نکات کلیدی برای تعویض گلدان

نکات کلیدی برای تعویض گلدان

یکی از نکات مهم برای رشد گیاهان، تعویض به موقع گلدان و خاک برگ آن است. تعویض گلدان نیاز به رعایت نکات خاصی دارد تا ریشه آسیب نبیند و گیاه رشد خوب و کافی داشته باشد.

کد خبر : ۱۵۱۱۴۲
بازدید : ۶۹۳

فرادید| امروزه با گسترش آپارتمان‌نشینی و از بین رفتن حیاط و باغچه‌ها، مردم دوست دارند که در محیط آپارتمان از گل‌های زیبا و سبز استفاده کنند تا بتوانند حس طراوت و تازگی را در محیط کوچک خانه ایجاد کنند.

به گزارش فرادید، اما نگهداری از گیاهان در آپارتمان کار ساده‌ای نیست و نیاز به رعایت نکات خاصی دارد تا گیاهان همیشه سرحال باشند و بتوانند به منزل شما طراوت ببخشند. عوامل مختلفی ازجمله نور، خاک مناسب، کود، میزان آبیاری و... در نگهداری از گیاهان آپارتمانی نقش دارند. یکی از نکات مهم برای رشد گیاهان، تعویض به موقع گلدان و خاک برگ آن است.

تعویض گلدان نیاز به رعایت نکات خاصی دارد تا ریشه آسیب نبیند و گیاه رشد خوب و کافی داشته باشد. اگر در خانه گل دارید و به گیاهان علاقه دارید، در ادامه این مطلب با همراه باشید تا نکات مهم تعویض گلدان را با شما به اشتراک بگذاریم. 

نکات-طلایی-درمورد-تعویض-گلدان

1ـ زمان مناسب برای تعویض گلدان

اواخر فصل زمستان و ماه اسفند و ابتدای فصل بهار بهترین زمان برای تعویض گلدان و خاک آن است. اواسط تابستان تا اواسط فصل زمستان هرگز زمان مناسبی برای تعویض گلدان نیست. اگر در فصل سرما تعویض گلدان را انجام دادید، گیاه را مدتی در شرایط گلخانه‌ای نگهداری کنید. هرگاه ریشه گیاه از خاک بیرون بزند، زمان مناسب برای تعویض گلدان است؛ همچنین زمانی که رشد گیاه متوقف شده است، باید هرچه زودتر گلدان را تعویض کنید.    

2ـ فشرده نکردن خاک گلدان

هنگام تعویض گلدان باید به این نکته توجه کنید که وقتی خاک برگ را داخل گلدان می‌ریزید، نباید خاک را فشار بدهید؛ زیرا فشردگی زیاد خاک برگ موجب چسبیدن برگ‌ها به هم می‌شود. چسبندگی خاک برگ مانع از ورود هوا و تنفس ریشه گیاه می‌شود. هوا برای رشد ریشه گیاه بسیار ضروری است و اگر تنفس و تهویه مناسب نداشته باشد، رشدش متوقف می‌شود.

  3ـ آبیاری گیاهان قبل از تعویض گلدان

بهتر است ده روز تا دو هفته قبل از تعویض گلدان گیاهان را با هیومیک اسید آبیاری کنید. این ماده به گیاهان کمک می‌کند تا مواد مغذی خاک به راحتی جذب ریشه شود و درنتیجه گیاه در زمان تعویض گلدان آمادگی کافی را داشته باشد. همچنین بهتر است یکی دو روز قبل از تعویض گلدان، گیاه را آبیاری کنید.  

4ـ آبیاری گیاهان بعد از تعویض گلدان

گیاهان ریزوم دار مانند زامیفولیا، لیندا، ساسنوریا یا گیاهان برگ گوشتی مانند قاشقی، کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها بهتر است بعد از تعویض گلدان با چند روز تاخیر آبیاری شوند و اولین آبیاری بعد از تعویض گلدان باید همراه با قارچ کش باشد. گیاهان برگ سبز نازک مانند  پتوس، انجیری، آگلونما، فیکوس، لیراتا و... باید بلافاصله بعد از تعویض گلدان آبیاری شوند و در اولین آبیاری باید همراه با قارچکش کاملا سیراب شوند.

5ـ کوددهی بعد از تعویض گلدان

بهتر است بعد از تعویض گلدان در اولین کوددهی، کود با فسفر بالا به خاک بدهید تا به ترمیم ریشه گیاه کمک کند.

6ـ انتخاب گلدان مناسب

یکی دیگر از موارد مهم برای تعویض گلدان، انتخاب گلدان مناسب است. گلدان جدیدی که برای گیاه انتخاب می‌کنید، باید از گلدان قبلی یک سایز بزرگ‌تر باشد. به طور کلی گلدان باید دو و نیم تا پنج سانت از قطر گیاه بیشتر باشد. اگر گیاه شما نسبت به گلدان خیلی کوچک باشد، باید حتما گلدان را تعویض کنید تا گیاه خراب شود.   

7ـ نور مناسب

بعد از تعویض گلدان باید گیاه را به مدت یک تا دو هفته جایی قرار بدهید که دارای نور ملایم باشد.

8ـ تعویض گلدان گیاهان گلدار

اگر گیاه شما گل داده است، هرگز زمانی که گیاه گل دارد، تعویض گلدان را انجام ندهید. باید صبر کنید تا گل‌ها خشک شوند و بریزند؛ سپس تعویض گلدان را انجام بدهید. 

9ـ نحوه تعویض گلدان

ریشه را با فشار از خاک گلدان قبلی بیرون نکشید. برای تعویض گلدان اگر گلدان قبلی پلاستیکی است، آن را با قیچی ببرید و مقداری از خاک را بیرون بریزید؛ سپس خیلی آرام ریشه را از خاک بیرون بیاورید. اگر گدان سفالی است، با دستتان کم کم خاک را بیرون بریزید تا به ریشه برسید؛ سپس ریشه را با دو دست و خیلی آرام بیرون بیاورید. ریشه نباید بیش از حد هوا بخورد و جابه جایی گلدان باید خیلی زود انجام شود.

10ـ حال گیاه بعد از تعویض گلدان

معمولا چند روز بعد از تعویض گلدان، گیاه کمی بی‌حال می‌شود که طبیعی است و بعد از چند روز گیاه سرحال می‌شود. اگر بی‌حالی گیاه زیاد طول کشید، یک مدت آن را با کیسه پلاستیکی کاور کنید. به این صورت که یک کیسه پلاستیکی را روی گیاه بکشید و حتما چند سوراخ روی پلاستیک ایجاد کنید تا هوا رد و بدل شود. همچنین اگر گیاه بی‌حال شده است، بهتر است تا یک ماه به آن کود ندهید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید