آبشار ویکتوریا؛ همه چیز درباره عریض‌ترین و شگفت‌انگیزترین آبشار جهان

آبشار ویکتوریا؛ همه چیز درباره عریض‌ترین و شگفت‌انگیزترین آبشار جهان

آبشار ویکتوریا یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آفریقاست که از نقاط دیدنی جهان است.

کد خبر : ۱۳۴۳۴۳
بازدید : ۱۲۶

فرادید| قاره آفریقا دارای طبیعت زیبا و مناظر چشم نوازی است که بسیاری از آن‌ها ناشناخته و بکر باقی مانده‌اند. هر کشور از این قاره دارای زیبایی‌های طبیعی شگفت‌انگیز و خیره کننده است. آبشار ویکتوریا در قاره آفریقا یکی از عجایب هفتگانه جهان است که در مرز میان دو کشور زیمبابوه و زامبیا قرار دارد. در این مطلب با معرفی کوتاهی از آبشار زیبای ویکتوریا همراه ما باشید.

به گزارش فرادید، دیوید لیوینگستن، کاشف اسکاتلندی کسی بود که در سال 1885 بر فراز جزیره‌ای ایستاد و با مشاهده منظره روبه رو این آبشار زیبا را کشف کرد؛ سپس به افتخار ملکه ویکتوریا، ملکه انگلستان نام آن را آبشار ویکتوریا گذاشت؛ اما افراد بومی آفریقایی که در این منطقه زندگی می‌کنند، این آبشار را با نام «موسی اوا تونیا» به معنای مه خروشان می‌شناسند.

این نام‌گذاری شاید به این دلیل باشد که توده‌های غبار و ابرهایی که بالای آبشار تشکیل می‌شود، از فاصله 50 کیلومتری قابل مشاهده است.

shutterstock_231368443

ارتفاع این آبشار 108 متر و عرض آن 1700 متر مربع است؛ یعنی در مقایسه با آبشار نیاگارا می‌توان گفت که ارتفاع ویکتوریا 2 برابر آبشار نیاگارا است. آبشار ویکتوریا که عریض‌ترین آبشار جهان است، دارای چندین دهانه بزرگ است که به فاصله از هم قرار دارند.

بزرگترین دهانه این آبشار جایی است که رودخانه زامبیزی، چهارمین رود بزرگ آفریقا از آن سرایز می‌شود. این رودخانه مرز میان دو کشور زامیبا و زیمبابوه است؛ بنابراین می‌توان گفت بخشی از آبشار ویکتوریا در کشور زامبیا و بخشی دیگر در کشور زیمبابوه قرار دارد.

برای گردشگری و دیدن جاذبه های این آبشار می‌توانید به هر کدام از این دو کشور سفر کنید و در منطقه آبشار از مرز رد بشوید تا بتوانید سمت دیگر این آبشار عظیم را هم تماشا کنید. یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آبشار ویکتوریا رنگین کمان‌های زیبایی است که بالای دریاچه تشکیل می‌شود.

از آنجا که ارتفاع این دریاچه خیلی زیاد است، قطرات آب بعد از پاین ریختن از آبشار تا ارتفاع چهارصد متری به سمت بالا پرتاب می‌شوند و همین یکی از دلایل ایجاد رنگین کمان است. همچنین یکی دیگر از پدیده‌های طبیعی چشم نواز این آبشار پدیده «ماه کمان» است که در اثر انعکاس نور ماه در آب تشکیل می‌شود.

victoria2015_03_video_big

مهمترین جاذبه گردشگری آبشار ویکتوریا، استخر طبیعی مشهور به استخر شیطان است. این استخر طبیعی در فصولی که سطح آب پایین می‌آید، در پشت صخره بزرگی از آبشار تشکیل می‌شود و حوضچه‌ای طبیعی برای شنا کردن را به وجود می‌آورد که وجود همان صخره مانع از سقوط شناگران به پایین آبشار می‌شود.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این آبشار وجود مناظر طبیعی با پوشش‌های گیاهی وسیع و حضور گونه‌های جانوری مانند فیل، شیر، گاومیش، پلنگ و کرگدن در پارک ملی هوانگه است.

اما بهترین زمان سفر به آبشار ویکتوریا در ماه مارس و آوریل است؛ زیرا سیل در این فصول بسیار زیاد می‌شود و درست به همین دلیل می‌توانید آبشار ویکتوریا را با تمام قدرتش تماشا کنید. فصل کم آبی آبشار ویکتوریا در ماه‌های نوامبر و دسامبر است که سطح آب بسیار پایین می‌آید و در نتیجه گردشگران می‌توانند در استخر شیطان شنا کنند.  

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید