برای تقویت زانو و آرتروز چه بخوریم؟

برای تقویت زانو و آرتروز چه بخوریم؟

اگر به آرتروز زانو مبتلا هستید بهتر است بدانید ویتامین‌ها، یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان آتروز زانو محسوب می‌شوند. ویتامین دی، ویتامین سی و اسید فولیک، می‌توانند نقش موثری در تقویت استخوان‌ها داشته باشند و باعث تسکین درد آتروز زانو شوند.

کد خبر : ۲۱۱۳۳۳
بازدید : ۸۳

زانو درد یک مشکل شایع است که می‌تواند در انجام امور روزمره‌تان اختلال ایجاد کند. این درد رایج ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ ممکن است درگیر آتروز باشید یا اضافه وزن و ضعف عضلانی از دلایل آن محسوب شود.

همچنین شاید زانویتان آسیب دیده‌باشد. برخی از ویتامین‌ها و موادغذایی در کم شدن میزان زانو درد موثر است و مصرف درست و آگاهانه آن‌ها، باعث سلامتی بیشتر زانوها می‌شود. در ادامه می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که برای تقویت زانو چی بخوریم و چگونه از شر دردهای همیشگی آن خلاص شویم.

برای درمان آرتروز زانو چه بخوریم؟

2

اگر به آرتروز زانو مبتلا هستید بهتر است بدانید ویتامین‌ها، یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان آتروز زانو محسوب می‌شوند. ویتامین دی، ویتامین سی و اسید فولیک، می‌توانند نقش موثری در تقویت استخوان‌ها داشته باشند و باعث تسکین درد آتروز زانو شوند.

ویتامین D

ویتامین D با جذب کلسیم، تقویت رشد استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، باعث سلامت بیشتر استخوان‌ها می‌شود و به بازسازی آن کمک می‌کند. درواقع می‌توان گفت که کمبود این ویتامین، با پیشرفت آتروز زانو در ارتباط است؛ برای دریافت این ویتامین بهتر است از شیر، ماست، زرده تخم مرغ، ماهی چرب مانند سالمون استفاده کنید.

ویتامین C

ویتامین C می‌تواند به بدن در تولید کلاژن کمک کند؛ یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده غضروف هم کلاژن است. پس با دریافت بیشتر این ویتامین می‌توانید به ترمیم غضروف‌ها کمک کنید و از بیشتر شدن بیماری آتروز زانو هم جلوگیری نمایید. بنابراین مواد غذایی مثل انواع میوه‌ها و سبزیجات مانند فلفل سبز، فلفل قرمز، اسفناج، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و گریپ‌فروت را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

اسید فولیک

اگر آرتروز شما از نوع آرتریت روماتوئید است، اسید فولیک می‌تواند نقش به‌سزایی در درمان زانو دردتان داشته باشد. برای مصرف اسید فولیک باید حتما داروی آن را تحت نظر پزشک مصرف کنید تا دز مصرفی‌تان دقیقا متناسب با نوع بیماری‌تان تجویز شود.

کلسیم

کلسیم به استخوان‌ها و مفاصل زانو کمک می‌کند تا توانایی کافی برای تحمل وزن بدن‌تان را داشته باشد. کمبود کلسیم، باعث ایجاد بیماری‌های دیگری مثل پوکی استخوان و کم‌شدن تراکم استخوان هم می‌شود؛ پس باید رژیم غذایی‌تان به‌گونه‌ای باشد که کلسیم کافی به بدن‌تان برسد. چون پوکی اسخوان با ضعیف کردن استخوان‌ها و کج‌کردن مفاصل، باعث ایجاد آرتروز می‌گردد. این مشکل می‌تواند به‌ویژه برای افراد مسن و میانسال خطرناک‌تر هم باشد. برای اینکه کلسیم کافی به بدن‌تان برسد، بهتر است رژیم غذایی‌تان را با ماست، شیر و سبزیجات پر کنید. چون این مواد غذایی سرشار از کلسیم هستند و برای بدن‌تان مواد غذایی مفیدی محسوب می‌شوند.

امگا۳

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف امگا۳ از تحلیل و تجزیه کلاژن غضروف‌ها، کم‌شدن قدرت ترمیم و جذب ضربه توسط غضروف‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر این مصرف امگا۳ می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از پیشرفت بیماری آرتروز داشته باشد. معمولا پزشکان و متخصصان ارتوپد برای درمان آرتروز، یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده را تجویز می‌کنند تا خطر التهاب حاصل از آرتروز را به این طریق تا حد زیادی کاهش دهند. امگا۳ یکی از همین مواد غذایی است که از چربی‌های غیراشباع ساخته ‌شده‌است. برای دریافت امگا۳ بهتر است مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

  • ماهی سالمون
  • ماهی قزل‌آلا
  • تخم کتان
  • گردو
  • روغن ماهی
  • روغن زیتون

آهن

آهن می‌تواند نقش موثری در ساخت پروتئینی به نام هموگلوبین داشته باشد. این پروتئین درواقع اکسیژن را به کمک خون به قسمت‌های مختلف بدن می‌رساند و باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود. افرادی که دچار فقر آهن هستند، معمولا احساس خستگی می‌کنند و ممکن است خیلی بیشتر از دیگران بدن‌شان در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها باشد.

آرتروز زانو احتمال ابتلا به کم خونی را بیشتر می‌کند. چون این بیماری می‌تواند بر میزان جذب آهن بدن اثر کند و پس از مدتی افراد را درگیر کم‌خونی نماید. بنابراین بهتر است رژیم غذایی این افراد با مواد غذایی غنی از آهن پر شود تا این مشکلات به حداقل برسد؛ برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

  • ماهی
  • طیور
  • حبوباتی مانند لوبیا و نخود
  • سبزیجات مانند اسفناج و کلم بروکلی

برای تقویت عضله پا چه بخوریم؟

3

تا اینجای مطلب فهمیدیم که برای زانو درد چه بخوریم؛ البته در صورتی‌که زانودرد به دلیل آترروز ایجاد شده‌باشد. حالا می‌خواهیم بدانیم که کدام مواد غذایی برای تقویت عضلات پا مناسب هستند. یکی از دلایل شایع زانو درد می‌تواند استفاده بیش‌ازحد از زانوها هم باشد. ورزشکاران و متخصصان تناسب اندام معمولا با این مشکل زیاد مواجه می‌شوند.

این صدمات ناشی از میکروتروما در زانو است که پس از مدتی منجر به تراز غیرطبیعی مفصل می‌شود. معمولا معاینات دقیق پزشک ارتوپد، مشکلات دقیق زانو را تشخیص می‌دهد و علت ضعف ناگهانی آن را مشخص می‌کند. با این‌حال، برخی از مواد غذایی می‌توانند نقش موثری در درمان این مشکل داشته باشند. بعضی از این مواد عبارتند از:

  • گیلاس

از آنجایی که گیلاس تعداد حملات نقرسی را کاهش می‌دهد، می‌تواند برای تقویت غضلات پا هم موثر باشد. این میوه حاوی ترکیباتی مثل آنتوسیانین است و میزان التهاب را کاهش می‌دهد. یک مشت گیلاس یا آب آن را بدون اضافه کردن شکر میل کنید تا به مرور زمان، عضلات زانوهایتان تقویت شود. ‌

  • آووکادو

ترکیبات آووکادو التهاب را کاهش می‌دهد؛ برخی از این ترکیبات عبارتند از کاروتنوئید لوتئین که برای درد زانو موثر است. آووکادو علاوه‌بر این، سرشار از چربی‌های غیراشباع سالم است که برای قلب فواید زیادی دارد. این میوه سرشار از ویتامین E است که در درمان دردهای زانو نقش به‌سزایی دارد.

برخی از سبزیجات

هویج، سیب‌زمینی شیرین و کدو حلوایی، حاوی مقدار زیادی کاروتنوئید هستند که درواقع نوعی آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شوند. مصرف منظم این سبزیجات ریشه نارنجی خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد و می‌تواند در رژیم غذایی‌تان قرار بگیرد.

زنجبیل

زنجبیل با مواد شیمیایی که در ترکیباتش دارد، یک داروی موثر در کمتر شدن میزان التهاب بدن به حساب می‌آید. زنجبیل را می‌توان به عنوان یک طعم‌دهنده به انواع غذاها اضافه نمود یا آن را به‌صورت دمنوش میل کرد.

مرکبات

مرکبات می‌تواند ویتامین C مورد نیاز بدن‌تان را تامین کند. بنابراین می‌توان برای سلامت غضروف‌ها از انواع مرکبات کمک گرفت. پرتقال، گریپ‌فروت، کیوی، طالبی، توت‌فرنگی و بروکلی بهترین منابع برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن محسوب می‌شوند.

دانه کتان

اگر می‌خواهید بدانید که برای تقویت زانو چه بخوریم، بهتر است بدانید که دانه کتان یک گزینه عالی محسوب می‌شود. چون بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ به‌ویژه نوعی از آن به نام ALA است که می‌تواند میزان کلسترول را کاهش دهد و باعث بهبود سلامت قلب شود. می‌توانید مقداری از آن را به ماست یا غلات خود اضافه کنید و به صورت روزانه مصرف نمایید.

4

۱۷ مکمل دارویی برای زانو درد و درمان مشکلات مفصلی

حرف آخر؛ با افزایش سن معمولا زانوها ضعیف می‌شود و همین مسئله می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی داشته باشد. علاوه‌بر تغذیه، ورزش های مختلفی هم برای تقویت زانو وجود دارد که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. کاهش وزن و ماساژ درمانی هم می‌تواند اثرات مثبتی برای کاهش درد زانو داشته باشد. یوگا و طب سوزنی هم گاهی دردهای زانو را کاهش می‌دهد و مصرف زیاد مایعات هم برای آن مفید است. بنابراین با رعایت چنین نکاتی می توانید درد زانو را کاهش دهید و مفاصل خود را تقویت نمایید.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید