طرز تهیه زیتون پرورده خانگی؛ ساده و خوشمزه

طرز تهیه زیتون پرورده خانگی؛ ساده و خوشمزه

اگر به فکر یک چاشنی ایرانی و اصیل هستید، زیتون پرورده را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این کنار غذای خوشمزه همراه غذاهایی چون کباب کوبیده، اکبر جوجه، خورشت فسنجان و … سرو می‌شود. برای تهیه زیتون پرورده به مقداری زیتون، سیر، گردو، رب انار و … نیاز دارید. موادی که در طرز تهیه زیتون پرورده استفاده می‌کنید بسته به ذائقه شما می‌تواند تغییر کند. در این مقاله طرز تهیه زیتون پرورده و مواد مورد نیاز آن را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

کد خبر : ۲۰۳۴۵۴
بازدید : ۶۷۰۹

برای تهیه زیتون پرورده بسته به سلیقه خود می‌توانید از زیتون‌های با هسته یا بدون هسته استفاده کنید. همچنین استفاده از موادی مانند گلپر و روغن زیتون به ذائقه شما بستگی دارد.

عنوان مقدار
رب انار ۲ پیمانه
مغز گردو ۲ پیمانه
زیتون نیم کیلو الی ۷۰۰ گرم
آب انار یا آب نارنج نصف پیمانه
دانه انار نصف پیمانه
سیر ۳ حبه
آویشن به مقدار دلخواه
سبزی معطر یک چهرام پیمانه
روغن زیتون به میزان دلخواه

18

طرز تهیه زیتون پرورده

برای تهیه زیتون پرورده خانگی باید از زیتون‌های بدون طعم استفاده کنید. اگر زیتون‌ شور یا ترش دارید، ابتدا آن‌ها را درون ظرفی آب خیس کرده و پس از یک ساعت آب‌کشی کنید تا طعم اضافه آن از بین برود. مغز گردوها را خرد یا چرخ کنید.

سپس سبزیجات معطر، آویشن، دانه‌های انار، روغن زیتون و … را به زیتون‌ها اضافه می‌کنیم و خوب هم بزنید. زیتون پرورده را درون ظرف‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید و ظرف را درون یخچال قرار دهید. برای بهتر طعم گرفتن زیتون پرورده اجازه دهید مواد حداقل ۲۴ ساعت در یخچال استراحت کنند.

نکات تکمیلی

  • برای روشن‌تر شدن زیتون پروده می‌توانید از گردوی بیشتر و برای تیره‌تر شدن آن می‌توانید از رب انار یا دانه‌های انار بیشتر استفاده کنید.
  • زیتون‌های خام کمی تلخ هستند. برای از بین بردن تلخی آن‌ها می‌توانید زیتون‌ها در ظرفی خیس کرده و هر چند ساعت یک‌بار آب آن را عوض کنید. بهتر است با کمک سوزن چند نقطه از زیتون را سوراخ کنید تا زودتر و راحت‌تر تلخی آن گرفته شود.
  • در طرز تهیه زیتون پروده به جای آب انار می‌توانید از سرکه استفاده کنید.
  • برای تهیه زیتون پروده رودباری از سبزی چوچاق استفاده کنید.

19

خواص زیتون پرورده

زیتون پرورده با داشتن مواد غذایی مختلف، خواص بسیاری دارد. در ادامه به خواص این دسر خوشمزه و اصیل ایرانی اشاره کرده‌ایم.

  • کاهش وزن: سروتونین موجود در زیتون باعث می‌شود شما پس از هربار مصرف این دسر احساس سیری داشته باشید. مواد اولیه زیتون پرورده به آسانی هضم می‌شوند.
  • تسکین درد: روغن زیتون خواص ضد التهابی و مشابه با ایبوپروفن دارد. به همین دلیل مصرف زیتون پرورده می‌تواند بسیاری از دردهای شما را کاهش دهد.
  • ضد سرطان بودن: زیتون پرورده سرشار از اسیدهای چرب مفید و آنتی اکسیدان است که از بروز نشانه‌های سرطان جلوگیری می‌کند.
  • تقویت استخوان: ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در زیتون پرورده به استخوان‌سازی کودکان کمک کرده و سیستم ایمنی‌ بدن آن‌ها را تقویت می‌کند.
  • درمان کم‌خونی: آهن موجود در زیتون و رب و آب انار به درمان کم‌خونی کمک می‌کند. همچنین به رشد جنین نیز کمک می‌کند.
  • ضد یبوست: چربی‌ها و فیبرهای درون زیتون باعث بهبود فرایند گوارش و جلوگیری از یبوست می‌شوند. همچنین خواص ضد باکتریایی این دسر مانع از بروز عفونت در دستگاه گوارش می‌شود.
  • کاهش قند خون: آب و رب انار موجود در زیتون پرورده به کنترل قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم کمک می‌کند.
  • تقویت چشم: ویتامین A موجود درون زیتون پرورده به تقویت قدرت بینایی و چشم‌ها کمک می‌کند. مصرف روزانه زیتون پروده احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آب مروارید تا کاهش می‌دهد.

20

کالری زیتون پرورده

اگر برای مصرف روزانه زیتون پرورده مردد هستید کافی است درباره کالری این دسر ایرانی اطلاعاتی داشته باشید. در جدول زیر میزان کالری، کربوهیدرات و … زیتون پرورده در هر ۱۰۰ گرم نوشته شده است.

عنوان مقدار
کالری ۲۰۰ کالری
کربوهیدرات ۱۳ گرم
پروتئین ۰.۹ گرم
چربی ۱۲ گرم
فیبر ۳ گرم

سخن آخر

زیتون پرورده از جمله دسرهای اصیل ایرانی است که می‌توان به راحتی و در کمتر از یک ساعت آن را در منزل تهیه کرد. برای تهیه این دسر خوشمزه تنها کافی است مقداری زیتون، رب انار، سبزیجات معطر و گردو در اختیار داشته باشید. بسته به ذائقه خود می‌توانید از گلپر و آویشن نیز در تهیه این دسر استفاده کنید.

سوالات متداول

۱. برای تهیه زیتون پرورده چه موادی لازم است؟

برای تهیه زیتون پرورده علاوه‌بر زیتون، به گردو و رب انار نیاز دارید. بسته به ذائقه خود می‌توانید از سبزیجات معطر و دانه‌های انار خشک شده نیز استفاده کنید.

۲. کالری زیتون پرورده چقدر است؟

میزان کالری زیتون پرورده حدود ۲۰۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم است. البته میزان کالری آن به مواد اولیه نیز بستگی دارد.

۳. آیا می‌توان از شور یا ترشی زیتون برای تهیه زیتون پرورده استفاده کرد؟

خیر. بهتر است برای تهیه این دسر از زیتون‌های بدون طعم که تلخی آن‌ها گرفته شده است استفاده کنید.

منبع: خبرآنلاین

۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید