خواص موسیر برای بدن

خواص موسیر برای بدن

از نظر طعم و عطر نزدیک‌ترین مزه را به سیر دارد و حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان، کورستین، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مهمی مثل گوگرد، پتاسیم و منگنز است. همراه ما باشید که می‌خواهیم تک‌تک خواص این گیاه اندمیک را بررسی کنیم و از مصارف مختلفش حرف بزنیم.

کد خبر : ۱۹۵۳۵۱
بازدید : ۱۱۱

موسیر یک چاشنی خوش‌عطر و طعم است که از خواصش هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، بهبود گوارش و تنظیم قند خون تنها بخشی از خواص این گیاه است. موسیر را به‌عنوان یک چاشنی خوش‌عطر و طعم به ماست، ترشی و دوغ اضافه می‌کنند و به این صورت طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشند.

از نظر طعم و عطر نزدیک‌ترین مزه را به سیر دارد و حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان، کورستین، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مهمی مثل گوگرد، پتاسیم و منگنز است. همراه ما باشید که می‌خواهیم تک‌تک خواص این گیاه اندمیک را بررسی کنیم و از مصارف مختلفش حرف بزنیم.

خواص موسیر در ماست، یک ترکیب خوش‌عطر و طعم

اگر موسیر را در ماست ترکیب کنید، می‌توانید از خواص این دو ماده بی‌نظیر به‌طور همزمان بهره‌مند شوید. ماست موسیر مزه خوبی دارد و اگر کنار غذاهایی مثل چلو گوشت و چلو کباب سرو شود، طعم دل‌انگیزش را بهتر هم نشان می‌دهد. ماست می‌تواند به سلامت روده کمک زیادی کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود؛ حالا اگر با موسیر ترکیب شود، خواص ضد باکتری و ضد ویروسی هم پیدا می‌کند و می‌تواند یک ترکیب سالم و مقوی برای بدن بسازد.

این ترکیب باعث بهبود گوارش، کاهش التهاب، کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و به تنظیم قند خون کمک می‌کند. علاوه‌بر این تاثیر زیادی در سلامت پوست و مو دارد و باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. خواص ماست موسیر در طب سنتی هم زیاد است. استفاده از موسیر در گذشته‌های دور هم مرسوم بوده‌است. بنابراین بهتر است همیشه ماست‌تان را با موسیر تازه ترکیب کنید و از عطر و طعم مطبوعش لذت ببرید.

خواص موسیر خشک، یک چاشنی خوشمزه برای انواع غذاها

7

اگر می‌خواهید همیشه موسیر داشته باشید تا به‌عنوان چاشنی در انواع غذاها و میان‌وعده‌هایتان استفاده کنید، بهتر است آن را به صورت خشک بخرید. از موسیر خشک به دو روش زیر می‌توان استفاده کرد:

  • خیس کردن موسیر: موسیر خشک را می‌توانید در یک کاسه قرار دهید و آن را با آب گرم یا ولرم بپوشانید. بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، موسیرها نرم می‌شوند و می‌توانید آن را در ماست، سس سالاد یا انواع غذاهای خود به صورت رنده‌شده مصرف کنید. علاوه‌بر این می‌توانید آن را به انواع دیپ‌ها اضافه نمایید و به‌عنوان چاشنی درغذاهای مختلفی چون کباب، ماهی، مرغ و سبزیجات پخته شده بریزید.
  • آسیاب کردن: موسیر خشک را می‌توانید در آسیاب یا غذاساز به‌صورت پودر درآورید و آن را در یک ظرف دربسته نگه دارید. از این پودر می‌توان مثل ادویه در انواع غذاها استفاده کرد.

خواص موسیر برای مردان

موسیر باعث تحریک گردش خون می‌شود و همین مسئله می‌تواند میل جنسی آقایان را افزایش دهد و به بهبود عملکردشان کمک کند. علاوه‌بر این، موسیر در بهبود عملکرد قلب و عروق موثر است و در بهبود زخم‌ها و التهابات بدن نقش به‌سزایی دارد. موسیر می‌تواند باعث کاهش خطر بروز انواع سرطان‌ها شود و جلوی ریزش مو در آقایان را بگیرد.

خواص موسیر برای زنان

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که موسیر می‌تواند هورمون‌های زنان را تنظیم کند و تاثیر زیادی در کاهش مشکلاتی چون سندروم پیش از قاعدگی (PMS) داشته باشد. بنابراین می‌تواند مشکلات مرتبط با عدم تعادل هورمونی را از بین ببرد و یک چاشنی خوب برای دوران قبل از پریود به حساب بیاید.

زنان با مصرف موسیر، بدن خود را در مقابل انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاوم می‌کنند، رشد موهای خود را افزایش می‌دهند و جلوی ریزش موهایشان را می‌گیرند. ترکیبات موجود در موسیر خطر بروز انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان سینه و تخمدان را کم می‌کند و مشکلاتی چون یبوست و نفخ را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن، در کاهش وزن هم نقش موثری داشته باشد.

 خواص موسیر برای کبد چرب

8

از خواص موسیر تازه و خشک هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم. این گیاه با داشتن ترکیباتی چوت آلیسین به کاهش تجمع چربی در کبد کمک زیادی می‌کند و جلوی انباشت چربی در سلول‌های کبد را می‌گیرد. درنتیجه باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود. علاوه‌بر این موسیر دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که نقش زیادی در حفاظت از کبد دارد و خاصیت ضد التهابی آن می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد.

خواص موسیر کوهی؛ گیاهی دستچین شده توسط عشایر

پر موسیر کوهی یا برگ موسیر یک گیاه خوش‌عطر و پرخاصیت کوهستانی‌‌ست. این گیاه به دست عشایر بختیاری چیده و خشک می‌شود و کابرد زیادی دارد. برگ موسیر قسمت برگ گیاه و موسیر ریشه گیاه است. بنابراین عطر و طعم‌شان به هم نزدیک است. از نظر خواص، برگ موسیر خواص به‌مراتب بهتری نسبت به ریشه آن دارد و سرشار از ویتامین‌های مختلف است.

برگ موسیر یک داروی ضد سرطان محسوب می‌شود، به کاهش غلظت خون کمک می‌کند، باعث دفع سموم بدن می‌شود و نقش موثری در پاکسازی کبد دارد. برگ موسیر به‌راحتی هضم می‌شود و طبع گرمی دارد. عشایر از این برگ‌های خوش‌عطر در دم‌پخت‌ها، سوپ‌ها و آش‌ها استفاده می‌کنند.

خواص موسیر ترشی

9

موسیر را می‌توان به‌عنوان یک چاشنی خوشمزه به انواع ترشی اضافه کرد. از آنجایی که موسیر حاوی دو ماده معدنی آهن و مس است، به تولید گلبول‌های قرمز در بدن کمک می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد. در طب سنتی هم از موسیر برای بهبود اختلالات رماتیسمی و التهابی، نقرس، آرتریت، اسهال و درد معده استفاده می‌کنند.

از آنجایی که موسیر طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز و سیر دارد، می‌تواند جایگزین خوبی برای آن‌ها محسوب شود. مخصوصا کسانی که از بوی پیاز و سیر خوش‌شان نمی‌آید و با معده آن‌ها سازگاری ندارد، می‌توانند موسیر را جایگزین کنند. ترشی شما با استفاده از موسیر هم خوشمزه‌تر می‌شود و هم عطر ملایم‌ و دلپذیری می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

فواید موسیر بسیار زیاد است؛ در ادامه لیستی از خواص آن را برای شما به‌طور خلاصه آورده‌ایم:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش فشار خون
  • کاهش کلسترول
  • کنترل قند خون
  • تقویت سلامت قلب
  • بهبود سلامت گوارش
  • افزایش سلامت پوست و مو
  • پیشگیری از سرطان
  • تقویت حافظه
  • کاهش وزن
  • درمان انواع سرماخوردگی و آنفولانزا
  • تقویت میل جنسی
  • کاهش التهاب و درد
  • تقویت سیستم عصبی
  • سم‌زدایی
  • ضدعفونی‌کننده بدن
  • طعم‌دهنده

با توجه به خاصیت موسیر که در این مقاله به‌طور مفصل درباره آن حرف زدیم، این گیاه را به سبد غذایی‌تان اضافه کنید و از عطر و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

منبع: خبرآنلاین

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید