فواید ازدواج (حتی در سنین بالا) برای سلامتی

فواید ازدواج (حتی در سنین بالا) برای سلامتی

ازدواج کردن در سال‌های پس از بازنشستگی شاید دشوار و غیرمعمول به نظر برسد اما با این حال مزایای زیادی برای سلامت جسمی و روحی به همراه دارد.

کد خبر : ۲۰۷۳۸۲
بازدید : ۱۲۸

فرادید| طبق مطالعات صورت‌گرفته، برای کسانی که این گام مهم زندگی را برمی‌دارند، ازدواج می‌تواند فواید زیادی برای سلامت جسمی و روحی به همراه داشته باشد و حتی به طولانی‌تر شدن عمر کمک کند. 

به گزارش فرادید، رزی شروت، محقق ازدواج و سلامت و روانشناس می‌گوید: «ازدواج معمولاً به دلیل کارهایی که زوج‌ها در طول زندگی مشترک برای یکدیگر انجام می‌دهند، فواید سلامت روانی و جسمی دارد. زوج‌ها با ورزش کردن بیشتر، کمتر سیگار کشیدن و بهتر غذا خوردن به یکدیگر کمک می‌کنند سالم شوند و سالم بمانند.»

اینها و بسیاری عوامل دیگر به افراد متاهل کمک می‌کند خطرات مرتبط با افسردگی، پریشانی روانی، فشار خون بالا، التهاب و مرگ را کاهش دهند و از مزایایی مانند بهبود نتایج درمان پزشکی و سطوح بالاتر شادی بهره ببرند.

اما آیا زنان و مردان در تمام ازدواج‌ها از این مزایا بهره می‌برند یا فقط در ازدواج‌های خوب؟ آیا روابط طولانی‌مدت خارج از ازدواج هم مزایایی دارد؟ و آیا افرادی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند هم این مزایا را تجربه خواهند کرد؟ 

ازدواج و مزایای آن بر سلامت روانی

مطالب چاپ‌شده درباره مزایای ازدواج بر سلامت روان قوی است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد افراد متاهل عزت‌نفس بهتر، هدف‌مندی و احساس تعلق بیشتری دارند و به طور قابل‌توجهی بیشتر از همتایان مجرد خود شاد هستند. یکی از دلایل این است که لمس فیزیکی، همراهی و ابراز مکرر عشق سبب ترشح هورمون‌های حس خوب مانند دوپامین و اکسی‌توسین می‌شود و این هورمون‌ها نقش مهمی در پیوند و تقویت حس نزدیکی و رفاه دارند. 

چنین زوج‌هایی احساس تنهایی کمتری می‌کنند (تنهایی یک عامل خطر ثابت برای بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ‌ومیر است). ثابت شده که افراد متاهل خوشبخت نسبت به افراد مجرد استرس کمتری تجربه می‌کنند، هرچند مردان متاهل نسبت به زنان متاهل، از این نظر بیشتر سود می‌برند،  به این دلیل که زنان بیش از مردان به عوامل تنش‌زای روابط واکنش منفی نشان می‌دهند. افراد متاهل نرخ افسردگی کمتری هم دارند و در صورت وقوع افسردگی، نتایج درمانی آن‌ها بهتر از مجردها است. 

ازدواج و مزایای آن برای سلامت جسمی

3

ازدواج در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب، دیابت، سرطان و بیماری‌هایی که بر جریان خون در مغز تأثیر می‌گذارند، با نتایج بهتر درمانی مرتبط است. احتمال ابتلای افراد متاهل به بیماری‌های قلبی عروقی و پیامدهای مرتبط با آن مانند حمله قلبی و سکته نصف است. تحقیقات نشان داده که احتمال مرگ افراد متاهلی که به بیماری قلبی مبتلا هستند نسبتاً به افراد مجرد با همین بیماری، بسیار کمتر است.

احتمال ابتلای زوج‌های متاهل به سرطان نیز کمتر است. یک مطالعه بزرگ روی بیش از ۱۰۰۰۰۰۰ پرونده بیمار نشان داده که احتمال گزارش سرطان در مردان متاهل ۱۷ درصد کمتر است و زمانی که افراد متاهل به سرطان مبتلا شوند، احتمال زنده ماندن آن‌ها بیشتر است. 

اینها از جمله دلایلی هستند که مطالعات جهانی گسترده نشان دادند افراد متاهل بیشتر از همتایان مجرد خود عمر می‌کنند. 

چرا ازدواج این فواید سلامتی را دارد؟ 

آیا چیز خاصی در مورد ازدواج وجود دارد یا اشکال دیگر روابط هم به همین اندازه مزیت دارند؟ 

افرادی که در رابطه‌شان به یکدیگر تعهد دارند، سریع‌تر از بیماری‌ها، درمان‌های سرطان و جراحی بهبود می‌یابند، چون حمایت عاطفی و عملی از طرف شریک زندگی می‌تواند به طرز چشمگیری روند بهبود را تسریع بخشیده و عمل به توصیه‌های پزشکی و مراقبت کلی را تضمین کند. 

پیوندهای قوی می‌تواند به زوج‌ها کمک کند اصلاً نیاز به چنین مراقبت‌هایی نداشته باشند، چون این پیوندها به افراد کمک می‌کند کمتر به عادت‌های بدی مانند تماشای بیش از حد تلویزیون یا سیگار کشیدن ادامه دهند و همچنین به ایجاد انگیزه برای عادات خوب مانند تغذیه سالم، ورزش و انجام آزمایشات پیشگیرانه مانند غربالگری سرطان کمک می‌کند. 

زنان لزوماً مانند مردان به یک اندازه سود نمی‌برند، چون زنان مجرد نیز مراقبت‌های پیشگیرانه خودشان را دارند و از داروهای پیشگیرانه مانند داروهای فشار خون استفاده می‌کنند (چنین اقدامات محافظتی در مردان مجرد کمتر انجام می‌شود). مزیت سلامت جسمانی دیگری که مردان متاهل بیشتر از زنان متاهل تجربه می‌کنند، بهبود پیش‌بینی نارسایی قلبی است.

یکی دیگر از مزایای ازدواج اینست که درآمد ادغام‌شده‌ی دو نفر می‌تواند به امنیت مالی بیشتر کمک کند و بین داشتن دارایی مالی بیشتر و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی بهتر ارتباط مستقیم وجود دارد. 

افزون بر این، افراد متاهل بیشتر از افراد غیرمتاهل، زندگی جنسی فعال دارند و زندگی جنسی فعال به معنای ورزش بیشتر، استرس کمتر و احتمال بیشتر پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است. 

چرا کیفیت ازدواج شما مهم است

0

البته، چنین مزایایی تضمین‌شده نیستند و کیفیت ازدواج تعیین می‌کند که آیا افراد از مزایای آن بر سلامت جسم و روان‌شان بهره خواهند برد یا نه! برای اینکه هر رابطه متعهدانه‌ای مزایای سلامتی داشته باشد، باید عشق، احترام، اعتماد، صداقت و وفاداری وجود داشته باشد. روابطی که تنش‌زا، آسیب‌زا یا دشوار باشند، بدون شک فوایدی هم برای سلامتی ندارند. 

افرادی که از ازدواج‌شان احساس خوشبختی نمی‌کنند، بیش از همسالان مجرد خود فشار خون بالا را تجربه می‌کنند و سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. 

در قیاس با کسانی که تضادها یا اختلافات‌شان را به روش‌های مثبت مدیریت می‌کنند، کسانی که در رویارویی با این اختلافات با لحن خصمانه با هم صحبت می‌کنند یا با خشم از شریک زندگی خود انتقاد می‌کنند، نسبت به افراد مجرد، به احتمال بیشتری دچار التهاب بالا، هورمون‌های استرس بالا و به تأخیر افتادن روند بهبود زخم می‌شوند.

مغز ما برای ارتباط اجتماعی شکل گرفته و کیفیت همین ارتباطات است که عمیقاً بر سلامت ذهنی و جسمی ما اثر مثبت یا منفی می‌گذارد. بدون یک ارتباط عاطفی عمیق، مزایای سلامتی ازدواج ممکن است به طور کامل تجربه نشوند. 

مزایایی که تا سالهای پس از بازنشستگی ادامه خواهند داشت

خبر خوب این است که مزایای سلامتی ازدواج خوب برای افرادی که دیر ازدواج کرده‌اند نیز به اندازه‌ی افرادیست که خیلی زودتر ازدواج کرده‌اند. در واقع، مزایای متاهل شدن برای افراد بالای ۶۰ سال ثابت می‌ماند. 

 سن بالا مصادف با زمان غربالگری‌های پیشگیرانه و بالا رفتن احتمال نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی و کاهش قدرت اسکلتی عضلانی است. زوج‌های مسن می‌توانند در چنین مواقعی به یکدیگر کمک کنند و یکدیگر را قوی‌تر و فعال‌تر نگه دارند. 

افراد در دهه شصت سالگی دو برابر بیشتر از بزرگسالان جوان انزوای اجتماعی را تجربه می‌کنند. همین موضوع حضور یک همراه همیشگی را برای دفع خطرات تنهایی، حیاتی‌تر می‌کند. 

مطالعات نشان داده که عمق یک ازدواج می‌تواند در طول سال‌های طلایی (سال‌های پس از بازنشستگی) یک زوج عمیق‌تر شود. کسانی که دیرتر ازدواج می‌کنند، معمولاً به لطف سال‌ها رشد فردی و تجربه، درک روشن‌تری از ارزش‌ها، نیازها و خواسته‌های خودشان دارند. بدیهی‌ست این خودآگاهی به آن‌ها اجازه می‌دهد با گام‌های محکم‌تری وارد روابط شوند و ارتباطات روشن‌تر و معنادارتری برقرار کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید