(عکس) اگر این دو گیاه آپارتمانی را دارید،‌مراقب باشید کودکتان مسموم نشود

(عکس) اگر این دو گیاه آپارتمانی را دارید،‌مراقب باشید کودکتان مسموم نشود

برخی از گیاهان آپارتمانی که ظاهر زیبایی دارند موجب جلب‌ توجه کودکان شده و با خوردن قسمتی از آن گیاه توسط کودک باعث مسمومیت و حتی مرگ آنها می شود.

کد خبر : ۱۶۱۳۵۷
بازدید : ۴۰

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مسمومیت‌های اتفاقی در یک سال و نیم اخیر بر لزوم مراقبت از کودکان در برابر برخی گیاهان آپارتمانی از جمله " دیفن باخیا و خرزهره "تاکید کرد.

برخی از گیاهان آپارتمانی که ظاهر زیبایی دارند موجب جلب‌ توجه کودکان شده و با خوردن قسمتی از آن گیاه توسط کودک باعث مسمومیت و حتی مرگ آنها می شود.

وی اظهار داشت: گیاه دیفن باخیا یکی از گیاهانی است که از تمامی قسمت‌های گیاه اعم از برگ‌، ساقه و ریشه آن شیره‌ای استخراج می‌شود که حاوی ترکیب اگزالات کلسیم است که این ترکیب موجب سوزش در پوست یا تورم در دهان، زبان و حلق شده و گاه موجب عدم تکلم و حتی خفگی می شود.

کشاورز تاکید کرد: افرادی که به‌ قصد تکثیر و قلمه‌زدن با این گیاه سروکار دارند باید از دستکش استفاده کنند، چرا که مواجه پوست با شیره این گیاه موجب ایجاد تحریکات پوستی یا آلرژی‌های گوناگون می‌شود.

به گفته وی، گیاه کالادیوم نیز گیاهی است که مسمومیت توسط آن شایع بوده و همه قسمت‌های آن حاوی مواد سمی است در صورت خورده شدن آن علائم گوارشی، سوزش و تورم در زبان و لب‌ها را ایجاد می‌کند.

مسمومیت با گیاه خرزهره بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد

کشاورز در ادامه با بیان اینکه گیاه خرزهره نیز از جمله گیاهانی است که به دلیل داشتن ترکیبات گلیگوزیت‌‎ها تمامی قسمت‌های آن اعم از ریشه، ساقه، برگ و گل به شدت سمی بوده و موجب ایجاد مسمومیت شدید می‌شوند، گفت: این مسمومیت بر روی قلب تأثیر گذاشته و ممکن است موجب ایست قلبی شود.

وی افزود: استنشاق دود خرزهره نیز زمانی که سوزانده می‌شود موجب ایجاد مسمومیت در قلب می‌شود، افراد وقتی می‌خواهند گیاهی را تهیه کنند باید اطلاعات لازم را در مورد آن گیاه و نام درست آن را بدانند.

5943367

این کارشناس در سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مسمومیت‌های اتفاقی نیز بیشتر شده است، افزود: این مسمومیت‌ها طی‌ سال‌های قبل از ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد از مسمومیت‌ها را شامل می‌شدند؛ اما در سال ۱۴۰۱ و نیمه اول سال ۱۴۰۲ تعداد این مسمومیت‌ها روبه‌افزایش بوده است؛ چنان‌که نزدیک به ۵۰ درصد از مسمومیت‌های حال حاضر، مسمومیت‌های اتفاقی است.

وی اظهار داشت: با توجه‌ به روند رو به‌ افزایش مسمومیت‌های اتفاقی باید نکات استفاده از داروها، صنایع شیمیایی مانند شوینده‌های خانگی و غیره را مورد توجه قرار داد تا نحوه پیشگیری از این مسمومیت‌ها بیشتر اطلاع رسانی شود.

القای استفراغ برای نجات جان افراد مسموم درست است؟

این کارشناس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برای هر مسمومیتی نیاز القای استفراغ یا نوشاندن آب وجود ندارد، افزود: در مسمومیت با شوینده‌های خانگی القای استفراغ گاهی اوقات وضعیت فرد مسموم را بدتر یا وخیم‌تر می‌کند، به همین دلیل باید برای برخورد و انجام اقدامات صحیح مشاوره‌های لازم را دریافت کنند. افراد بسیار زیادی پس از دریافت این مشاوره‌ها از خطر رها شده و حتی نیازی به مراجعه بیمارستانی نداشته‌اند.

وی اظهار داشت: اگر نیاز به پیگیری و تداوم درمان باشد، همکاران ما در مراکز DPIC راهنمایی اقدامات حیاتی و اولیه را مشاوره داده و افراد پس از آن برای اخذ درمان بعدی به این مراکز مراجعه می‌کنند.

کشاورز در ادامه با اشاره به خطر مسمومیت افراد در منازل اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند. 

منبع: خبر آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید