چگونه می توان لکه روغن ماشین را از روی لباس و زمین پاک کرد؟

چگونه می توان لکه روغن ماشین را از روی لباس و زمین پاک کرد؟

عاملی که باعث می شود شما فرقی بین آلودگی روغن ماشین و دیگر آلودگی‌ها قائل شوید روغنی بودن آن است می توان گفت لکه هایی که از مواد روغنی به وجود می آیند نظافت بسیار دشواری خواهند داشت و دلیل آن این است که روغن در آب حل نمی شود و در کنار نامحلول ها هم نفوذ بالایی دارد و هنگام شستشو از سطح جدا نمی شود و به آن با سختی می چسبد بنابراین برای پاک کردن لکه های روغنی باید کارهای خاصی انجام دهید!

کد خبر : ۱۶۸۹۰۹
بازدید : ۷۵

لکه روغن ماشین یکی از لکه هایی است که پاک کردن آن سخت و غیر ممکن به نظر می رسد و خلاص شدن از شر آن سخت و چالش برانگیز است.

اگر این لکه زود تمیز نشود برای همیشه لکه روغن روی لباس و یا سطح می ماند.پس برای پاک کردن آن هرچه سریع تر باید اقدام کرد.

فرق لکه روغن ماشین با آلودگی های دیگر

عاملی که باعث می شود شما فرقی بین آلودگی روغن ماشین و دیگر آلودگی‌ها قائل شوید روغنی بودن آن است می توان گفت لکه هایی که از مواد روغنی به وجود می آیند نظافت بسیار دشواری خواهند داشت و دلیل آن این است که روغن در آب حل نمی شود و در کنار نامحلول ها هم نفوذ بالایی دارد و هنگام شستشو از سطح جدا نمی شود و به آن با سختی می چسبد بنابراین برای پاک کردن لکه های روغنی باید کارهای خاصی انجام دهید!

چه عواملی در پاک کردن لکه روغن ماشین موثر می باشند؟

عوامل زیادی می توانند برای پاک کردن لکه روغن ماشین موثر باشد و یک روش خاص را نمی توان برای همه لکه ها در نظر گرفت از بین این عوامل ما دو مورد را که برای این لکه بسیار تاثیر گذار است برای شما بیان می کنیم:

  • زمانی که از ایجاد لکه می گذرد.
  •  بافت و جنس سطحی که لکه بر روی آن به وجود آمده است.

نحوه پاک کردن لکه روغن موتور از روی لباس

قبل از اینکه روش های تمیز کردن لکه روغنی را بدانید، به این نکته توجه کنید که مقابله با لکه ای که روی سطح است و به تازگی ایجاد شده بسیار آسان تر است؛ بنابراین سریع تر برای پاک کردن لکه روغنی اقدام نمایید.

 پاک کننده اجاق گاز

این پاک کننده می تواند در پاک کردن لکه روغن ماشین به شما کمک زیادی کند آن را روی لکه بریزید و با یک برس یا فرچه سیمی آن را کاملا پاک کنید تا پاک کننده به لکه نفوذ کند بعد از آن کمی فرصت دهید تا ساختار لکه ضعیف شود.

اسپری (WD- ۴۰)

اگر توانستید این اسپری را تهیه کنید کار برای شما بسیار آسان می شود قبل از اینکه از این اسپری استفاده کنید باید روغن های ریخته شده را با دستمال و موادی که در قسمت آماده سازی گفتیم جمع کنید. بعد ماده را روی سطح اسپری کنید ۵ دقیقه که گذشت لکه را پاک کنید اگر متوجه شدید که هنوز لکه پاک نشده می‌توانید کمی مایع ظرفشویی روی لکه بریزید و سپس آب داغ با آن اضافه کنید حالا می توانید با فرچه روی لکه را کاملا بکشید تا اثر آن از بین برود.

استفاده از مایع ظرفشویی

برای از بین بردن لکه روغنی تازه از روی پارچه و لباس، محل چرب را با مایع ظرفشویی بپوشانید و بگذارید ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند، سپس با حوله یا ای را نم دار کرده و لکه را پاک کنید و در آخر لباس را با مواد شوینده شستشو دهید.

جوهر نمک

یکی دیگر از موادی که باعث پاک شدن لکه روغن ماشین می شود جوهر نمک است شما می توانید از جوهر نمک مانند مواد دیگر برای پاک کردن لکه روغن ماشین استفاده کنید جوهر نمک باعث می شود که واکنش شیمیایی در لکه به وجود بیاید و ذرات روغن از سطح جدا شود برای این منظور باید جوهر نمک را به طور مستقیم روی لکه بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا اثر کند.

استفاده از پودر گچ سفید

برای از بین بردن لکه روغنی تازه یعنی زمانی که لکه همچنان چسبناک است، از پودر گچ سفید استفاده نمایید، بدین گونه که محل را با گچ بپوشانید و صبر کنید تا پودر جذب شود؛ سپس آن را پاک کنید. لباس ها را طبق معمول بشویید.

استفاده از تینر رنگ یا نفت سفید

برای از بین بردن لکه روغنی تازه، لکه را با تینر رنگ یا نفت سفید بپوشانید و بعد از چند دقیقه لکه را بشویید و لباس را با آب داغ بشویید.

استفاده از بنزین

برای از بین بردن لکه روغنی که در عمق پارچه نفوذ کرده است، دو حوله را به بنزین آغشته و به مدت نیم ساعت در زیر و روی لکه قرار دهید تا روغن حل و جذب به حوله ها شود. پس از آن لباس را بشویید.

مخلوط آمونیاک و سقز

برای از بین بردن لکه روغنی مخلوط آمونیاک و سقز را روی لکه لباس ها اعمال کنید و لکه را با استفاده از حوله مالش دهید. در آخر لباس ها را در آب و صابون بشویید.ا

چگونه می توان لکه روغن روی شلوار جین را پاک کرد؟

جین پارچه ای است که بیشتر از همه دچار لکه های روغن موتور می شود زیرا شلوار جین مورد علاقه زنان و مردان است و در همه جا پوشیده می شود. برس به پاک کردن لکه چرب از پارچه کمک می کند اما اول از همه باید از یک حلال استفاده کنید؛ سپس مقداری مواد شوینده را روی لکه بریزید و آن را با آب بشویید. سپس روی آن مسواک بکشید.

باید ذکر شود که گاهی اوقات مخلوط آمونیاک و سقز می تواند یک پاک کننده موثر باشد. مخلوط را روی لکه لباس ها اعمال کنید و لکه را با استفاده از حوله مالش دهید. در آخر لباس ها را در آب و صابون بشویید. فراموش نکنید که سقز رایحه ای غیرمعمول و ماندگار دارد؛ بنابراین شلوار را خیلی خوب شستشو دهید.

در فروشگاه ها نیز می توانید اسپری مخصوص خنثی سازی لکه های روغن مانند اسپری زنگ بر WD40 را پیدا کنید. ما این نوع اسپری ها را به افرادی که اغلب با روغن موتور و گریس تماس دارند توصیه می کنیم.

پاک کردن لکه روغن ماشین

نحوه پاک کردن لکه روغن موتور از روی زمین و سطوح

برای پاک کردن لکه روغن موتور از زمین روش های زیر را اعمال کنید:

خاک اره و تینر رنگ

اگر به دنبال راهی برای خلاص شدن از شر لکه های روغن در مسیر هستید بهتر از خاک اره و تینر وجود ندارد. خاک اره یک راه حل عالی است زیرا قدرت جذب بالایی دارد و می تواند روغن را پاک کند همچنین تینر به عنوان حلال عمل می کنند، پس خاک اره را با تینر مخلوط کنید و لکه های روغن را ازبین ببرید.بعد از مخلوط کردن آنها، مخلوط تینر و خاک اره را به مدت حدود نیم ساعت روی لکه روغن پخش و از جارو برای پاک کردن خاک اره استفاده کنید و اگر لکه باقی ماند، مراحل را تکرار کرده تا از بین برود.

پاک کننده گاز

پاک کننده اجاق گاز می تواند راه حل بسیار مؤثر برای تمیزکردن لکه های روغن روی آسفالت باشد. به سادگی محل مورد نظر را با پاک کننده اجاق گاز اسپری کنید و بگذارید ده دقیقه بماند. از یک برس موی سخت برای تمیز کردن آن استفاده کنید و با شلنگ آب آن را بشویید. این فرآیند را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید.

جوش شیرین

برای پاک کردن لکه روغن ماشین، یکی از متداول ترین روش ها استفاده از جوش شیرین است برای این کار شما باید بعد از اینکه جوش شیرین را روی لکه ریختید حدود نیم ساعت صبر کنید تا جوش شیرین روی لکه باقی بماند بعد به کمک یک فرچه یا برس فلزی که مرطوب کرده‌اید روی سطح لکه را کامل بکشید تا ذرات روغن از روی سطح کاملاً پاک شود شما می توانید این کار را چندین بار تکرار کنید البته قابل ذکر است که جوش شیرین لکه هایی را پاک می کند که عمر آن طولانی نباشد.

پاک کننده چربی زدا

اگر برای از بین بردن لکه های روغن روی بتن به روش تهاجمی تری نیاز دارید، از یک پاک کننده یا چربی زدا استفاده کنید. می توانید چربی زدا را از فروشگاه ها تهیه کنید. چربی زدا شامل صابون قلیایی غلیظ است،صابون روغن را شل می کند و باعث می شود کثیفی راحت تر شسته شود.

سرکه و روغن نباتی

اگر جوش شیرین مشکل شما را برطرف نکرد، مقداری سرکه و روغن نباتی استفاده کنید.ابتدا سرکه را روی روغن بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، به همان شیوه ای را که در دستورالعمل جوش شیرین استفاده کردید.اگر این کار یعنی سرکه به تنهایی کارساز نبود، روغن نباتی را امتحان کنید و روی سرکه کمی روغن نباتی بریزید تا روغن با روغن مقابله کرده و لکه پاک شود.

بخارشور

یکی از روش ها برای از بین بردن لکه روغن از روی زمین، پارکینگ و حیاط استفاده از یک بخارشو است. گرمای بخارشور، می‌تواند روغن را به مایع تبدیل کنید و فشار حاصل از آن می‌تواند لکه را از روی زمین پاک کند.

پاک کردن لکه روغن ماشین

تری سدیم فسفات

برای از بین بردن لکه روغن از روی زمین، با استفاده از تری سدیم فسفات و آب، یک خمیر درست کنید و این خمیر را روی لکه روغن بمالید تا ۳۰ دقیقه روی لکه بماند و روغن را جذب کند. زمین را با آب بشویید. هنگام استفاده از این ماده احتیاط کنید.

پودر لباسشویی

برای پاک کردن لکه روغن ماشین به کمک پودر لباسشویی، باید ابتدا پودر لباسشویی را با آب مخلوط کنید و با یک فرچه زبر روی لکه را بکشید حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه این کار را انجام دهید تا ماده در لکه نفوذ کند البته اگر عمر لکه زیاد باشد و کاملاً در سطح نفوذ کرده باشد احتمالاً به کمک پودر لباسشویی هم کاملا پاک نمی شود و لازم است برای پاک شدن کامل از پاک کننده های قوی تری کمک بگیرید.

کوکاکولا

برخی افراد سالها پیش از کوکاکولا به‌عنوان پاک‌کننده و لکه‌بر استفاده می‌کردند اما، اثربخشی آن به‌عنوان پاک‌کننده لکه‌های روغن هنوز یک راز است. اگر بودجه کمی دارید، استفاده از کوکاکولای قدیمی ممکن است کم هزینه ترین و ساده‌ترین راه حل باشد.

دو قوطی کوکاکولا روی لکه روغن ریخته و یک روز به آن فرصت دهید تا جادوی خود را انجام دهد،سپس با آب آن را بشویید اگر لکه از بین نرفت، چند قوطی دیگر روی محل بریزید و ۲۴ ساعت دیگر صبر کنید.

جوهر نمک

جوهر نمک یا موریاتیک اسید، یکی از موثرترین راه ها برای پاک کردن لکه روغنی از روی زمین است. برای پاک کردن لکه روغنی از روی زمین جوهر نمک را روی لکه بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، سپس با برس و آب لکه را بشویید. برای امتحان کردن این روش حتما از دستکش محافظ استفاده کنید.

نکات مهم برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس

علاوه بر انتخاب روش درست برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس باید به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود نیز توجه کنید.

  • هر چه زودتر اقدام به پاک کردن لکه‌ها‌ی چربی کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید آن‌ها را از بین ببرید.
  • قبل از استفاده از هر راه‌حلی، آن را در یک قسمت کوچک تست کنید تا مطمئن شوید که پارچه را خراب نمی‌کند.
  • قبل از استفاده از پاک کننده‌های لکه‌های چربی، دستورالعمل شستشوی درج شده روی برچسب‌های لباس را بخوانید.
  • در صورتی که از پاک‌کننده‌های صنعتی لکه‌ چربی استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که برچسب‌های محصول را به دقت بخوانید و دنبال کنید تا به درستی از آن استفاده کنید و همچنین از اقدامات احتیاطی مطلع باشید.

منبع:اول فارس

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید