تصویرسازیهایی وهمانگیز از افسردگی و ترس!
دیوید پلانتا (Dawid Planeta) هنرمندی است که سفر به درون تاریکیهای ذهن و مواجه شدن با حالاتی مثل افسردگی و ترس را در آثار وهمانگیز خودش به زیبایی به تصویر کشیده است.
فرادید | افسردگی، ترس و اندوه حالاتی نیستند که بشود راحت با آنها کنار آمد. اما شاید گاهی بتوانیم از دل تاریکترین ترسها و فلجکنندهترین حالاتی که داریم نوعی از زیبایی را بیرون بکشیم. آفرینش هنری همیشه یک راه فوقالعاده برای رو به رو شدن با بدترین تجربههای روحی است. شاید با بیرون ریختن آنچه که در درون ما میگذرد، بتوانیم تا حدی تحمل بارهای روحیمان را آسانتر کنیم.
به گزارش فرادید؛ این دقیقا همان کاری است که دیوید پلانِتا هنرمند اهل لهستان انجام داده است. او در تصاویر خلاقانه و مسحورکنندهای که آفریده، تجربۀ شخصی خودش از افسردگی و ترس را به یک نوع ماجراجویی رازآلود در دل تاریکی اعماق جنگلها و منظرههای مهگرفته تبدیل کرده است.
پلانتا که در دانشگاه رشتۀ طراحی صنعتی خوانده، ترجیح داده که به جای طراحی اشیاء واقعی و صنعتی به دنیای تخیلات قدم بگذارد. او علاقه به روانشناسی، اسطورهشناسی و دنیای رازآمیز ناخودگاه را وارد تصویرسازیهای خودش کرده است.
پلانتا با استفاده از تکنیکهای تصویرسازی دیجیتال، فضاهایی با حال و هوای خاص و سحرانگیز خلق کرده است که نوعی شهود و ماجراجویی درونی را در آنها میتوان احساس کرد. خود او میگوید: «کار هنر این است که ما را به آنسوی مرزهای آگاهی و هشیاری ببرد؛ یعنی همانجایی که واقعیت روزمره کمکم ناپدید میشود و یک دنیای کاملا متفاوت در برابر ما ظاهر میشود. آنجا جایگاه خاطراتی است که هنوز اتفاق نیافتادهاند؛ همانجایی که گذشته و آینده با هم یکی میشوند. هنر من پنجرهای است که از طریق آن میتوانید به بخشهایی از ذهن خودتان نگاه کنید که اغلب اوقات آنها را نادیده گرفتهاید».
معروفترین تصویرسازیهای پلانتا مجموعۀ موسوم به «آدمهای کوچک» هستند که در آنها سفر درونی یک انسان به درون تاریکیهای ذهن خودش به تصویر کشیده شده است. در این تصاویر معمولا یک مرد را میبینیم که در پیچ و خمهای یک جنگل وهمانگیز با جانورانی عظیم با چشمهای درخشان رو به رو شده است. شاید اینها نمادی از خاطرات، رنجها، ترسها یا حتی قدرتهای ما باشند. همۀ ما در درون خودمان این هیولاهای رازآلود را داریم؛ فقط مسئله این است که شجاعت مواجه شدن با آنها را نیز داشته باشیم.