حقایق ناگفته از بیماری‌های مشترک پرندگان و انسان‌ها

حقایق ناگفته از بیماری‌های مشترک پرندگان و انسان‌ها

یکی از شناخته‌شده‌ترین بیماری‌های مشترک بین پرندگان و انسان‌ها، آنفلوآنزای پرندگان است. این بیماری از طریق ویروس‌های آنفلوآنزا ایجاد می‌شود.

کد خبر : ۱۹۳۹۰۲
بازدید : ۲۲

مجموعه‌ای از بیماری‌ها هستند که می‌توانند از پرندگان به انسان‌ها منتقل شوند و با نام بیماری‌های مشترک بین پرندگان و انسان‌ها شناخته می‌شوند. این بیماری‌ها می‌توانند از طریق تماس مستقیم با پرندگان، تنفس هوای آلوده یا مصرف محصولات پرندگان، مثل تخم‌مرغ، منتقل شوند. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ به بررسی بعضی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک پرندگان و انسان‌ها و راه‌های در امان ماندن از آن‌ها می‌پردازیم. همچنین ۴ محصول پرطرفدار برای نگهداری و مراقبت از پرندگان را هم در این مطلب معرفی کرده‌ایم.

۱. آنفلوآنزای پرندگان

یکی از شناخته‌شده‌ترین بیماری‌های مشترک بین پرندگان و انسان‌ها، آنفلوآنزای پرندگان است. این بیماری از طریق ویروس‌های آنفلوآنزا ایجاد می‌شود. البته این ویروس‌ها انواع مختلفی دارند و فقط بعضی از آن‌ها می‌توانند به انسان‌ها منتقل شده، باعث بروز بیماری‌های شدید تنفسی شوند. آنفلوآنزای H5N1 و H7N9 از جمله ویروس‌های خطرناک در این دسته هستند که از طریق پرندگان به انسان‌ها منتقل می‌شود.

10

۲. سالمونلوز

سالمونلوز یک عفونت باکتریایی است که توسط باکتری‌های سالمونلا ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند از طریق مصرف محصولات پرندگان آلوده، مثل تخم‌مرغ، گوشت مرغ خام یا گوشت مرغ نیمه پخته، منتقل شود. علائم سالمونلوز شامل تب، اسهال و درد شکمی است و در موارد شدید می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود.

۳. پاراتیفوئید

پاراتیفوئید هم یک بیماری باکتریایی است که توسط باکتری‌های سالمونلا ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر از طریق تماس با پرندگان آلوده یا مصرف آب و غذای آلوده منتقل می‌شود. علائم پاراتیفوئید شامل تب، درد عضلانی و ضعف عمومی است.

۴. کریپتوکوکوز

کریپتوکوکوز یک عفونت قارچی است که توسط قارچ کریپتوکوکوس ایجاد می‌شود. این قارچ در فضولات پرندگان، مخصوصا کبوتران، وجود دارد. انسان‌ها می‌توانند با تنفس هوای آلوده به هاگ‌های این قارچ به کریپتوکوکوز مبتلا شوند. این بیماری می‌تواند باعث بروز عفونت‌های شدید ریوی و در موارد نادر، عفونت‌های مغزی شود.

۵. پسیتاکوز

پسیتاکوز، یا تب طوطی، یک بیماری باکتریایی است که توسط باکتری کلامیدیا پسیتاکی ایجاد می‌شود. این بیماری عمدتا از طریق تماس با پرندگان زینتی، مثل طوطی‌ها، به انسان‌ها منتقل می‌شود. علائم پسیتاکوز شامل تب، سردرد، و علائم تنفسی مثل سرفه و تنگی نفس است.

11

راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک پرندگان و انسان‌ها

برای جلوگیری از انتقال بیماری از پرندگان به انسان‌ها، رعایت نکات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ضروری است. اول از همه، باید تماس مستقیم با پرندگان وحشی و خانگی را به حداقل برسانید. اهمیت این موضوع در زمان مواقع شیوع بیماری‌های خاص مثلا آنفلوآنزای پرندگان بالاتر می‌رود.

شستن دست‌ها بعد از تماس با پرندگان یا تمیز کردن قفس آن‌ها، استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف و پوشیدن لباس‌های محافظ در صورت نیاز به تماس مستقیم از جمله اقداماتی است که می‌تواند خطر انتقال بیماری را کاهش دهد. همچنین، افرادی که با پرندگان کار می‌کنند، باید به طور منظم واکسن‌های مرتبط را دریافت کنند و در صورت بروز علائم بیماری، به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

نکته‌ی مهم بعدی رعایت بهداشت در تغذیه است. رعایت بهداشت مواد غذایی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های ناشی از پرندگان دارد. پختن کامل گوشت و تخم‌مرغ قبل از مصرف، استفاده از آب و مواد شوینده برای شستشوی میوه‌ها و سبزیجاتی که ممکن است با فضولات پرندگان تماس داشته باشند و ذخیره‌سازی مناسب مواد غذایی در دماهای مناسب از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند به جلوگیری از انتشار بیماری‌ها کمک کنند.

علاوه بر این، نگهداری صحیح و پاکسازی منظم محیط‌های پرورشی پرندگان، مثل قفس و حیاط، می‌تواند خطر انتشار عوامل بیماری‌زا را به حداقل برساند. با ترکیب این روش‌های بهداشتی و پیشگیرانه، می‌توان تا حد زیادی از انتقال بیماری‌های پرندگان به انسان‌ها جلوگیری و سلامت عمومی را حفظ کرد.

12

۴ محصول پرطرفدار برای نگهداری و مراقبت

اگر در خانه پرنده نگه می‌دارید می‌توانید با استفاده از ۴ محصولی که در این بخش معرفی شده‌اند به بهترین شکل بهداشت محیط زندگی پرندگان را رعایت کنید. با این کار از ابتلای پرندگان به بیماری و انتقال آن به خودتان جلوگیری می‌کنید.

اسپری ضدعفونی کننده محیط و قفس پرنده گلدن ماری مدل Surrounding

این محصول تولید کشور بلژیک است و مخصوص پرندگان ساخته شده است. با آغشته کردن تمام محیط و ظروف پرنده به این محلول و شست‌وشوی آن با آب گرم می‌توانید تمام عوامل بیماری‌زا را از بین ببرید. فقط در زمان استفاده باید پرنده در محیطی دیگر قرار داشته باشد و به این مواد نزدیک نباشد. حتی تنفس بوی این مواد هم برای پرنده مضر است. همچنین شما هم باید در حین استفاده حتما دستکش یکبار مصرف به دست داشته باشید.

وان حمام پرنده

این محصول ایرانی از پلاستیک سفید رنگ ساخته شده که می‌تواند جلوی اضطراب و استرس پرنده در زمان حمام کردن را بگیرد. ابعاد آن ۲۰×۱۰ سانتی‌متر است و ۴ سانتی‌متر عمق دارد. این محصول برای پرندگان کوچک مثل فنچ و مرغ عشق مناسب است.

اسپری ضد عفونی کننده محیط رداسپرینگ مدل بدون رایحه

قبل از هر چیزی باید بگوییم که این محصول بدون رایحه تولید شده و باعث ایجاد واکنش آلرژیک در شما یا پرنده‌هایتان نمی‌شود. درست است که این اسپری مخصوص سگ و گربه ساخته شده اما شما می‌توانید با آن زمین و دیوارهای محلی که قفس پرنده در آن قرار دارد را به خوبی ضد عفونی کنید. خاصیت ضد بو دارد و بدون نیاز به آبکشی تمام سطوح را تمیز می‌کند. در اثر استشمام بو و بخارات آن مسمومیت ایجاد نمی‌شود و به دلیل وجود ذرات نانو نقره ماندگاری بسیار طولانی دارد.

سم ضد انگل خارجی پرنده و حیوانات خانگی پروپوکسور۱% مشکفام مدل پودری

با پاشیدن مقدار کمی از این پودر روی سطح بدن پرنده و مالش آن در خلاف جهت رویش پرها می‌توانید تمام انگل‌های سطحی و جلدی پرنده را از بین ببرید. انجام این کار ۱ یا ۲ بار در هفته توصیه می‌شود اما باز هم بهتر است ابتدا با دامپزشک مشورت کنید.

مرور کلی

بیماری‌های مشترک بین پرندگان و انسان‌ها می‌توانند تهدیدی جدی برای سلامت عمومی باشند. آگاهی از این بیماری‌ها و روش‌های پیشگیری از انتقال آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. رعایت بهداشت فردی، پختن کامل محصولات پرندگان و اجتناب از تماس مستقیم با پرندگان آلوده می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها کمک کند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید