۳ نکته که به شما کمک می کنند تا در مصاحبه های شغلی موفق باشید

۳ نکته که به شما کمک می کنند تا در مصاحبه های شغلی موفق باشید

گاهی اضطراب و گاهی هم طرح سوالات غیرمنتظره از سوی مصاحبه‌گر باعث می‌شود که نتوانید بهترین خودتان را نشان دهید و این یکی از ناامیدکننده‌ترین اتفاقات در مسیر شغلی است.

کد خبر : ۲۰۷۵۰۶
بازدید : ۱۳

همه ما می‌دانیم که یک درخواست شغلی خوب تنها اولین گام برای رسیدن به شغل مورد نظر است و در واقع آنچه که بعد از ارسال رزومه اتفاق می‌افتد، تعیین‌کننده است.

و با وجود اینکه همه افراد می‌دانند موفقیت در مصاحبه شغلی نقشی اساسی در این زمینه دارد، اکثراً درست در همین مرحله دچار مشکل می‌شوند.

گاهی اضطراب و گاهی هم طرح سوالات غیرمنتظره از سوی مصاحبه‌گر باعث می‌شود که نتوانید بهترین خودتان را نشان دهید و این یکی از ناامیدکننده‌ترین اتفاقات در مسیر شغلی است.

با این حال، به گفته گری گمپ، خبر خوب این است که مصاحبه کردن یک مهارت است که می‌توان آن را یاد گرفت و تقویت کرد و نیازی به استعداد ذاتی ندارد.

گری گمپ، مربی شغلی و کسب‌وکار که با برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان کار کرده، حالا تمرکز خود را روی کمک به جوانانی گذاشته که می‌خواهند وارد بازار کار شوند.

۱. آمادگی حرف اول را می زند

همه چیز به اعتماد به نفس شما بستگی دارد. هر چه بیشتر آماده شوید و درباره سوالات و افرادی که قرار است با آن‌ها روبه‌رو شوید بدانید، اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود.

هر سوالی که بپرسند و هر شرایطی که پیش بیاید، به احتمال زیاد از قبل برایش آماده شده‌اید.

آمادگی می‌تواند فشار را از روی شما بردارد و شانستان را برای انتخاب شدن افزایش دهد.

حالا از کجا باید شروع کرد؟ بهترین کار این است که اطلاعات مربوط به شرکت مورد نظر را به خوبی بررسی و از وب‌سایتشان شروع کنید.

وقتی که برای مصاحبه تمرین می‌کنید، این کار را به تنهایی، با صدای بلند و جلوی آینه انجام دهید.

وقتی چیزی را با صدای بلند می‌گویید و حس خوبی نسبت به آن دارید، در ذهنتان بهتر تثبیت می‌شود. بعد که احساس آمادگی بیشتری داشتید، می‌توانید این تمرین را با یک دوست انجام دهید.

از او بخواهید که سوالات مختلفی را از شما بپرسد. اگر به درستی تحقیق کرده باشید، احتمالاً بیشتر سوالاتی که تمرین کرده‌اید، در مصاحبه مطرح خواهند شد.

باید درباره سوالاتی که ممکن است شرکت از شما بپرسد، فکر کنید. به نقش خود و شرح شغل نگاه کرده و سوالاتی که احتمالاً مطرح می‌کنند را پیش‌بینی کنید. این کار راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و معمولاً به سه سوال کلیدی خلاصه می‌شود:

  • نقاط قوت شما چیست؟ اینجا زمان آن است که کمی از خود تعریف کنید و نشان دهید که مهارت‌هایتان چقدر با نیازهای شرکت تطابق دارد.
  • نقاط ضعف شما چیست؟ این سوال کمی سخت‌تر است. ممکن است که آن را به شیوه دیگری بپرسند. فقط چیزی را نگویید که تصور منفی از شما ایجاد کند. مثلاً می توانید بگویید که «من فرد بسیار پرانگیزه و بلندپروازی هستم و این شاید به مذاق همه خوش نیاید».
  • چرا باید شما را استخدام کنیم؟ باید برای پاسخ به این سوال کاملاً آماده باشید تا اعتماد به نفس و شایستگی خود را نشان دهید.

۲. کنترل مصاحبه را به دست بگیرید

باید مصاحبه را مانند یک نمایش ببینید؛ به محض اینکه وارد شدید، زمان نمایش است. این نکته بسیار مهم است. پس از همان لحظه اول آماده باشید.

زبان بدن شما به اندازه کلماتی که به کار می‌برید، اهمیت دارد. باید سعی کنید که آرام و مسلط به نظر برسید. این یک مکالمه بین دو بزرگسال است. آن‌ها از شما مهم‌تر نیستند و شما هم از آن‌ها مهم‌تر نیستید.

شما کنترل این جلسه را به دست می‌گیرید، چون برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید.

اما چگونه می‌توانید بدون اینکه مغرور به نظر برسید، آرام و مسلط باشید؟ برای این کار، می توانید خود را علاقه‌مند به یادگیری نشان دهید.

همچنین باید به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشید که نشان دهید از عهده کار برمی‌آیید.

یکی از تکنیک‌ها در آغاز مصاحبه این است که با پرسیدن یک سوال هوشمندانه شروع کنید. این سوال باید طوری باشد که بتوانید به طور مداوم به آن در طول مصاحبه ارجاع دهید و آن را به بحث گره بزنید.

مثلاً می‌توانید بپرسید: «از نظر شما موفقیت در این نقش چه معنایی دارد و چه نوع فردی برای این کار مناسب است؟»

و بر اساس پاسخی که می‌گیرید، هر چیزی که در طول مصاحبه می‌گویید را می‌توانید به آن پاسخ مرتبط کنید. این سوال واقعاً مهم است، چون بلافاصله شما را در مسیر درست قرار می‌دهد.

مثلا اگر بگویند که «ما به کسی نیاز داریم که هوش تجاری و تجربه مشتری‌مداری خوبی داشته باشد»، شما می‌توانید در طول مصاحبه تجربیات خود را به این موارد مرتبط کنید.

۳. هرگز حالت تدافعی نگیرید

در طول مصاحبه باید مراقب باشید که هیچ‌وقت حالت تدافعی نگیرید. گاهی مصاحبه‌گران سعی می‌کنند که داوطلبان را عصبانی کنند و همین جاست که اکثر افراد دچار اشتباه می‌شوند.

کلید کار این است که هرگز نگذارید مصاحبه‌گر بفهمد که شما از چه چیزی ناراحت می‌شوید و هیچ‌گاه کنترل خود را از دست ندهید.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید