۶ دسته از افرادی که هرگز نباید یک فرصت دوباره به آن ها بدهید

۶ دسته از افرادی که هرگز نباید یک فرصت دوباره به آن ها بدهید

اگر متوجه شدید که با یک دروغگوی همیشگی مواجه هستید، بهتر است که به او فرصتی دوباره ندهید و خود را از ناامیدی اجتناب‌ناپذیر ناشی از عدم صداقت مداوم آنها نجات دهید.

کد خبر : ۱۹۰۹۳۴
بازدید : ۸۶

مرز باریکی میان بخشش و نادیده گرفتن ارزش های خود وجود دارد. همه ما این ضرب‌المثل مشهور را شنیده ایم: «آدم از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود».

علم روانشناسی این موضوع را تأیید می کند. برای سلامت روانمان هم که شده، نباید برخی از افراد را ببخشیم.

شناخت این نوع آدم ها می تواند ما را از تکرار اشتباهات و صدمه دیدن مکرر نجات دهد.

87

 

۱) دروغگوها

همه ما هر از گاهی دروغ های سفید کوچک می گوییم. اما کسانی هستند که دروغگویی عادتشان شده است؛ به آن ها می توان «دروغگوی همیشگی» گفت.

طبق اصول روانشناسی، دروغگویان همیشگی الگویی از دروغ گفتن مداوم در مورد چیزهای بزرگ و کوچک دارند.

چنین رفتاری نه‌تنها اعتماد را از بین می برد، بلکه باعث پریشانی عاطفی و تشویش روانی اطرافیان می شود. سر و کار داشتن با چنین آدم هایی مثل راه رفتن در میدان مین است، هرگز نمی‌دانیم که کی قرار است دروغ بعدی را بشنویم.

اگر متوجه شدید که با یک دروغگوی همیشگی مواجه هستید، بهتر است که به او فرصتی دوباره ندهید و خود را از ناامیدی اجتناب‌ناپذیر ناشی از عدم صداقت مداوم آنها نجات دهید.

88

 

۲) قربانی های همیشگی

آیا تا به حال با کسی برخورد داشته اید که همیشه نقش قربانی را بازی کند؟ حتماً می دانید که این چقدر می تواند طاقت‌فرسا باشد.

چنین افرادی از پذیرفتن مسئولیت اعمال خود امتناع کرده و در عوض، همیشه دیگران را مسئول مشکلات خود می دانند.

روانشناسان این افراد را قربانیان همیشگی می نامند. آنها در چرخه ای از سرزنش دیگران و امتناع از پذیرش نقش خود در مشکلاتشان گیر کرده اند.

دادن فرصتی دوباره به یک قربانی همیشگی آرامش ذهنی شما را از بین می برد.

89

 

۳) فریبکارها و سوءاستفاده‌گرها

سوءاستفاده‌گرها در فریب دادن افراد بر اساس نیازهای خود مهارت دارند. آنها در باج‌گیری عاطفی، تلقین احساس گناه و تاکتیک های فریبکاری متخصص هستند.

یک مطالعه منتشرشده در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی نشان داد که سوءاستفاده‌گرها سطوح بالایی از «ماکیاولیسم» دارند. ماکیاولیسم یک ویژگی شخصیتی متمرکز بر دستکاری روان‌شناختی، بی‌عاطفه بودن و بی‌توجهی به اخلاق است.

بنابراین، اگر متوجه شدید که با یک فرد سوءاستفاده‌گر سر و کار دارید، به یاد داشته باشید که چنین اقداماتی از او تنها یک بار سر نمی زند. این ویژگی در آن ها ریشه عمیقی دارد.

دادن فرصت دوباره به این افراد ممکن است باعث شود که آن ها از شما برای باری دیگر سوءاستفاده کنند. پس بهتر است که بازیچه دستشان نشوید و از دادن فرصت مجدد چشم‌پوشی کنید.

90

 

۴) خودشیفته ها

خودشیفته ها معمولاً معروف به نداشتن همدلی هستند. آنها میل همیشگی به دریافت تحسین دارند و چنین ویژگی هایی اغلب منجر به آسیب به روابط می شوند.

دنیای خودشیفته ها حول آنها می چرخد و دیگران را صرفاً ابزاری برای رفع نیازهای خود می بینند. این افراد عادت دارند بیشتر از چیزی که می دهند، بگیرند و باعث شوند که شما احساس عدم قدردانی کنید.

سر و کار داشتن با یک فرد خودشیفته می تواند بسیار چالش‌بر‌انگیز باشد، زیرا آنها به ندرت خطا را در مسیر خود می بینند و همیشه می خواهند شما را مقصر اشتباهات جلوه دهند.

بسیار مهم است که در برخورد با خودشیفته ها از خود محافظت کنید و به چنین افرادی فرصت دوباره ندهید.

91

 

۵) انرژی خوارها

حتماً تاکنون با افرادی مواجه شده اید که تنها زمانی که از شما کاری میخواهند، سراغتان را می گیرند. اما هنگامی که شما به آن ها نیاز دارید، ناگهان سرشان خیلی شلوغ می شود.

انرژی خوارها افرادی هستند که از مهربانی و سخاوت دیگران استفاده می کنند، بدون اینکه در ازای این محبت متقابلاً از آن ها حمایت کنند.

این نوع روابط باعث می شود که احساس کنید انرژی خود را در یک سیاهچاله ریخته اید.

مهم است که اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که برای خود شما ارزش قائل هستند، نه فقط برای آنچه که می توانید به آنها بدهید.

92

 

۶) منتقدان دائمی

همه ما کسی را می شناسیم که هرگز از کلمه محبت‌آمیزی استفاده نمی کند. یک منتقد دائمی در تشخیص دقیق عیوب و اشتباهات متخصص است و اغلب آنها را بیش از اندازه بزرگ می کند.

چه ظاهر شما باشد، چه کار یا حتی شخصیت شما، هیچ چیز برای آنها به اندازه کافی خوب به نظر نمی رسد. این منفی‌گرایی مداوم می تواند به عزت نفس و سلامت روان شما آسیب جدی وارد کند.

دادن فرصتی دوباره به یک منتقد دائمی اغلب به معنای این است که خود را در معرض منفی‌گرایی و شک و تردید بیشتری قرار دهید. به یاد داشته باشید که انتقاد سازنده با منفی‌گرایی بی وقفه تفاوت زیادی دارد.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید