از تسکین سردرد تا دردهای قاعدگی را به این چای بسپارید

از تسکین سردرد تا دردهای قاعدگی را به این چای بسپارید

هرچند خود چای کمتر تحت بررسی های علمی قرار گرفته است، مطالعات مختلفی از خواص خارق العاده عصاره نعناع فلفلی حمایت می کنند که قابل تعمیم به نوشیدنی های تهیه شده از این گیاه نیز هستند.

کد خبر : ۱۷۵۹۱۸
بازدید : ۳۵

چای نعناع فلفلی به طور طبیعی طعمی شیرین و فاقد کافئین دارد. محققان معتقد هستند که نعناع فلفلی با مزایای سلامتی متعددی از بهبود هضم گرفته تا تقویت تمرکز و تسکین میگرن در ارتباط است.

نعناع فلفلی (Mentha piperita) یک گیاه معطر از خانواده نعناع و بومی اروپا و آسیا است. این گیاه هزاران سال است که به واسطه طعم دلپذیر و فواید سلامتی متنوع خود مورد استفاده گسترده قرار دارد.

نعناع فلفلی به عنوان طعم دهنده در آبنبات ها، انواع شیرینی جات و آدامس ها کاربرد دارد. علاوه بر این، بسیاری از مردم نعناع فلفلی را به عنوان یک چای انرژی بخش بدون محتوای کافئینی مصرف می کنند.

با استناد به پژوهش منتشر شده توسط مجله ارتباطات محصول طبیعی، برگ های نعناع فلفلی حاوی چندین اسانس روغنی ارزشمند از جمله منتول، منتون و لیمونن هستند.

منتول به نعناع خاصیت خنک کنندگی و رایحه ای قابل تشخیص می بخشد. در حالی که چای نعناع فلفلی اغلب به دلیل طعم متمایز آن نوشیده می شود، ممکن است با فواید سلامتی قابل ملاحظه ای نیز همراه باشد.

هرچند خود چای کمتر تحت بررسی های علمی قرار گرفته است، مطالعات مختلفی از خواص خارق العاده عصاره نعناع فلفلی حمایت می کنند که قابل تعمیم به نوشیدنی های تهیه شده از این گیاه نیز هستند.

فوایدی که در ادامه مورد بحث قرار می گیرند، از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند.

611

تسکین سردردهای تنشی و میگرن

از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان یک شل کننده عضلانی و مسکن قوی عمل می کند، ممکن است انواع خاصی از سردردها را نیز کاهش دهد.

منتول موجود در ترکیب گیاه نعناع فلفلی جریان خون را افزایش می دهد و احساس خنکی ایجاد می کند. این فرآیند به احتمال زیاد در تخفیف احساس درد موثر خواهد بود.

در یک مطالعه بالینی مربوط به سال 2010 روی 35 فرد مبتلا به میگرن، استعمال روغن نعناع فلفلی به صورت موضعی روی پیشانی و شقیقه‌ ها، درد را به طرز قابل توجهی پس از 2 ساعت در مقایسه با دارونما کاهش داد.

عطر چای نعناع فلفلی در کنار ورود ترکیبات آنتی اکسیدانی این گیاه از راه خوراکی به بدن، ممکن است به آرامش عضلات و بهبود سردرد کمک کند.

رفع گرفتگی سینوس ها

نعناع فلفلی دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی است. به همین دلیل، چای تهیه شده از این گیاه ممکن است گرفتگی سینوس ها ناشی از عفونت، سرماخوردگی و آلرژی را کاهش دهد.

علاوه بر این، برخی تحقیقات قدیمی نشان می دهند که منتول، یکی از ترکیبات فعال در گیاه نعناع فلفلی، حرکت جریان هوا در حفره بینی را بهبود می بخشد. بنابراین، بخار چای ممکن است به ما کمک کند تا تنفس راحت تری داشته باشیم.

از طرفی دیگر، با استناد به یافته های یک سری پژوهش قدیمی تر، مایعات گرم مانند آب مرغ و چای به طور موقت علائم احتقان سینوس مانند آبریزش بینی، سرفه و گلودرد را تسکین داده و از بین می برند.

​بهبود انرژی

چای نعناع ممکن است سطح انرژی را بهبود  و خستگی را کاهش دهد.

در حالی که هیچ مطالعه ای در این زمینه و به طور خاص در خصوص چای نعناع وجود ندارد، تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات طبیعی موجود در نعناع فلفلی ممکن است اثرات مفیدی بر سطح انرژی داشته باشند.

در یک مطالعه، 24 شرکت کننده جوان و سالم طی یک آزمایش شناختی به دنبال مصرف کپسول عصاره نعناع فلفلی، خستگی ذهنی کمتری را تجربه کردند. در مطالعه دیگری مشخص شد که رایحه درمانی با عصاره این گیاه به طور موثرتری نسبت به دارونما در افراد بستری در مرکز قلب و عروق، بروز خستگی را کاهش می دهد.

کمک به تسکین دردهای قاعدگی

از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان ترکیب شل کننده عضلات عمل می کند، ممکن است دردهای قاعدگی را هم تسکین دهد.

در واقع ترکیبات موجود در نعناع فلفلی قابلیت بهبود این علائم را در اختیار دارند. در یک مطالعه روی 127 خانم با پریودهای دردناک، کپسول‌ های حاوی عصاره نعناع فلفلی به اندازه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در کاهش شدت و مدت درد موثر بودند.

هرچند به تحقیقات بیشتری نیاز است، چای نعناع فلفلی تاکنون اثرات مشابهی در این مورد از خود نشان داده است.

612

بهبود خواب

چای نعناع فلفلی یک انتخاب ایده آل قبل از خواب محسوب می شود، زیرا به طور طبیعی فاقد کافئین است.

علاوه بر این، خصوصیت اعجاب انگیز گیاه مذکور به عنوان ترکیب شل کننده عضلانی می تواند به آرامش بیشتر پیش از خواب کمک کند.

یک مطالعه معتبر نشان داده که استنشاق سه قطره عصاره نعناع فلفلی در روز طی یک دوره 7 روزه، کیفیت خواب را در افراد مبتلا به سرطان تا اندازه زیادی بهبود می‌ بخشد. با این حال، مطالعات با کیفیت بالا در خصوص اثرات نعناع فلفلی بر خواب مورد نیاز است.

کمک به کاهش وزن

چای نعناع فلفلی فاقد کالری اضافه است و طعم شیرین و دلپذیری دارد که آن را تبدیل به انتخابی هوشمندانه برای کاهش وزن می کند.

با این حال، تحقیقات زیادی در مورد اثرات چای نعناع فلفلی بر کاهش وزن وجود ندارد. در یک مطالعه در سال 2013 که روی 13 فرد سالم انجام شد، مصرف روزانه یک کپسول حاوی عصاره نعناع فلفلی سبب کاهش اشتها در مقایسه با گروه کنترل شد.

بهبود تمرکز

نوشیدن چای نعناع فلفلی ممکن است به بهبود توانایی ما در تمرکز کمک کند.

در حالی که مطالعات زیادی در مورد اثرات چای نعناع فلفلی در این زمینه در دست نیست، دو مطالعه کوچک روی این اثر مفید از مسیر بلع یا استنشاق تحقیق کرده‌ اند.

در یک مطالعه متشکل از 24 بزرگسال جوان، شرکت کنندگان به دنبال مصرف کپسول عصاره نعناع فلفلی، به طور قابل توجهی در تست های شناختی بهتر عمل کردند.

در یک مطالعه قدیمی دیگر، بوییدن عصاره نعناع فلفلی، حافظه و هوشیاری را بهبود بخشید.

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید