سبک رترو در طراحی داخلی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سبک رترو در طراحی داخلی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سبک رترو (Retro design) از سبک‌های طراحی داخلی محبوب مانند طراحی مدرن میان قرنی، که در میانه‌های قرن بیستم شکل گرفت، الهام گرفته است.

کد خبر : ۱۹۵۴۳۰
بازدید : ۳۰۱

اگر جزو کسانی هستید که نوستالژی را دوست دارند یا تنها به سبک‌های طراحی داخلی در دهه‌ی ۱۹۵۰، ۶۰ یا ۷۰ میلادی علاقه دارید، طراحی داخلی به سبک رترو ممکن است همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید. از لامپ‌های نارنجی روشن و آثار هنری عامه‌پسند گرفته تا مبلمان با رنگ گردویی و طرح‌های منحنی، طراحی رترو پر از جذابیت نوستالژیک است. این سبک ترکیبی از گرایش‌ها و سبک‌های محبوب دهه‌ی ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ است. در این مقاله، هرآنچه باید درباره‌ی این سبک طراحی داخلی که این روزها دوباره محبوب شده، بدانید را می‌خوانید.

منظور از طراحی به سبک رترو چیست؟

سبک رترو (Retro design) از سبک‌های طراحی داخلی محبوب مانند طراحی مدرن میان قرنی، که در میانه‌های قرن بیستم شکل گرفت، الهام گرفته است. طراحی داخلی رترو با استقبال از سبک‌ها، رنگ‌ها، طرح‌ها و بافت‌های دوره‌های مختلف، حس نوستالژی را برمی‌انگیزد. چه عاشق سادگی طراحی مدرن میان قرنی باشید و چه جسارت هنر عامه‌پسند و رؤیاپردازی آن را بپسندید، سبک رترو می‌تواند زیبایی‌شناسی مورد نظر شما را به تصویر بکشد.

87

سبک رترو از کجا ریشه می‌گیرد؟

چندان بی‌راه نیست اگر سبک طراحی داخلی رترو را مرتبط با دوران «مردان دیوانه» (هم‌نام با سریالی به نام «مردان دیوانه» که ماجرای آن در دهه‌ی ۱۹۶۰ اتفاق میفتد) بدانیم. سبک رترو در درجه‌ی اول، به چارچوب زمانی طراحی داخلی مدرن میان قرنی بازمی‌گردد که در آن بسیاری از سبک‌ها، رنگ‌ها، طرح‌ها، مبلمان و دکوراسیون متمایز بودند.

سبک طراحی داخلی رترو ریشه در رنگ‌ها و طرح‌های دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی دارد اما در دهه‌ی ۸۰ و اوایل سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ از بین رفت. علت آن هم توجه‌ای بود که به سمت طراحی‌های مدرن‌تر معطوف شده بود. بااین‌حال، اوضاع همیشه این‌طور باقی نماند. پس از مدتی، دکوراسیون داخلی به سبک رترو از آرت دکو، سبک روکوکو یا سایر عناصر طراحی گذشته هم تأثیر گرفت.

عناصر اصلی سبک رترو

از طرح‌های شورون گرفته تا رنگ‌های برجسته، شاخص‌ترین عناصر طراحی سبک دکوراسیون رترو به جذابیت آن کمک می‌کنند. برای اینکه این سبک را در طراحی داخلی خود به کار ببرید، باید این عناصر را بهتر بشناسید. در ادامه، مهم‌ترین عناصر این سبک از طراحی داخلی را می‌خوانید.

طرح‌های چاپی و الگوهای پر جنب‌ و جوش

از طرح‌ها و الگوهای هندسی جسورانه، رنگ‌های پر جنب و جوش و قطعات مبلمان معمولی مانند مبل‌های مدرن میان قرنی یا صندلی‌های دسته‌دار استفاده کنید تا ماهیت دهه‌های گذشته را تداعی کنید. رترو با الگوها و طرح‌های برجسته از گل گلی گرفته تا راه راه مشخص می‌شود.

طرح‌های چاپی با اشکال حیوانات هم می‌تواند به شما در طراحی داخلی به سبک رترو کمک کند، به‌ویژه زمانی که در کنار رنگ‌های ملایم‌تر و سایر طرح‌ها قرار بگیرد. این طرح‌ها و اشکال را با یک پالت رنگی با دقت انتخاب شده از رنگ‌های خاکی مانند سفالی، زرد خردلی و سبز زمردی تکمیل کنید. از وسایل روشنایی هم برای بهبود محیط اطراف آن‌ها استفاده کنید.

سبک طراحی رترو به شما کمک می‌کند که اتاق را از آن خود کنید و از مدرن بودن آن برای تعادل طراحی داخلی خود استفاده کنید. سبک شخصی خود را در ترکیب چیدمان بگنجانید تا فضایی ایجاد کنید که نه تنها به گذشته احترام می‌گذارد، بلکه شخصیت شما را هم منعکس می‌کند.

88

 

کنار هم قرار دادن طرح‌ها و اشکال باشکوه و جسورانه

فرم‌ها و اشکال هندسی همان‌طور که در طراحی آرت دکو به کار می‌روند، در سبک رترو هم نقش مهمی دارند. اضافه کردن طرح‌های رترو به یک فضای داخلی به آن زرق و برقی مانند آنچه در فیلم‌های هالیوودی قدیمی بوده می‌دهد. اشکال دایره‌ای و مستطیلی درست مانند رنگ‌های خاکی و گرم ویژگی‌های برجسته‌ای دارند.

برای طراحی داخلی به سبک رترو می‌توانید طرح‌های دایره‌ای تکراری یا حتی اشکال هندسی تصادفی را با هم ادغام کنید. الگوهای تکراری و کنار هم قرار دادن رنگ‌ها را می‌توان با سبک رترو تلفیق کرد تا فضای طراحی‌شده یادآور دوران گذشته باشد. از اینکه طرح‌های جسورانه انتخاب کنید و کنتراست این طرح‌ها و الگوها بالا باشد نترسید. نتیجه‌ی کار یک فضای طراحی‌شده جذاب رترویی خواهد بود.

مبلمانی مرکب از بافت‌های مختلف

هدف از مبلمان به کار رفته در طراحی رترو ایجاد تعادل میان عناصر زیبای قدیمی با عناصر مدرن برای ایجاد فضایی منسجم است. چنین فضایی بدون هیج زحمتی پرانرژی و جذاب به نظر می‌رسد. دکوراسیون روترو جاودانه و همیشه ماندگار است.

با ترکیب مبلمان رترو با مبلمان ساده‌تر می‌توانید فضای داخلی را به این سبک طراحی کنید بدون اینکه چیزی از آن حذف شود یا در مقابل این نوع مبلمان قرار بگیرد. به طور مثال، در یک اتاق نشیمن می‌توانید از مبل‌های بارسلونای چرمی به رنگ قهوه‌ای در کنار کاناپه‌هایی با رنگ‌های خنثی و ساده استفاده کنید تا نمایی کلاسیک از سبک رترو داشته باشید.

دکوراسیون برجسته‌ی رترو

در رترو مانند دکوراسیون به سبک باهاوس رنگ‌های اصلی کاربرد بسیاری دارند. راهی عالی برای اینکه به طراحی دکوراسیون فعلی خود یک سبک قدیمی اضافه کنید این است که تزئینات دیواری، نور و اکسسوری‌های این فضا را با اندازه‌ی متعادلی از روشنایی در اشکال نمادین به ظاهری سرزنده‌تر و شاداب‌تر تبدیل کنید.

رنگ بخش مهمی از ظاهر رترویی است. رنگ‌های زرد خردلی، سبز روشن، نارنجی سوخته و صورتی کم‌رنگ از جمله رنگ‌هایی هستند که برای طراحی به سبک رترو می‌توانید به آن‌ها فکر کنید. استفاده از تابلوهای هنری راهی فوق‌العاده برای ایجاد سبک طراحی رترو بدون نیاز به تعویض مبلمان است. تابلوهای هنری الهام گرفته از هنر عامه‌پسند در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی اغلب رنگارنگ و دارای طرح‌های جسورانه هستند. این تابلوها می‌توانند منظره‌ی چشم‌نوازی را به فضای داخلی شما اضافه کنند و باعث شوند که این هوا بهترین حس و حال رترویی را داشته باشد.

در کنار این تابلو باید از نورپردازی مناسبی هم استفاده کرد. یک آباژور به رنگ زرد قناری، طراحی منحنی و پایه‌ای به شکل ساعت شنی حال و هوای رترو را در فضای داخلی شما ایجاد می‌کند.

جنس روکش‌ها و مواد به کار رفته در سبک رترو

وقتی صحبت از طراحی رترو به میان می‌آید، باید به الگوها و رنگ‌هایی فکر کنید که هر دو به شکلی یکدست در فرش‌ها، اثاثیه یا لوازم منزل ترکیب می‌شوند. حتی بافت‌های مختلف هم می‌توانند در شکل‌گیری چنین فضایی نقش مهمی ایفا کنند. منسوجاتی که حال و هوای رترو دارند، بهترین عناصر برای ترکیب در چنین دکوراسیونی هستند. مبلمان با روکش ساخته شده از جنس پارچه‌های بوکله یا مخمل و رنگ‌های پاستلی به شما کمک می‌کنند تا دکوراسیون خانه یا فضای داخلی مورد نظر خود را به طراحی رترو نزدیک کنید.

مواد به کار رفته در این سبک هم اغلب چوب‌های تیره و مجللی هستند که به خوبی با طرح روکش‌ها هماهنگ می‌شوند و ویژگی‌های این روکش‌ها را برجسته‌تر می‌کنند. چوب ساج و گل رز را اغلب در آشپزخانه‌های طراحی شده به سبک رترو پیدا خواهید کرد. این چوب‌ها حال و هوای دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی را زنده می‌کنند و می‌توانند به فضای داخلی شما حس و حالی نوستالژیک بدهند.

89

برخی از ترندهای رترو که این روزها به طراحی داخلی بازگشته‌اند

هر نسلی دوست دارد خود را استاد سبک‌هایی بداند که فکر می‌کند جدید و بدیع است اما آنچه امروزه از آن استقبال می‌شود، در واقع، اختراع مجدد چیزی است که والدین ما در دوران جوانی آن را پذیرفته‌اند. در دنیای طراحی داخلی هم همیشه این اتفاق رخ می‌دهد. نمونه‌ی آشکار این مسئله هم بازگشت دوباره‌ی رترو به طراحی داخلی در این روزها است. برخی از ترندهای امروزی عناصر رترو هستند یا از آن‌ها الهام گرفته‌اند. در ادامه، نمونه‌هایی از این ترندها را می‌خوانید.

کاغذهای دیواری با طرح‌های جسورانه

در سال‌های اخیر، دنیای طراحی داخلی به سمت مینیمالیسم گرایش داشته است. بااین‌حال، می‌توان با اطمینان گفت که استفاده از رنگ و الگوهای جسورانه در طراحی دوباره افزایش یافته است. برای این کار هم هیچ راهی بهتر از استفاده از کاغذ دیواری با طرح‌های بزرگ و جسورنه نیست. این کاغذهای دیواری به شما کمک می‌کنند تا شخصیت و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را به یک اتاق اضافه کنید.

از طرح‌ها و الگوهای گیاهی عجیب و غریب و هندسی گرفته تا راه راه‌ها همه به شما کمک می‌کنند تا خلاقیت بیشتری خرج کنید. در واقع، برای طراحی به سبک رترو هر چه کاغذ دیواری طرحی جسورانه‌تر داشته باشد بهتر است.

پنل‌های چوبی

منظور از این پنل‌ها کابینت‌های چوبی دنج و دیوار به دیواری نیست که از دهه‌ی ۱۹۶۰ به این سو دست نخورده‌اند، بلکه از روکش‌های چوبی طبیعی صحبت می‌کنیم. بنابراین، پیش از اینکه به حذف عناصر چوبی قدیمی در فضای داخلی خود فکر کنید، راه‌های دیگری برای به‌روزرسانی فضای خود فکر کنید و اجازه بدهید روکش‌های چوبی سر جای خود باقی بمانند و همچنان بدرخشند.

به جای استفاده از عناصر چوبی در تمام اتاق، از چوب به عنوان تزئینی به کار رفته در مبلمان، دیوارها یا قفسه‌های کتاب فکر کنید. به عنوان مثال، یک صندلی با پایه‌هایی از چوب ساج بهترین گزینه‌ی ممکن پیش روی شما خواهد بود.

انتخاب رنگ‌های مناسب سبک رترو

قرمز، نارنجی، آبی، صورتی یا بنفش از جمله رنگ‌هایی هستند که به شما برای بازسازی فضاهای قدیمی کمک می‌کنند. البته، برای استفاده از این رنگ‌ها باید ترکیب مناسبی را به کار ببرید. رنگ‌های قدیمی مانند سبز آووکادویی یا زرد خردلی را برای دیوارها انتخاب کنید یا در رنگ‌آمیزی دیوارها از چنین رنگ‌هایی استفاده کنید تا اشاره‌ای ظریف به گذشته داشته باشید. رنگ‌های آبی آسمانی و سبز مغزپسته‌ای هم می‌توانند دهه‌ی ۵۰ میلادی را تداعی کنند.

انتخاب روکش مبلمان از پارچه‌هایی همسان با کاغذهای دیواری

از یک الگوی واحد در اتاق‌های متعدد استفاده کنید یا منسوجات یکسان را در یک فضا با رنگ‌های جسورانه انتخاب کنید. فرقی نمی‌کند که منسوجات و پارچه‌هایی با طرح‌های راه راه ظریف، گل‌های وحشی یا الگوهای آرامش‌بخش انتخاب کنید، به‌هرحال، این روکش‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف در فضای داخلی ترکیب کرد.

به طور مثال، می‌توان طرح کاغذهای دیواری را با طرح روکش‌های مبلمان یکی کرد یا حتی از پارچه‌هایی با طرح به کار رفته در کاغذهای دیواری برای لوازم کوچک‌تر مانند کوسن‌ها یا شال مبل استفاده کرد. به این ترتیب، فضای داخلی شما ته‌مایه‌هایی از طرح‌های قدیمی خواهد داشت و شما را به یاد دهه‌های گذشته می‌اندازد.90

مبلمان وینتیج

بیشتر مردمی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند معتقدند که میراث خانوادگی و عتیقه‌جات آن‌ها هیچ وقت از مد نمیفتند. شاید در گذشته‌ای نه چندان دور طراحان داخلی با این نظر موافق نبودند اما این گنجینه‌ها سال‌ها پس از ناپدید شدن سبک رترو، این روزها دوباره به حق خود رسیده‌اند.

ممکن است اتاقی پر از مبلمان ساخته شده از چوب ماهون را در طراحی رتروی امروزی پیدا نکنید اما قانون جدید این است که وجود یک قطعه از این مبلمان در هر اتاق به آن شخصیت می‌بخشد.

برای استفاده از مبلمان و لوازم قدیمی راه‌های بسیاری دارید. به عنوان مثال، می‌توانید از کمدی قدیمی به عنوان میز بخش ورودی خانه یا بوفه اتاق غذاخوری استفاده کنید. چهارپایه‌های قدیمی هم می‌توانند به میزهای عسلی کنار مبل تبدیل شوند.

برخی از افراد معتقدند که رنگ‌آمیزی یک قطعه از مبلمان عتیقه گناهی نابخشودنی است اما گاهی اوقات، یک رنگ جدید می‌تواند به شما کمک کند تا به قطعه‌ای قدیمی جان تازه‌ای ببخشید و آن را به وسیله‌ای مناسب برای فضای جدید تبدیل کنید. به این ترتیب، درست مانند اصول طراحی رترو طرح‌های قدیمی و مدرن را با هم ترکیب کرده‌اید.

لوازم منزل مدل رترو

در چند سال گذشته، وجود وسایل استیل ضد زنگ نشان‌دهنده‌ی طراحی مدرن و پیشرفته‌ی یک آشپزخانه بوده است و این وسایل هر چه شیک‌تر و مدرن بودند، بهتر به نظر می‌رسیدند اما با بازگشت سبک رترو یا بازسازی اوضاع تغییر کرده است. در حال حاضر، شاهد بازگشت طرح‌های رترو به لوازم خانگی هستیم.

از یخچال‌های رنگارنگ دهه‌ی ۵۰ میلادی گرفته تا اجاق گازهایی با طرح‌های اجاق‌های هیزمی قدیمی همه به طراحی دکوراسیون رترو کمک می‌کنند. وجود چنین وسایلی در آشپزخانه‌ای مجهز به فناوری مدرن سرگرم‌کننده و جذاب خواهد بود. این وسایل عناصری زیبا هستند که مانند یک یادگاری خانوادگی به آشپزخانه‌ی شما ظرافت و ارزش تاریخی می‌بخشند.

کلام آخر

رترو در لغت به معنای بازسازی کردن است و سبک رترو تلاش می‌کند تا همین کار را انجام دهد. استفاده از لوازم و مبلمان قدیمی، روکش‌هایی که در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ میلادی محبوب بودند و رنگ‌هایی که تصاویر قدیمی را تداعی می‌کنند بارزترین ویژگی‌های این سبک از دکوراسیون داخلی است. در واقع، سبک دکوراسیون رترو به شما کمک می‌کند تا در حالی که قهوه‌ای که از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ قهوه‌ساز بیرون آمده را مزه مزه می‌کنید، به حال و هوای دهه‌های گذشته بازگردید و خاطرات گذشته را مرور کنید.

منبع: خبرآنلاین

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید