، فرآوری مواد غذایی، چیدمان مجدد اتاق نشیمن و تمیز کردن آشپزخانه، به سهولت بیدار شدن در صبح کمک کند. همه این فعالیت‌ها استرس صبحگاهی را کاهش می‌دهند و میل به بیدار شدن را افزایش می‌دهند، زیرا می‎دانیم همه چیز خوب است.

به تدریج شروع کنید

سعی کنید برنامه خواب خود را به تدریج تغییر دهید، زیرا فردی که عادت به خوابیدن در ساعت دو بامداد دارد، نمی‌تواند ناگهان تصمیم بگیرد ساعت ده شب بخوابد. این امر در مورد بیدار شدن در صبح نیز صدق می‌کند. شما چند روز می‎توانید نیم ساعت زودتر بخوابید و نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید، سپس نیم ساعت دیگر به زمان خواب شب و بیداری صبح اضافه کنید تا زمانی که به برنامه مناسب برای ساعات جدید خواب خود برسید، بدون اینکه احساس کنید که تعادل بیولوژیکی شما به هم ریخته و سر شب به رختخواب رفتن بار بزرگی است که نمی‌توان آن را تحمل کرد و ساعات طولانی را در بی‎خوابی سپری کنید.

ذهن خود را فریب دهید

اگر به ذهن خود بگویید که به اندازه کافی می‌خوابید، مهم نیست چه زمانی به رختخواب می‌روید، شما به ضمیر ناخودآگاه خود کمک خواهید کرد تا این ایده را باور کند. هال الرود در کتاب خود «صبح معجزه» در مورد اهمیت جملات تاکیدی که قبل از خواب به ذهن خود می‌سپاریم صحبت می‌کند. اگر فکر می‌کنید چند ساعت بخوابید و صبحی طاقت‌فرسا خواهید داشت، آن را باور واحساس خواهید کرد، در حالی که اگر فکر کنید که ساعات خواب شما با وجود کم بودن کافی است، یک صبح روشن و لذت بخش خواهید داشت و واقعا آن را احساس خواهید کرد.

صبح خود را با دیگران شروع نکنید

وقتی از اکثریت قریب به اتفاق می‌پرسیم زمانی که از خواب بیدار می‌شوید چه می‌کنید، پاسخ این است که رسانه‌های اجتماعی یا ایمیل را بررسی می‌کنند. این کار را انجام ندهید، زیرا این کار شما را از ابتدای روز وارد زندگی و خلق و خوی دیگران می‌کند. ممکن است اخبار بدی را ببینید که بی‌جهت روی شما تأثیر بگذارد. پس در صبح تمرکز را بر خودتان قرار دهید تا روحیه خوبی داشته باشید که تمام روز ادامه داشته باشد.

زود بیدار شدن را به راهی برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران تبدیل نکنید. این روشی است که به شما خواب لذت بخش و یک روز پر نشاط می‌دهد و باعث شود از نظر ذهنی، جسمی و عاطفی احساس موفقیت کنید؛ بنابراین روی تغییر برنامه خود تمرکز کنید تا برنامه خوابتان را تغییر دهید و یک خواب خوب و صبحی شاد و پرانرژی داشته باشید.

منبع:خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید