گلوتاتیون؛ مکمل جدید مورد علاقه سلبریتی ها به خاطر تاثیرات ضد پیری

گلوتاتیون؛ مکمل جدید مورد علاقه سلبریتی ها به خاطر تاثیرات ضد پیری

کارشناسان به تازگی نسبت به یک ترند جدید در تیک‌تاک که کاربران را تشویق تزریق وریدی یک نوع آنتی‌اکسیدان برای جلوگیری از پیری می کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

کد خبر : ۲۰۶۶۳۷
بازدید : ۲۳

کارشناسان به تازگی نسبت به یک ترند جدید در تیک‌تاک که کاربران را تشویق تزریق وریدی یک نوع آنتی‌اکسیدان برای جلوگیری از پیری می کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

56_11zon

ویدیوهایی که به بررسی مزایای گلوتاتیون می‌پردازند، صدها هزار بار دیده شده اند.

کاربران از تأثیرات شگفت‌انگیز گلوتاتیون صحبت می‌کنند که باعث افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی می شود. برخی حتی این ماده را «سم‌زدای بدن» نامیده‌اند.

57_11zon

گفته شده که تزریق گلوتاتیون توسط کیم کارداشیان، کندال جنر، گوئینت پالترو و هیلی بیبر استفاده می‌شود.

اما متخصصان هشدار داده‌اند که معرفی گلوتاتیون به‌عنوان یک ماده‌ ضدپیری بدون وجود شواهد کافی، غیرمسئولانه است.

58_11zon

برخی از طرفداران این ماده می‌گویند که گلوتاتیون می‌تواند به روشن‌تر شدن رنگ پوست کمک کرده و تاثیرات مثبتی بر رنگ و ظاهر پوست بگذارد.

در یک ویدیوی تیک‌تاکی که تاکنون ۴۴ هزار بار دیده شده، اینفلوئنسر و ستاره سابق برنامه لاو آیلند، اولیویا اتوود، اعتراف کرده که گلوتاتیون تزریق کرده است.

59_11zon

او توضیح داده که این ماده به بدن کمک می‌کند که سلول‌های جدیدی را بسازد و حتی پس از تزریق گلوتاتیون نشانه‌هایی از کند شدن روند پیری سلول‌ها دیده شده است.

گفته می‌شود که هیلی بیبر و کندال جنر به‌طور هفتگی گلوتاتیون تزریق می کنند.

در سال گذشته، گوئینت پالترو، بازیگر و کارشناس سلامت در یک پادکست اعلام کرد که تزریق گلوتاتیون، تزریق وریدی موردعلاقه اوست.

در یک ویدیوی دیگر، اینفلوئنسر آمریکایی @claire.elis که بیش از ۱۹۰ هزار دنبال‌کننده دارد، گلوتاتیون را به‌عنوان مکمل ویژه و مورد علاقه خود معرفی کرده است.

60_11zon

او در این ویدیو توضیح داده که گلوتاتیون به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند؛ دو عاملی که می توانند باعث ضعف سیستم ایمنی و کاهش انرژی شوند.

این اینفلوئنسر توصیه کرده که افراد درباره این موضوع تحقیق کنند؛ زیرا به نظر او، ارزش بررسی را دارد.

این باور وجود دارد که گلوتاتیون با کمک به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و تولید سلول‌های سالم و جدید می‌تواند با علائم پیری مقابله کند.

اما پروفسور ادزارد ارنست، متخصص دانشگاه اکستر در این باره گفته است:

با وجود اینکه گلوتاتیون یک مولکول جالب با عملکردهای پیچیده و ناشناخته است، اما به‌نظر من ادعای ضدپیری بودن آن غیرمسئولانه است.

61_11zon

همچنین او تصریح کرده که هیچ گونه شواهد قانع‌کننده‌ای برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

از سوی دیگر، به گفته دکتر اندرو استیل، زیست‌شناس محاسباتی و نویسنده کتابی در زمینه افزایش طول عمر، گلوتاتیون یک ماده شیمیایی طبیعی است که در تمام سلول‌های حیوانی وجود دارد.

او اشاره کرده که شواهدی نشان می‌دهند با افزایش سن، سطح گلوتاتیون در بدن کاهش می‌یابد و این فرضیه وجود دارد که شاید با کند کردن این فرآیند، بتوان جوانی سلول‌ها را حفظ کرد.

با این حال، او تأکید کرده که شواهد موجود برای اثبات این نظریه بسیار محدود است و تحقیقات بیشتری لازم است تا متوجه شویم که آیا گلوتاتیون بر سلامت پوست یا افزایش طول عمر تأثیری دارد یا خیر.

62_11zon

وی همچنین یادآوری کرده که اگرچه گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان است، اما این مسئله تضمین‌کننده تاثیر این ماده برای افزایش طول عمر نیست.

دکتر استیل به نتایج یک پژوهش اشاره کرده که نشان داد مصرف پنج نوع مختلف از مکمل‌های آنتی‌اکسیدان تأثیر چندانی روی افزایش طول عمر و جلوگیری از پیری نداشته یا حتی در برخی از موارد، خطر مرگ را افزایش داده اند.

با وجود جذابیت علمی این موضوع، او توصیه کرده که بهتر است فعلاً از مصرف گلوتاتیون صرف‌نظر شود.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید